• Anonym (ledsen mamma)

min 16 åriga dotter vill inte åka till pappa varannan vecka

För att göra en väldigt lång historia lite kortare.
    Har 3 barn med mitt ex. gemensamvårdnad
    De senaste fyra åren har det varit väldigt turbulent hos pappan men barnen har åkt dit, började märka av en förändring på barnen när han blev sambo men fick inte veta vad som va fel. Fick efter ett tag reda på att barnen inte fick prata med mamma om vad som hände hos pappa, bara om det som va roligt.
    På 4 år har det varit separation och ihop flyttning 3 gånger med pappan och hans nya. Innan varje separation har det varit mycket bråk, gapande o skrikande, skuldbeläggande på barnen och även att barnen har blivit informerade om varför det har bråkats.
    Varje bråk och separation är tydligen mitt fel enligt pappans nya, svartsjuka som styr hon litar inte på honom o tydligen inte på mig heller, men jag vill inte gå tillbaka till honom.
    Även har barnen fått höra mycket skitprat om mig som person o mitt levene.
    För ca 18 månader sen fick jag veta allt som hänt hos pappan för en annan hade tröttnat och då kände barnen sig trygga med och även berätta för mamma, många saker som hänt föll på plats för mig. Höll tyst till pappan att jag visste.
    Förra våren kommer vi till soc pga hög frånvaro på ett av barnen.
    Fick tillfälle och säga vad jag visste och tyckte och även barnet fick säga sitt medans pappan satt och sa att allt va jättebra hemma hos honom.
    Soc lyssnade väl lite mer på mig och barnet, barnet har gått hos en kurator som även hon pratat med soc.
    Barnet har haft möte med kuratorn och pappan där hon talat om att hon inte vill bo med pappans nya och enligt barnet och kuratorn så lovade pappan att de inte skulle flytta ihop igen, tog några månader sen flyttade de ihop igen en tredje gång. Det höll ca 4 månader innan det va dax för separation 3.
    Nu till dagsläget. Barnet har nu det senaste 2 månaderna inte åkt till pappan, barnet har berättat för pappan varför och anledningen är att det ska bli en ihop flyttning till alltså den 4:e gången nu.

Små syskonen åker fortfarande men nu börjar även de tveka till och åka till pappa men pappan kan fortfarande muta dom att åka.

Jag har tagit ett kliv tillbaka för jag tänker inte tvinga mitt barn att åka utan det är mellan pappan o barnet, finns där för barnet självklart.
    Vill inte de små heller åka så gäller ju samma för dom.

Pappan har försökt muta den äldsta att komma med pengar och löften om att allt kommer ändras.
    Barnet hade 5-6 plagg och en mobil här som han köpt de krävde han tillbaka, gav tillbaka det för att slippa bråken och köpte nya kläder och mobil.
    Små syskonen kom hem och då har han gett bort barnets kläder och gett datorn till sin flickväns dotter.

Trodde jag skulle gå sönder när jag såg hur ledsen barnet blev, försökt och trösta henne.

Nu ska vi till familjerätten och han är säker på att de kommer stötta honom i allt.

Min fundering hur ska jag göra det bästa för mina barn funderar på att kontakta advokat.

• Svar på tråden min 16 åriga dotter vill inte åka till pappa varannan vecka
  • Anonym (Anna)

Om familjerätten säger att 16-åringen får välja själv vart hon vill bo på heltid så tycker jag du ska kontakta försäkringskassan för att meddela dem att hon bor hos dig på deltid och att du vill ha underhållsstödet för henne på ditt konto eller på 16-åringens konto och detsamma med  studiebidraget/barnbidraget. För pappan ska inte ha det om 16-åringen inte bor med honom varannan vecka.

• Anonym (ledsen mamma)

Hur pappan tänkt att jag ska bli tvingad eller tvinga barnet att åka till honom vet jag inte men antar att jag ska bli tillsagd hur fel jag gjort/gör som låter barnet bestämma själv.

