• Sara83

Hemma innan förlossning - får pappan vabba?

Jag har inte lyckats hitta något svar på detta någonstans, så jag vänder mig till den kunniga skaran här på Familjeliv!

Jag har precis gått hem från jobbet inför förlossningen och tar ut lite FP för det ofödda barnet. Nu är vår 3-åring lite småsjuk och vi vet inte om han kommer att kunna gå till dagis här i början av veckan (han ska gå som vanligt fast lite kortare dagar nu när jag är hemma). Problemet är att jag inte riktigt orkar med honom själv en hel dag nu när jag är så nära förlossningen, speciellt när han inte är jättesjuk utan rätt så pigg. Jag är både fruktansvärt trött och lite rörelsebegränsad pga foglossning.

Så frågan är alltså om min man får vabba trots att jag är hemma? Jag misstänker att han inte får det, men någon som vet säkert? 

• Svar på tråden Hemma innan förlossning - får pappan vabba?
  • AnkiC

Nej han får inte vabba när du är hemma och tar fp-dagar för annat barn. Du får isf sjukskriva dig, då går det.

• AnkiC

Man kan få göra så för vissa särskilda skäl och då gör de en bedömning från fall till fall. Vet dock inte vilka anledningar det ska vara isf. Ring och fråga. Enklast är väl dock att sjukskriva sig om du nu inte är berättigad graviditetspeng.

• Sara83

Som jag misstänkte då.. Det känns lite omständigt att sjukskriva sig, blir nog att stålsätta mig om det blir så att han måste vara hemma. Ladda upp med filmer och så. :) Eller så får mannen ta annan ledighet. Tack för svar i alla fall!

• cosinus

Nä i normalfallet får han inte det.

Gjorde så när jag väntade trean, gick hem 3 veckor innan och då passade storasyskonen på att vara sjuka 2 av 3 veckor, galet slitigt :(

Hade dock ett antal besök inbokade på specmvc och den tiden kunde han vabba. Kan säga att jag har aldrig njutit så mycket av att få ligga och vänta på ctg som så :)

• Sara83

Nu har jag såklart också blivit sjuk, så nu ger jag upp och maken får komma hem efter lunch och ta över. Jag pratade precis med försäkringskassan och hon sa att det skulle gå bra om jag gick in på mina sidor och sjukanmälde mig. Då får han vabba.

Så min fråga nu är om det räcker att bara sjukanmäla sig på mina sidor eller måste jag gå in och ta bort mina ansökta föräldradagar? Eller görs det automatiskt? Funkar sjukanmälan som vab, alltså att jag anmäler först och sen ansöker när jag är frisk? 

Svar på tråden Hemma innan förlossning - får pappan vabba?