• Sanna86a

Sonens problem med kläder..

Våran gosse på snart 8 år är väldigt svår när det gäller kläder. Han vill bara ha på sig samma byxor jämt(har två par så vi hinner tvätta). Tröjor är något lättare att variera men kläderna måste vara mjuka, inte ha några lappar, sömmar som syns, knappar, dragkedjor, fickor, kardborreband m m Sen måste alla kläder sitta perfekt för honom annars ¨åker de snabbt av.

Var hittar man mjuka, enkla kläder typ velourbyxor utan snören och dragkedjor till en kille som drar stl ca 140?

Fler som har samma problem?

Han vägrar dessutom använda sockar, vantar och det är mitt i kallaste vinter nu men det hjälper inte. Jackan får man endast dra upp dragkedjan till hälften..

Gossen har autism, adhd o utv störn och läkarn säger bara att det brukar vara svårt med kläder och så men jag behöver tips på hur man kan göra för att han ska kunna använda olika sorters kläder utan jordens utbrott`?

• Svar på tråden Sonens problem med kläder..
  • Milleman

Kan du sy? Byxor är väldigt lätt att sy. Då kan ni anpassa efter hans önskemål. Han kan vara med och välja mjukt tyg i tygaffärer och så syr ni på mudd istället för knappar och grejor.

• phillipha

Säger också att sy egna byxor!

Ang jacka - köp en billig begagnad, sätt på den bal och fram, klipp så han kan ha den bra vid halsen, sy så den inte går sönder. Så kanske ni får knäppa den o ryggen. (Jag bara fick idén, har ingen aning om ifall det funkar)

Prova strumpbyxor, de är mjuka, utan sömmar knappar eller annat. Löser ju även strump problemet om han går med på det!

• straw2008

Låt han ha kläderna utoin, mkt skönare o så har jag o barnen ofta, prova själva så får ni se. 

I kinamockaskogen.....
  • Dasha
    straw2008 skrev 2016-03-04 11:40:47 följande:

Låt han ha kläderna utoin, mkt skönare o så har jag o barnen ofta, prova själva så får ni se. 

haha, hade nästan alla kläderna ut och in på mina barn när de var bebisar, helt otroligt att det är ofta tjocka sömmar, plastiga lappar och grovt tyg inne, men inga sömmar och mjukt tyg på utsidan. ska det glädja föräldrar som tittar på, eller bebisar som har dem på sig och kan inte ens klia sig???

sen kan det se väldigt fint och tufft ut med kläder ut och in på äldre barn, lite punkrock
  • elyse

Kan han ha flanell? Då kanske han kan ha pyjamas.

Det finns jackor med dragkedjan på sidan. Brukar vara som en vanlig tröja i halsringningen.

Har ni testat bambu? Svalt och mjukt. Vi har bara sådana strumpor.

• Physalis

Underställ och långkalsonger? Munkjackor med matchande byxor?

Fleecetröjor, såna där som är lite luddiga som päls?

Hoppas du hittar något som passar den unge mannen

• hondendärtjejen

Det ska väl finnas strumpor utan sömmar och resår, ifall det är det som besvärar honom. Typ diabetes strumpor och riktiga vandrarstrumpor ska väl vara utan resår och sömmar.

Svar på tråden Sonens problem med kläder..