• Anonym (Lillan)

Vårdnadstvist, hur skall jag komma ut på andra sidan?

Mannen jag har barn med är arg. Han har bråkat om allt som går att bråka om och nu efter ca ett halvår kommit fram till att bråka om barnen. Eftersom beslutet var mitt att separera så har jag försökt vara "len" och låtit honom vara arg ett tag, hoppats att det skall lugna ner sig. Av många anledningar vill jag att han skall ha vh-umgänge.

Han sade att vi skulle gå på samarbetssamtal. Inte för att han har några som helst intentioner att samarbeta utan för han tror familjerätten kommer "ta barnen och ge dem till honom halva tiden". Väntan på tiden hos familjerätten hann inte ens gå till första mötet innan han meddelade att han har en jurist och skall stämma mig i tingsrätten. Ni som också råkat ut för detta, hur har det gått? Ni som genomgått en vårdnadstvist, har ni några tips på hur man skall klara sig igenom det själv och barnen så helskinnade som möjligt?

• Svar på tråden Vårdnadstvist, hur skall jag komma ut på andra sidan?
  • Anonym (vafan)

Det kan ju vara pga. Ert dåliga förhållande han bett sig illa och supit. Han är lika mycket förälder som du och har rätt till barnen lika mycket

• Anonym (fanfan)
    Anonym (vafan) skrev 2016-03-07 09:31:36 följande:

Det kan ju vara pga. Ert dåliga förhållande han bett sig illa och supit. Han är lika mycket förälder som du och har rätt till barnen lika mycket

Superbra, skyll på TS för hennes ex vidriga beteende. verkligen hjälpsamt och klarsynt! ;) Vafaaan! :P
  • Anonym (vafan)

Att exet är vidrig mot henne kan ju inte hon ta ut på barnen, han är lika mycket förälder som henne. Finns det bevis att han är dum på barnen när dom är hos honom ?

• Anonym (lisa)
    Anonym (vafan) skrev 2016-03-07 10:45:58 följande:

Att exet är vidrig mot henne kan ju inte hon ta ut på barnen, han är lika mycket förälder som henne. Finns det bevis att han är dum på barnen när dom är hos honom ?

Ts ska göra det HON tror är bäst för barnen. Vad det nu än må vara.
  • Anonym (Cilla)

Ingen förälder har rätt till tid med sina barn. Det är barnen som har rätt till tid med sina föräldrar. Ingenstans finns det skrivet i lagen att barnet ska träffa sina föräldrar lika mycket. Tvärtom finns det i propositioner skrivet att umgänge kan ske via telefon om det bedöms bäst för barnet.
  • Ego Lovers
    Anonym (Lillan) skrev 2016-03-06 17:50:54 följande:
    Skulle du känna dig trygg med att lämna barnen varannan vecka till en som har alkoholproblem och inte har några spärrar att dricka inför barnen, skrika och gapa aggressivt inför barnen, fyllegräla inför barnen. Och nu menar inte jag lullig utan aspackad på den nivån att man skuddrar och vinglar runt. Som supit sönder varenda semester och sommarlov, som aldrig varit med och ätit kvällsmat utan ligger på soffan och dricker öl istället varje kväll, som inte passar barnen ens vid vatten (barnen kan inte simma). Jag får ångest varje gång de är där och barnen berättar mycket själva. Jag är inte förvånad pga av att jag känner honom och så har han varit under förhållandet också.

Skall jag lämna barnen varannan vecka och hoppas att han inte kommer supa när han har dem och be till gudarna att de inte skadat sig allvarligt eller drunknat när de är borta? Han vägrar ha någon kommunikation alls och svarar inte i telefon så jag har ingen aning om hur barnen mår när de är borta.

