• zoffelie

Är Småland efter eller jag??

Jag har tänkt på detta ett tag med äggdonation så idag skulle jag göra slag i saken. Jag ringde en vän å frågade om hon visste vad jag skulel vända mig. Ja testa kvinnokliniken i växjö!
    Så jag ringer dit..presenterar mig å frågar sen vem jag ska prata med om äggdonation. Tyst i luren....tyst...sen få jag reda på att jag måste ringa rådgivningen.
    Okej jag ringer dit..lämnar mitt nummer å väntar på att dom ringer upp. När hon väl ringer upp är hon lika frågande som den första kvinnan jag pratade med. Ett tag trodde jag inte ens dom visste vad jag menade för det lät inte som att någon har erbjudit sig å donera ägg till växjö i historien.
    Få iaf efter mkt om å men reda på att jag måste vända mig till Karolinska...I STHLM....jag trodde i mitt lilla sinne att det åtminstonde fanns mer än ETT sjukhus som sysslade med detta,men Karolinska va det enda dom kände till i växjö. Så en resa på 52 mil blir det isf..enkel resa!
    Jag e förvånad..ska det vara så svårt å få hjälpa till?
    Men jag ska ringa dit imorgorn..skam den som ge sig

• Svar på tråden Är Småland efter eller jag??
  • miss maple

Hej!
    Först å främst vill jag bara säga vilken fin sak du vill göra för oss ägglösa

Tror nog du kan göra provtagningarna där du bor och endast göra äggdonationen på KS.
    Värt att kolla upp.

Tack än en gång för det du vill göra.

Kram

• yrre

Det verkar ju helt skruvat!? När det är sådan brist ska man väl inte skicka de vänliga själar som vill donera över halva landet?

Är det verkligen bara i Stockholm man kan donera ägg? Någon som vet?

• liza micke

Nääää i linköping har dom en fertiletets enhet och det är ont om donatorer där så ring dit så blir dom glada.
    Jag och min sambo skall få donation där med egen donator!!!
    Du är en Ängel!!!!

Universitetssjukhuset i Linköping
    013-22 31 70, måndag - fredag 10:30 - 11:30
    -----------------------------------
    Väntetid för donation: liten verksamhet med få donatorer, väntetiden
    uppskattad till ett par år
    Väntetid med bidrag av egen donator: cirka 6 månader, den tid det tar för
    smittskyddstesterna
    Kostnad: Patientavgift
    Antal berättigade behandlingar: 2 st
    Åldersgräns mottagaren: 38 år
    Åldersgräns blivande pappan: Cirka 55 år
    Åldersgräns donatorn: 35 år

Kramizzar liza!!

• zoffelie

Tack för alla svar.
    Jo jag sa det till henne i växjö oxå att jag hade hört talas om Linköping. Det visste hon inget om..*märkligt*
    Sen frågade jag oxå om jag kunde få komma in å undersöka mig å om dom kanske kunde kolla om jag va en "potientiell" Äggd. Nej det kunde dom inte heller.

Känns lite märkligt å behöva åka runt 50 mil enkel resa. Så svårt borde det inte vara nä´r man faktiskt vill hjälpa till.
    Ska fundera lite...kanske finns privatklinikier eller ngt. Jag vet inte....känns som jag vet mer än kk i Växjö,men det säger inte så mycket

Ja hjälpa vill jag...hoppas att man bli godkänd. Det vet man ju inte innan. Lycka till med era privata donator liza micke

• soraya

Men det handlar ju inte om att man inte vill att du ska donera ägg!

Detta med äggdonation är fortfarande så nytt i Sverige och får än så länge i princip bara göras på universitetssjukhusen, så det kanske inte är så märkligt alls att inte alla sjuksköterskor/läkare/

Det är en komplicerad process som kräver expertkompetens, och jag tycker inte alls det är konstigt att man bara gör provtagningar på de fertilitetskliniker som sysslar med just äggdonation. Det handlar ju också om att försäkra sig om att man hela tiden får till det så bra som möjligt, så att förutsättningarna för en lyckad äggdonation är ultimata.

Det är ju inte bara fysiska provtagningar, utan du måste även bli godkänd "psykiskt", d v s genomgå kuratorssamtal där man får prata om sina tankar kring donationen.

Lycka till!

Svar på tråden Är Småland efter eller jag??