• Masa08

CSN lån

Hej!

Jag har en fråga till er om ni kan ge mig lite tips om hur ni andra funderar.

Jag har ett bolån (min man och jag) och sen har jag ett privatlån med sen några år tillbaka som jag kommer att ha i minst 4 år till.
    Det som jag tänker göra nu är att ta tjänstledigt och börja plugga på heltid i 2 år. Då skulle jag ta ett CSN lån (med) så att vi klarar oss med våra utgifter varje månad.

Tänker ni att det är dumt att ta CSN lån om man redan har ett bolån och privatlån? Hur gjorde ni andra?

Tack

• Svar på tråden CSN lån
  • Griseknoen35

Klarar du dig utan csnlån så är det dumt att ta men måste du ta CSNlånet för att kunna plugga är det inte dumt, snarare en investering till en förmodligen bättre framtid i arbetslivet.

• Masa08

Jag tror inte vi skulle klara oss med bara bidrag... Visst jobbar min man, men vi har som sagt lånen redan och ett hus som man aldrig vet vad som kan komma i oväntade utgifterObestämd

Jag vill inte göra mitt "livs misstag" med att ta ett lån till, men vill inte ge upp heller mina studier som jag kämpat med länge. Jag pluggade nämligen på distans (50%) i 3 år och fick ett barn så nu är det lite svårare med ett 100%-ig jobb, 50%-ig studier och ett 1,5-årig barn. Därför tänkte jag satsa på en sak i taget och göra mina studier klar först (ta tjänstledigt).

• Automagiskt

CSN-lånet är ju väldigt fördelaktigt och går väl att söka för lägre amortering om det behövs.

Kanske kan ni jobba med att sänka utgifter (se över mat och konsumtionsvanor) och sedan se om det ger utrymme för studier.

Sedan är väl belåningsgrad något att jämföra med före och under/efter tjänstledighet för att se hur det hela påverkas.

• Masa08

Ja men visst, allt detta har jag kollat och som det ser ut skulle vi klara det sen med CSN lånet med, men bara känslan att ta ett lån till gör mig obekväm...
    Annan grej är att våra föräldrar (hela familjen) bor utomlands (vi kommer inte från Sverige från början) och då på två kontinenter så vi vill gärna besöka ens familj ett sommar och den andres andra sommaren. Så det är mest det som "ställer till",men vi kan inte att inte träffa dem.

När det gäller konsumtionen här så är det inte så mkt som på huset man spenderar, alltid  ngt händer så man måste fixa det. 

• Automagiskt

Då är det nog bara att överväga vad som känns minst dåligt, ett till, billigt, lån, inte träffa släkten (de kanske kan besöka er?) eller att inte uppfylla ditt självförverkligande (dvs inte studera).

En viktig aspekt är hur det val du gör nu slår igenom om några år. Utbildningen kan ge ett mer välbetalt jobb som leder till kanske fler resor eller snabbare avbetalning av lån.

Jag tror att du får gå på din magkänsla, ingen kan berätta vad som kommer kännas bäst för dig

• Masa08

@Automagiskt, det är precis vad jag tänkte - jag måste lyssna på min magkänsla. Jag kommer att ångra resten av livet om jag inte tar den möjligheten nu. Jag ska visst ha ett jobb, men kämpa som f.. med att plugga 50% och jobba 100% - då skadas förhållandet med manen med för vi har ingen tid tillsammans och jag kan inte spendera "avslappnad" tid med min son för jag vet jag "måste" plugga mkt efter jobbet.
    Visst blir det lite svårare och ett lån till i längden, men även bättre lön och att inte nämna att uppfylla mina drömmar och ha en universitetsdiplom

Svar på tråden CSN lån