Pengar: Pappan har fram tills nu tjänat betydligt mycket mer än mig och det har man fått höra både en och två gånger men numer tjänar även jag rätt bra så nu kan han inte använda det. 
    Att jag vill ha barnen på heltid för jag är pengak.t har jag hört många gånger.
    Kommer bli en fight när pengar kommer upp som samtalsämne, inget nytt.

Tänker inte ta upp frågan om pengar nu med pappan utan vänta men ringa och kolla vad jag ska tänka på.

Fick idag veta vad han säger till andra om allt och han är väldigt mycket för och förvränga allt till sin fördel och min nackdel.
    Allt som går fel hos honom är på nåt sätt mitt fel, även när det gäller barnen.

Även när pappan och hans nya bråkar, flyttar isär och dylikt är det mitt fel. SUCK!
    Och allt det där får mina barn lyssna på och vara med om, om och om igen...

• Anonym (ledsen mamma)

Kommer inte tvinga nåt av mina barn att åka om dom inte vill, det står jag fast vid.
    Sagt till pappan att så ställer jag mig och kommer stå fast vid det. Spelar ingen roll vad han säger till mig eller om mig för är det nåt som är säkert så är det att sanningen kommer fram på ett eller annat sätt....
    Barnen vet att hos mamma är det alltid välkomna och det är deras hem och trygghet!

Vill tacka för alla svar, känns bra att jag inte tänker helt fel i denna situationen för gudarna ska veta att jag tvivlat på mig själv och om det är rätt.

• nevermind

Men herregud, jag hoppas verkligen att ingen familjerätt i hela världen tänker tvinga en 16-åring!!

• Anonym (ledsen mamma)

Ja då va mötet på familjerätten avklarat.

Allt det gamla ska vi lägga bakom oss även ihop/isär flyttningarna (3st på 3 år) som bevisligen barnen mått väldigt dåligt av och som är en av anledningarna till att 16 åringen inte åker.

Pappan ska nu försöka få till en fika eller nåt med 16 åringen med hjälp av en äldre bror. Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det, känns som jag lurar barnet när jag vet.

Pappan ska även se till att hans nya inte lägger sig i när vi ska prata om våra barn. Har ju gått sådär sen sist pappan fick höra detta när vi va på soc, bara och vänta och se.

Sen ska vi hitta på nåt med barnen, jag och pappan för att visa barnen att vi kan va sams. vilket är bra men undrar ju även där om nya nu går med på att vi gör detta, vi får ju inte ens prata om våra barn så hur ska det gå om vi går och tar en fika med barnen. återigen bara att vänta och se.

Familjerätten lyssnade på mig och det jag hade och säga men det är ju pappan det är synd om, trodde i min enfald att de handlade om barnens bästa.

Pengar tog pappan upp och det är ju jag som är pengak.t. Ok vf har jag då inte krävt hans halva av barnbidraget och underhållstöd? Det kunde han inte svara på.
    Sa att jag tyckte han kunde se till att den 20 sattes hans halva av barnbidraget in på 16 åringens konto men det va han inte särskilt intresserad av utan skulle hon ha de skulle hon åka till honom. Av mig får hon redan hela den del barnbidrag jag får. 

Sen tog han upp att jag är ensam och lägger all tid på barnen medans han har ett förhållande som han vill umgås med.
    Familjerätten tyckte då att pappan skulle bara va med barnen när de var där och att han kunde umgås med den nya på helgen och den veckan barnen är hos mig men det va inte aktuellt.
    Jag tyckte han kunde markera mer mellan tiden med barnen då utan involvering av den nya och sen tiden för henne så barnen känner att pappa finns där för dom men nä inte det heller... Detta skulle bara gälla några månader för att barnen skulle få se att pappa kan dela tiden men nä inget intresse..

Jag är ensam visst men jag träffar nån de veckorna jag är barnledig för just nu är barnen viktigast, mannen jag träffar accepterar detta. Vi pratar varje dag och visst kommer han hit ibland och umgås med oss även när barnen är här men han sover inte här då, just nu funkar detta för oss.