Alla är inte bra pappor eller mammor och allt är inte svart eller vitt. Det finns säkert lika många olika omständigheter som det finns människor och efter att ha läst om missbruksproblem, misshandel mm så kan väl inte vv vara det bästa för ALLA barn? Eller?
    Jag kan omöjligt läsa er familjesituation utan kan enbart läsa det du skrivit i din ts och det står ingenting om alkoholproblem eller fyllebråk utan enbart att du vill ha barnen och han vh. Om han nu är så farlig för barnen skulle jag inte ens rekommendera vh för barnens skull.
  • Anonym (Anna)

Om han super när han har barnen har inte lika mycket rätt. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (vafan) skrev 2016-03-07 10:45:58 följande:

Räcker det inte att han dricker varje dag? Måste han vara dum också?

Herregud, var finns barnperspektivet?
  • Anonym (Jo)

Det enda du kan göra är att skaffa dig en advokat. Om inte pappan vill samarbeta finns det inget annat att göra. De får bli en vårdnadstvist. Visst det är jobbigt. Jag vet. Min tog över 2 år. Och kostade en hel del. Jag fick betala advokatkostnaden själv.

Men vet du. Mitt barn fick det bra. Och det är det som är viktigast. Man överlever.

• Anonym (Lillan)

Host....va?? För info så har det funnits droger och alkohol sedan hans tidiga tonår. Finns dokument på detta. Han hävdade dock att han mognat och lagt allt bakom sig när vi träffades, det visade sig senare inte stämma. Har det inte varit alkohol så har det varit tabletter. Har även framkommit senare att han och hans fd bråkat mycket om alkoholen. Men det visste jag inte då eftersom han och hon hade en hemsk konflikt (som han helt skyllde på henne) och hon och jag inte hade någon kontakt.

Familjerätten vill ju att han skall träffa barnen. Han har erkänt alkoholproblematik till familjerätten men säger att allt är bra nu. De nöjer sig med hans ord, inte jag. Jag har ett antal dokument genom åren och kan visa detta men då han klippt all kontakt med mig, med den lilla bekantskapskrets han har och med alla vi känner så har jag noll koll på vad som är där nu. Det enda jag vet är att jag inte tror på hans ord och inte litar på honom över huvud taget. Det gäller både alkoholen, att barnen har det bra och att han inte passar dem. Semestern våndas jag för.

Jag har berättat för familjerätten vad jag är orolig för. Men hade jag sagt att jag inte ville att de skulle vara där alls så hade det inte sett så bra ut eftersom de verkar förespråka tid hos pappan till nästan vilket pris som helst. Jag är orolig för barnen. Han har erkänt att barnen fått leka ensamma nära vatten men enligt familjerätten finna det ju faror överallt....?!
  • Anonym (stackarsminaungar)

Hej TS!
    Oj vad jag känner igen mig! Våra situationer och bakgrunden är oerhört lika. Även jag var rädd för att lämna eftersom jag inte litade på honom med barnen pga hans helt okontrollerade drickande. För drygt 4 år sedan lämnade jag honom och flyttade några mil bort med barnen. De har varit hos honom varannan helg. Ibland har det varit mysiga helger med en engagerad pappa, ibland har det varit kaos
    För en dryg månad sedan kom barnen hem efter en helg och när de berättade vad som hänt hos pappa kunde jag inte längre stå ut med situationen. Med hjälp av skolan anmälde jag till soc och i nuläget träffar han inte barnen. En utredning pågår. Det känns skönt att detta är på gång men det är ju så tråkigt att de inte kan få vara med sin pappa. Att han väljer bort dem. Det är snudd på kaos i vårt liv nu och jag vet inte alls vad som kommer att hända. Skittufft. Men jag hoppas att något bra kommer ur detta för barnens skull.

• Anonym (känner igen mig)

Det känns som om jag kunde skrivit inlägget, vi genomgår samma förutom att han inte har alkoholen, han är nykter sen 6 år tillbaka men han har ett kriminellt/missbruksbeteende och är väldigt labil och aggressiv.

Han vill ha varannan vecka from nästa vecka och snudd på hotat och utpressning mig via sms....

Ibland är han en glad och busig pappa men han kan likaväl bli arg och hotfull.

Vet inte vad jag ska göra?! :(

Hur ha umgänge innan domstolsbeslut? :(

Svar på tråden Vårdnadstvist, hur skall jag komma ut på andra sidan?