• Anna OC

Skitsnack och skvaller inom vården

Jag är en läkarstudent som kommit över halvvägs i utbildningen, men har nu tappat motivationen på grund av alla surkärringar man måste lyssna på och utsättas för. Inte patienter alltså, utan personal. 

När jag började utbildningen (ganska sent i livet) så var jag glad: jag får äntligen använda min kapacitet och göra gott. Möta människor, höra deras historier och, om inte bota, så i alla fall trösta.

Nu har jag arbetat som undersköterska på ett par ställen för att få erfarenhet, se hur det fungerar i vårdens vardag och för att försörja mig, och då har jag fått se och höra vad som händer på dessa arbetsplatser. Det är OFANTLIGT mycket skvaller och skitprat. Både om patienter och medarbetare. Sekretess? Gäller tydligen inte i fikarummet; där får man prata fritt om patienters privatliv och pinsamma åkommor. Samma gäller kollegors personlighet och sexualitet.

Personligen så tycker jag att det är förkastligt att prata om andra människor överhuvudtaget bakom deras rygg, både i gott och ont. Man kan ju omöjligen veta vad andra personer har för motiv och bakgrund till deras beteende. Detta borde väl alla förstå som arbetar med människor, och dessutom tvingas läsa etik under utbildningen. Det glömmer dock dom flesta när det plötsligt gäller att bli populär i fikarummet.

Vissa gottar sig i andras fel och brister - troligtvis i hopp om att det får dem själva se bättre ut. Sparkar man ner en annan så ser det ju ut som att man själv står högre.

Det är omöjligt att lära sig av sina misstag eftersom ingen kommer och berättar att du gjorde fel - däremot kommer alla att snacka skit om dig i fikarummet. "Hur kunde hon inte göra det?!" 

Ja, som sagt, vi är alla olika, och det trodde jag att folk inom vården skulle förstå. Men icke. Jag har arbetat med många olika saker under mitt liv, men aldrig blivit så bestört över hur människor bemöts, som inom vården. Och låga löner eller stressig arbetsmiljö förklarar inte fenomenet! Som privatperson drar jag mig för att söka vård nuförtiden, eftersom jag vet vad som sägs om patienterna i fikarummet.

Fy fan.

• Svar på tråden Skitsnack och skvaller inom vården
  • Söder73

Jag håller med om att man i fikarummet måste få prata av sig om jobbet/ patienter/ dryg läkare etc. Sen vad gäller rent skitsnack så är det inte ok, men det förekommer överallt, inte bara inom vården. Sen tycker jag att det är lite konstigt att du tvekar att söka vård?? Jag är väl inte en sämre ssk bara för att jag har ett behov att prata av mig? Jag gör ju fortfarande mitt jobb. Tycker att du tar detta på lite för stort allvar...

• PinkSugar
    Una Flux skrev 2016-02-24 20:56:40 följande:
    Nja. Sekretessen gäller inte i fikarummet. Det är just där man har möjlighet att ge luft till sina känslor. Det är just där man kan få samförstånd. Just för att utanför rummet gäller sekretessen. Jobba lite till så ska du få höra vad dina kolleger läkare säger. Det är inte bättre där. Vet du varför? För vi är människor. Med behov att snacka, skvallra, prata strunt och få stöd. De som pratat mest skit om sina kolleger är läkare. Riktigt fult utlämnande till mig som är sjuksköterska. Har jag pratat skit om mina kolleger? Visst! Men aldrig i grupp eller inför en annan arbetsgrupp. Du kanske vill få det till att undersköterskor är skvallerkärringar? Eller min kategori sjuksköterskor? Tro det du.
  • M1rella

Om inte får prata av sig i fikarummet/personalrommet som vårdpersonal vart ska man då få göra det?

Även vårdpersonal har behov att få ut frustration, sorg etc om det de upplevt i jobbet.

• Anna OC

Det handlar ju inte om att uttrycka sorg om man snackar skit om en annan människa i syfte att trycka ner den personen inför andra. Läs om läs rätt. Det som jag hört pratas om patienter/kollegor i fikarummen har varit rent elaka kommentarer om saker som inte har med vården att göra överhuvudtaget.

Och varför jag inte vill söka vård längre: jo, om jag söker vård för något, t ex på gyn, så vill jag kunna lita på att den som jag "blottat" mig inför håller käften och inte kränker min integritet i fikarummet eller någon annanstans. Jag vill tro att det finns personal inom vården som klarar av det. Som har så mycket respekt för sina medmänniskor, att sekretessen går före det egna behovet att skvallra och "släppa ut sin frustration". Men det finns många som inte tänker så långt.