Va jag förvirrad innan så vet jag inte mycket mer nu efter mötet för boven och den som är orsak till allt är JAG enligt pappan...... 

• Maja och Siri

Hej TS!

Se inte mötet med familjerätten som ett nederlag utan nu gäller det att vara smart.

Gör allt som familjerätten rekommenderat och visa dig sammarbetsvillig. Nästa gång ni kommer upp i familjerätten (vilket jag är övertygad om att ni kommer) så kan du visa på hur du aktivt försökt få det att funka men hur han, återigen, misslyckas och inte följer familjerättens råd. Då kommer du ha mer kött på benen att få igenom att barnen bor hos dig på heltid. Då kan du tuffa till dig och säga att du inte tänker kämpa mer för pappans rätt till barnen på bekostnad av era barn om han inte kan prioritera rätt. Låt också kuratorn göra en orosanmälan!

Lycka till!

• Anonym (ledsen mamma)

Hej!
    Ser det inte som en nederlag så men det som kom upp på mötet har redan varit uppe när vi va på soc förra året.
    Är mer att han inte tar till sig nåt som soc säger och sitter nästan ett år efter soc besöket och skyller på mig.

Ska vara väldigt till mötesgående och sen bara se hur han tänker göra och är det så att det fortsätter som tidigare så ska jag från och med nu skriva upp allt och försöka spela in samtal, känner att jag behöver "bevis" om han inte kan få sin nya och förstå att vi bara är två föräldrar.

Pratat med kuratorn, kommer gå vidare om det inte blivit bättre om 1 månad

Ska verkligen försöka va smart :)

• Anonym (A)

Tror att det är bäst i nuläget att 16-åringen bor hos dig. Däremot kan ju pappan om han vill visa sig duktig gärna träffa henne på "neutral mark" lite då och då utöver de helger hon åker till honom. 

Då kanske han kan ägna sig lite mer fokuserat på henne istället för att samla duktighetspoäng inför flickvännen eller leka kärnfamilj.

• Anonym (ledsen mamma)

16 åringen vill inte ens åka på helgerna, har uppmanat hela tiden men barnet vill inte.

Trodde faktiskt att hade pappan bara låtit det va så skulle barnet ändra sig och åka men på nåt sätt så motarbetar pappan hela tiden barnet genom sina handlingar, verkar göra barnet mer bestämd.

De ska träffas på neutral mark med den äldre broderns hjälp vet inte alls hur barnet ställer sig till det. Rädd att det skiter sig radikalt om han har med den nya men då är det ju pappans egna fel.
    Sen är det ju det där med mutor det är ju tyvärr nåt pappan sysslar med och har alltid gjort.

Så för tillfället bor barnet här på heltid.

• Anonym (Linn)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2016-03-03 14:20:26 följande:

16 åringen vill inte ens åka på helgerna, har uppmanat hela tiden men barnet vill inte.

Trodde faktiskt att hade pappan bara låtit det va så skulle barnet ändra sig och åka men på nåt sätt så motarbetar pappan hela tiden barnet genom sina handlingar, verkar göra barnet mer bestämd.

De ska träffas på neutral mark med den äldre broderns hjälp vet inte alls hur barnet ställer sig till det. Rädd att det skiter sig radikalt om han har med den nya men då är det ju pappans egna fel.
    Sen är det ju det där med mutor det är ju tyvärr nåt pappan sysslar med och har alltid gjort.

Så för tillfället bor barnet här på heltid.

Hur gick det sedan TS?
  • fjonkelina

En uppdatering hade varit bra nu så vi får veta hur det går för er? Hopas du hinner skriva några rader.

• Anonym (ledsen mamma)

Hur det gått ja......

Det som va så självklart på familjerätten va inte så självklart i verkligheten, skulle inte va några problem alls sa pappan då.

De små fick till slut bankkort för jag blev sur o gav han 2 dagar att välja på. 

Att vi skulle hitta på nåt med barnen pappan o jag själva har inte ens kommit på tal. 
    Att pappan ville träffa våran 16 åring jag det vet storebror inget om, inget har hänt där alls.

