• Carin86

Bryta föräldraledighet för jobb

Hej. Frågan handlar eg inte om föräldrapenning utan snarare föräldraledighet vs jobb.

Min man jobbar som ssk och vi väntar vårt första barn. Han har ansökt om föräldraledigt för sommaren. I samband med det så frågade han vad som gällde om han skulle bryta sin föräldraledighet för att hoppa in då det på sommaren brukar vara akut brist på ssk på hans arbetsplats. I vanliga fall om han tar ett extra pass på sommaren så får han massa extra ersättningar. Tar man då ex ett nattpass på helgen kan det bli många tusenlappar vilket han då har gjort. Men nu fick han svaret att som föräldraledig så räknas man som timanställd och därmed får man ingenting extra. Är det någon annan som jobbar under liknande förhållande som kan bekräfta att det är så det funkar?

• Svar på tråden Bryta föräldraledighet för jobb
  • AnnaElin

Låter riktigt. Det klassas inte som extrapass om han inte jobbar några pass för övrigt

• MissHelene

Vad jag förstått så är föräldraledigt lika med tjänstledigt och då tjänar man tyvärr bara som timvikarie :-/

• hg129012

Jag jobbar ibland när jag är mammaledig. Då får jag fyllnadslön = min månadslön/165 × 1.2. Så ja det blir ungefär som en timvikarie.

• Carin86

Trist. Men förstår väl iof det. Annars hade det varit lite för lätt att sätta det i system

Svar på tråden Bryta föräldraledighet för jobb