• Min högsta önskan

Katten har ett sår

Hej!
    Har upptäckt att en av mina katter har ett sår bakom ena örat. Det ser inte infekterat ut, men han kliar sej ofta där, så det får ju aldrig läkna..
    Vet inte hur han fått det, om det är när han busat med sin bror eller om han bara kliat hål.
    Han är 1 1/2 år, kastrerad och vaccinerad. Pigg och allert, äter bra och verkar inte må dåligt för övrigt, förutom kliandet..
    Finns det något jag kan göra? Behövs en kontakt med veterinär?

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden Katten har ett sår
  • Skånetjej01

När min katt hade ett sår på kinden så ringde jag veterinären ( fredag ) då sade att katter har bra läk kött så hon trodde inte att jag behövde komma in med honom men fick en tid på måndagen för säkerhets skull. Fick tips om att jag skulle tvätta med koksalt lösning. På måndagen va det nästan helt läkt. Så prova koksalt först o se om det hjälper o försök kolla så att den inte kliar.

• Molly57

Säger samma sak, pröva koksaltlösning några dagar, har hjälpt vår katt när han fått bett från en annan katt.

• Jemp

Hur länge har han haft det?

Förutsatt att det är så ytligt som det ser ut behövs nog inte veterinär men en tratt kan vara bra så det får läka ifred.

• Jasmin Karlsson

Sätt på en krage så han inte kan klia. Håll såret rent med koksaltlösning. Om det inte läker på ca en vecka, eller börjar vätska sig med gult var, börjar lukta illa eller svullnar mycket bör du kontakta veterinär.

Svar på tråden Katten har ett sår