Vi skulle prata vid överlämnandet av barnen, det sker enbart om jag går ut eller går fram och tar första kontakten.

Numer svara pappan knappt på sms från mig rörande barnen och ringer jag tar det väldigt långt tid innan han svarar.

Kontentan är väl den att pappan ska väl inte anstränga sig alls utan bara jag som ska vända mig ut och in........

Ska inte vara pappans "sekreterare" längre sa de på familjerätten.

Har lämnat ut hans mail till barnens lärare för att de ska maila all info till honom oxå.....

Utvecklingssamtal med 16 åringen::  Maietl om att det va gång. det mailet fick han. Mailet om dag o tid har han inte fått säger han ändå har jag kollat om hans mail finns med på maillistan o DET GÖR DEN. Pappans egna ord det har jag inte blivit informerad om.... 

Så hade jag inte ringt om utvecklingssamtalet 5 minuter innan det började så hade han inte dykt upp.......

Vet inte hur jag ska gå vidare för att gå till familjerätten är i mina ögon slöseri med tid för han säger en sak där och gör nåt helt annat sen.

De små barnens skola kan/vill göra en orosanmälan på pappan. 
    Vet inte hur jag ska göra med det.

Det lutar åt en fjärde ihop flyttning med den nya och det har ju verkligen inte funkat de andra 3 gångerna.....

• Anonym (ullis)

Alltså det låter som att du ger situationen alldeles för mycket energi.

Fokusera på din familj och dina relationer med barnen. Och lämna pappan åt sitt öde. Du kan varken påverka hur han lever sitt liv eller sköter sin familj så det är helt onödigt att slösa någon energi på det.

Se på barnens pappa som någonting oundvikligt negativt i barnens liv. Jämförbart med ett handikapp eller nåt. Och stötta barnen i att hantera det. Men släpp allt annat.

• nevermind
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2016-04-16 18:42:35 följande:

Hur det gått ja......

Det som va så självklart på familjerätten va inte så självklart i verkligheten, skulle inte va några problem alls sa pappan då.

De små fick till slut bankkort för jag blev sur o gav han 2 dagar att välja på. 

Att vi skulle hitta på nåt med barnen pappan o jag själva har inte ens kommit på tal. 
    Att pappan ville träffa våran 16 åring jag det vet storebror inget om, inget har hänt där alls.

Vi skulle prata vid överlämnandet av barnen, det sker enbart om jag går ut eller går fram och tar första kontakten.

Numer svara pappan knappt på sms från mig rörande barnen och ringer jag tar det väldigt långt tid innan han svarar.

Kontentan är väl den att pappan ska väl inte anstränga sig alls utan bara jag som ska vända mig ut och in........

Ska inte vara pappans "sekreterare" längre sa de på familjerätten.

Har lämnat ut hans mail till barnens lärare för att de ska maila all info till honom oxå.....

Utvecklingssamtal med 16 åringen::  Maietl om att det va gång. det mailet fick han. Mailet om dag o tid har han inte fått säger han ändå har jag kollat om hans mail finns med på maillistan o DET GÖR DEN. Pappans egna ord det har jag inte blivit informerad om.... 

Så hade jag inte ringt om utvecklingssamtalet 5 minuter innan det började så hade han inte dykt upp.......

Vet inte hur jag ska gå vidare för att gå till familjerätten är i mina ögon slöseri med tid för han säger en sak där och gör nåt helt annat sen.

De små barnens skola kan/vill göra en orosanmälan på pappan. 
    Vet inte hur jag ska göra med det.

Det lutar åt en fjärde ihop flyttning med den nya och det har ju verkligen inte funkat de andra 3 gångerna.....

Be skolan orosanmäla. Gör du det kommer han bara gapa om att det är för att jävlas. Han behöver inte ens veta att skolan har pratat med dig om det.
  • Anonym (Mk)

Be skolan orosanmäla.
    Sluta ring honom. Maila om det är någon info som behöver fram. Påminn honom inte om någonting, orkar han inte läsa informationen från skolan så är det hans problem.

