• Ebima

Bra att ha på resan?

Vi ska ut och resa med vår bebis som då kommer vara 5,5 månader gammal. Vad bör vi tänka på? Hur underlättar vi sömn på flyget? Hen kommer inte ha egen plats på flyget. Får man ha med sig vatten till bebisen? Hur mkt och i vad?

Vill ha alla bra tips!

• Svar på tråden Bra att ha på resan?
  • Alexi

Bärsele! Vatten finns ju på planet så det behöver du inte ha med särskilt. Mina barn har som bebisar ammat och sen sovit vid bröstet, supersmidigt.

• Ebima

tack för tips! jag tänkte mest på att det kanske är bra att ha vatten när man landat och väntar på bagaget...kan man ta med det från planet?

• Alexi
    Ebima skrev 2016-02-27 14:05:12 följande:
    tack för tips! jag tänkte mest på att det kanske är bra att ha vatten när man landat och väntar på bagaget...kan man ta med det från planet?
    Men ammar inte barnet eller varför ska ni ha vatten? Bebisar på 5 månader behöver ju inte vatten alls normalt sett.
  • Dixie
    Ebima skrev 2016-02-27 14:05:12 följande:

menar du vatten till ersättning? köp annars någon flaska vatten innan ni går på planet, men efter säkerhetskontrollen - så har ni vatten med er. 

är det till ersättning, skulle jag hellre ta med tetrapak med ersättning, och vänja barnet vid att äta det rumstemperat!
  • Ebima

Jo jag ammar men det är inte säkert jag kommer kunna amma när vi väntar på bagaget och på BVC sa de att vi kan ge vatten om det blir jättevarmt. För säkerhetsskull tänkte jag ha vatten med ifall, sen ammar jag såklart hellre om det är möjligt

• kara1979

Jag tycker det är bra att ha några droppar med koksaltlösning med sig för så små barn tenderar att bli lite täppta och snoriga i näsan av luftkonditioneringen på planet. Sedan skulle jag tagit med små öronproppar för att de lättare ska få rå. Ljudnivån från motorerna är ganska stark på plan och barn (som vuxna) kan lätt få lock för öronen.

• modsey
    Alexi skrev 2016-02-27 14:12:37 följande:
    Men ammar inte barnet eller varför ska ni ha vatten? Bebisar på 5 månader behöver ju inte vatten alls normalt sett.
    Normalt kan absolut bebisar behöva lite vatten också i bland, i synnerhet när det är varmt. Jag har ammat mina fyra barn mer eller mindre och alla har parallellt med det fått vatten. Vilket i synnerhet de bebisar som var så på sommaren när de var varmt uppskattade!
  • malle88

Bärsele

Lär barnet dricka vatten redan innan resan, om ni ska till ett varmt ställe. Även små barn kan vara törstiga. Men vatten behövs nog inte på planet.

Barnet sitter fast i ditt bälte. Amma under start och landning så tryckutjämnar barnet själv. Om möjligt så se till barnet är lite hungrigt så bryr det sig inte om omgivningen.

Knyt fast lite leksaker i ett långt band. Om barnet tappar leksaken på planet så är det lättare att fiska upp.

Kolla mer personalen innan du sätter dig att du har rätt plats. En del ställen får du inte sitta på med bebis och det är jobbigt att möblera om när man satt sig.

Hyr airshell till barnvagnen. Vi fick även plats med bilstol och blöjor :)

• Vegomamma

[quote=76384312][quote-nick]malle88

Kolla mer personalen innan du sätter dig att du har rätt plats. En del ställen får du inte sitta på med bebis och det är jobbigt att möblera om när man satt sig.

Hyr airshell till barnvagnen. Vi fick även plats med bilstol och blöjor :)

[/quote]

När du bokar får du önska sittplats och generellt sett kan du bara välja en plats som är godkänd för att resa med infant i. T ex absolut inte nödutgång. Men har du hamnat på en dålig plats kommer vi i check in att rätta till det när vi prepar flighten, passagerare med infant är alltid prioriterade.

Vad gäller airshell får man absolut inte lägga babyskydd och barnvagn i samma pga försäkring. Du behöver två separata airshells.

• malle88

[quote=76442792][quote-nick]Vegomam

När du bokar får du önska sittplats och generellt sett kan du bara välja en plats som är godkänd för att resa med infant i. T ex absolut inte nödutgång. Men har du hamnat på en dålig plats kommer vi i check in att rätta till det när vi prepar flighten, passagerare med infant är alltid prioriterade.

Vad gäller airshell får man absolut inte lägga babyskydd och barnvagn i samma pga försäkring. Du behöver två separata airshells.[/quote]

Jag har flugit fyra gånger fram och tillbaka med bebis och samtliga(!) gånger har de flyttat på mig efter att jag satt mig. Sista gången sa jag till innan jag satt mig och blev hänvisad till en annan plats, så de verkar ju ha noll koll. De hälsar ju liksom på mig när jag stiger på. Jag fattar att de måste flytta mig men det är ett väldigt meck med bebis, väskor m.m.

Stämmer säkert med airshell men det har gått jättebra samtliga gånger. Till skillnad från den gången vi flög utan.

• Vegomamma

Märkligt. Vilket/vilka flygbolag? Generellt sett brukar ju F-platserna vara gjorda för pax med infant. Men ibland dummar sig flygbolagen och separerar grupper eller så visar det sig att någon som bokat nödutgång behöver rulle eller är flygrädd. Och då måste man fixa nödlösning. Tyvärr.

Svar på tråden Bra att ha på resan?