• frökenelisabeth

Får era barn ha leksaker vid matbordet?

Det verkar vara ganska vanligt att föräldrar med små barn (förskoleålder) har regler om att man inte får ha leksaker vid bordet när man äter. Hur ser det ut hos just er? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får era barn ha leksaker vid matbordet?
  • Murvelmaask
    Murvelmaask skrev 2016-03-10 19:49:40 följande:

Nej. Då glömmer de bort att ära och leker istället.

Att ÄTA, såklart. Vi har heller aldrig haft problem av någon större sort vad gäller mat.
  • frökenelisabeth
    cosinus skrev 2016-03-10 18:52:24 följande:

Inga leksaker vid matbordet. Fullständigt ohållbart med 4 ungar som skulle börja tjorva om vilken leksak de skulle ha med till bordet och om de valt en bättre än någon annan. Blir helt matt av bara tanken :)

Haha, jo det förstås, men vi har inte direkt haft en "regel" om EN leksak, och att man måste välja innan och så.... Ibland tar han bara med det han leker med till bordet när vi ska äta och då tjafsar vi inte om det. Ibland springer han iväg mitt i måltiden och hämtar nåt annat. Det är inte nåt jätteproblem, men så har han ju inte heller några syskon . När vi äter hemma hos andra är det ofta regler om leksaker vid bordet, då får han inte heller lov att ha (men då blir det också mer strul med maten).  
  • frökenelisabeth
    Murvelmaask skrev 2016-03-10 19:49:40 följande:

Nej. Då glömmer de bort att ära och leker istället.

Här är det ingen skillnad. Har han inte med nån leksak så leker han med besticken i stället (gaffeln är ett snabbtåg, kniven ett flygplan, tallriken en ratt....). Påminna om maten får man göra oavsett  
  • Karpalo

Har aldrig haft det "problemet" hos oss så har aldrig behövt ta den striden. Enda som sonen tar med till bordet så är i såfall snutten och det tycker jag ändå är ok då den får ligga och "bara vara med".

• gbgumman

Ja sonen fick det när han var liten. Han behövde det. Med dottern hade vi inte något problem på det sättet. Nu är de 8 och 11 och vi har inte haft det behovet på många år.

• Phillippa

Dottern har inte fått ha det efter 1,5 år. Det har heller inte behövts.

Lillebror får ta med nästan vad som helst! Han är en matvägrare och allt som får honom till bordet är ok.

• Natulcien
    frökenelisabeth skrev 2016-03-10 19:49:22 följande:
    Aldrig problem med ätandet? Oerhört exotiskt så skönt det måste vara!  
    Jaa...han gillar mat, så just den biten har aldrig strulat. Vi har problem med annat istället...
  • isolande

Inga leksaker vid matbordet eftersom de inte äter då utan leker och tar en oändlig tid på sig. Leksaken väntar på diskbänken tills man ätit färdigt. De kör samma på dagis så vi hakade på det.

Vi är istället rätt toleranta mot lek med maten (inom rimliga gränser...), så länge den åker in i munnen oxå.

• Det kommer bli bra

Jag röstade nej, men på sätt och vis får en leksak vara med. Det ä'r dockan som sitter på egen stol och som det större barnet "matar" ibland med en sked här eller där, samtidigt som jag matar bebisen...

• Humlan87

Här har vi inga leksaker vid bordet eftersom de alltid hamnar i maten eller i glaset, leksakerna är "törstiga" och "hungriga" och ska köras genom potatismoset eller badas i mjölken. Det fungerar oftast bra att be barnet att lämna leksaken på golvet medan vi äter.

• Amanda84

Generellt sett får vårt barn inte ha leksaker vid matbordet, utan får lägga grejerna på diskbänken/golvet. Undantag görs ibland för gosedjuret som är "hungrig" och också vill äta. Då får gosedjuret sitta på en stol bredvid och bli matad, vilket funkar bra under perioder då ungen matvägrar annars.

• LillaLoppi

Nej.

Jag har till och med strängare regler än så; jag tillåter inte ens leksaker utanför barnkammaren.

Det enda föremål som får följa med utanför barnrummet, är favoritgosedjuret - ner till vardagsrummet för bok- eller TV-mys.

• frökenelisabeth
    LillaLoppi skrev 2016-03-13 13:59:01 följande:

Nej.

Jag har till och med strängare regler än så; jag tillåter inte ens leksaker utanför barnkammaren.

Det enda föremål som får följa med utanför barnrummet, är favoritgosedjuret - ner till vardagsrummet för bok- eller TV-mys.

Oj, det tror jag är ganska ovanligt (men finns nog många föräldrar som gärna skulle velat ha det så ) hur gammalt är barnet? Vår barnkammare är pytteliten, så hos oss skulle det inte funka. 
  • frökenelisabeth
    Natulcien skrev 2016-03-11 10:21:44 följande:
    Jaa...han gillar mat, så just den biten har aldrig strulat. Vi har problem med annat istället...
    Haha! Ja, det brukar ju vara så. Helt förskonad är nog ingen
  • LillaLoppi
    frökenelisabeth skrev 2016-03-13 15:53:40 följande:

Oj, det tror jag är ganska ovanligt (men finns nog många föräldrar som gärna skulle velat ha det så ) hur gammalt är barnet? Vår barnkammare är pytteliten, så hos oss skulle det inte funka. 

Han är fem år.

Rummet är på 12 kvm (så inte alls superstort, men fullgott som barnrum).
  • fluu

Nej. Vid matbordet äter vi och pratar, inget annat. Hatar dessutom kladd och vill inte behöva rengöra leksaker efteråt.
    Dottern får ha leksaker i lägenheten, men en pryl i taget och så ska hon plocka undan efter sig.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Får era barn ha leksaker vid matbordet?