Det stjäl bara en massa energi från dig att hålla koll på vad han gör eller inte gör. Lägg den energin på att stötta barnen istället.

• Anonym (hmm)

Hur förklarar pappan och den nya att det är ditt fel att de bråkar?

• Anonym (ledsen mamma)

Har slutat informera om saker o ting o påminner inte längre för det är upp till honom o hålla koll på allt som rör barnen.
    Ända anledningen att jag påminde om utvecklingssamtalet va för 16 åringens skull men hon vet att mamma behövde ringa så egentligen onödigt.

Ska kontakta skolan o be dom anmäla.......

Lägger all min energi på barnen och det som är viktigast för dom och pappan är bara nåt vi måste ta itu med då och då....
    Jag är som vanligt pratar om barnen skiter i allt som har med honom och hans skit och göra.........

• Anonym (ledsen mamma)
    Anonym (hmm) skrev 2016-04-16 19:44:27 följande:

Hur förklarar pappan och den nya att det är ditt fel att de bråkar?

Förklarar? 
    Barnen kommer hem till mig och säger nu har pappa o NN bråkat igen och det är ditt fel.
    De kan börja bråka om vad som helst och rätt som det är kommer mitt namn upp och då är det ju mitt fel att de bråkar.

Å när de bråkar flyttade hon hem till sin fd man ett tag detta är ju när de bodde ihop då.

Idag när de bråkar skriker hon på barnen o säger att det är mitt fel att de bråkar men har sagt till barnen att inte lyssna för det är varken mitt eller barnens fel att de där 2 bråkar.

En av föräldrarna till det yngsta barnet kom och frågade om de hade hund, vilket de inte har. Hon hade stått utanför och hört min mellersta säga han hoppas på dig och pappans nya skrika då ska han få stryk!! Hon är orolig för mina barns säkerhet ännu en sak att ta itu med SUCK
  • Anonym (ledsen mamma)
    En av föräldrarna till en kompis till det yngsta barnet kom och frågade om de hade hund, vilket de inte har. Hon hade stått utanför och hört min mellersta säga han hoppas på dig och pappans nya skrika då ska han få stryk!! Hon är orolig för mina barns säkerhet ännu en sak att ta itu med....  SUCK

Missade några ord haha
  • Anonym (ledsen mamma)

En liten uppdatering.
    16 åringen bor helt hos mig fortfarande, de små åker till pappan varannan vecka.

Det som blev sagt på familjerätten är tomma löften från pappan och idag har vi ännu mindre kontakt än innan. Vi som skulle kommunicera mer enligt pappan...

Det som stör mig mest just nu är att pappan ljugit för sina äldsta barn.
    Han har sagt att 16 åringen aldrig mer vill ha med dom att göra för hon hatar dom. 16 åringen skulle ha sagt det enligt pappan, vilket hon inte har....
    Fick höra det för några veckor sen av de äldre syskonen, ringde upp min dotter och frågade henne så de äldre fick höra svaret från henne själv. Så den relationen har blivit räddad och de träffas titt som tätt...

Tog upp penga frågan med pappan bad honom sätta in barnbidraget på 16 åringens konto men det har inte hänt ännu.
    Ringde FK och har nu ansökt om hela barnbidraget och underhållsstöd( beviljad underhållsstöd)

16 åringen slutade 9 an, pappan kom inte på avslutningsfesten eller skolavslutningen. När jag ifrågasatte detta blev svaret hon hör aldrig av sig. Familjerätten va tydliga med att ansvaret inte låg hos barnet utan hos den vuxna (pappan).

Pappan träffade 16 åringen på små syskonens skolavslutning hälsade inte ens på henne, samma hände på en familjekväll på ett läger som ett av de mindre barnen var på. Pappan gör ingen ansats att ens försöka få kontakt med våran 16 åring.

Ligger lågt och gör det JAG tycker är bäst för barnen....

Svar på tråden min 16 åriga dotter vill inte åka till pappa varannan vecka