• Anonym (Jeanette)

Att baktala eller prata illa om någon annan kan skada denne allvarligt, både psykiskt och för framtiden inom arbetslivet.  Pratar man illa om kollegor leder det  till en mycket negativ stämning på arbetsplatsen. Det är i högsta grad oprofessionellt att prata om andra och är det gängse rutiner ska man vara medveten om att alla kommer att hamna i skottgluggen.  Ofta har  de som pratat illa om andra dålig självkänsla, dåligt självförtroende, önskar en bättre position och försöker svärta ner andra för att ställa sig själv i bättre dager. Jobbar man inom vården kan man prata om saker som hänt i fikarummet men det är sakligt inte subjektivt om vad man tycker. Ett bra tips är att man kan prata om vad man kan förbättra för den enskilde eller hur man kan stötta varann. . Det är otryggt för både arbetskamrater och patienter när skitsnack pågår.. Tycker så många att det är okej att ventilera så vill i varje fall inte jag vara vårdpersonal eller patient på den platsen. I detta fallet ska arbetsledningen sätta in åtgärder. Jag hoppas att du hittar en arbetsplats med positiv , förstående inställning till kollegor och patienter. Det är en professionell hållning inom vården.  Sådana arbetsplatser  finns, tro mig.  Här har man jobbat på att få bort skitsnack och lyft ut de som baktalar. Sök dig dit. Arbeta inte på såna här skitarbetsplatser. Det tar ner dig psykiskt och du kommer alltid att vara otrygg i dina bedömningar och ditt agerande.

• Bibbidi

Har du jobbat på många andra ställen innan?

Skitsnack i fikarummet har jag mött på många ställen - och då har jag aldrig jobbat inom vården.

Men dumt är det ja med tanke på sekretessen men hört en hel del har man gjort i alla fall.

• Anonym (Mrs B)

Utbildade mig sent i livet till sjuksköterska och håller med dig om att det skvallras och skitsnackas ofantligt mycket i vården. Personligen kan jag inte tänka mig att spendera en stor del av min vakna tid tillsammans med sådana  människor, då risken finns att man blir som dem man umgås med. Har därför valt att inte jobba inom vården heltid, men kan jobba extra ibland. När jag arbetar inom vården så är det endast under förutsättningar som innebär minimal kontakt med vårdpersonal.

Man brukar ju säga att "anfall är bästa försvar" och av vad jag kan se så uppenbarar sig detta beteende även som svar på ditt inlägg. Tror tyvärr att det har blivit ett acceptabelt beteende bland många som arbetar inom vården att attackera istället för att försöka mötas.

Tack för att du lyfter detta. 

• Anonym (sss)
    Anna OC skrev 2016-02-24 20:40:36 följande:
    Skitsnack och skvaller inom vården

Jag är en läkarstudent som kommit över halvvägs i utbildningen, men har nu tappat motivationen på grund av alla surkärringar man måste lyssna på och utsättas för. Inte patienter alltså, utan personal. 

Grattis!

Du har precis lärt dig hur det fungerar på en kvinnodominerad arbetsplats.
  • Anonym (J)
    Una Flux skrev 2016-02-24 20:56:40 följande:

Nja. Sekretessen gäller inte i fikarummet. Det är just där man har möjlighet att ge luft till sina känslor. Det är just där man kan få samförstånd. Just för att utanför rummet gäller sekretessen. Jobba lite till så ska du få höra vad dina kolleger läkare säger. Det är inte bättre där. Vet du varför? För vi är människor. Med behov att snacka, skvallra, prata strunt och få stöd. De som pratat mest skit om sina kolleger är läkare. Riktigt fult utlämnande till mig som är sjuksköterska. Har jag pratat skit om mina kolleger? Visst! Men aldrig i grupp eller inför en annan arbetsgrupp. Du kanske vill få det till att undersköterskor är skvallerkärringar? Eller min kategori sjuksköterskor? Tro det du.

Det där stämmer inte. 

Man får INTE prata med andra som inte har med värden att göra gällande en patient.

Jag jobbar på en vårdcentral. Där kom en läkare (ny, ST) och pratade skit om vissa patienter. Även någon ssk gjorde det. Sa namn och allting , tex ?haha ja nu kom ju han där, fy fan jag orkar bara inte? osv. Dessa har fått sig en tillsägelse av chefen nu då det bryter mot sekretesslagen. Vi andra hör ju. Vi har inte med det att göra. Vi får inte ens prata om pstienter utan att nämna namnet. Det är rent av olämpligt. Och det är det ju också. Man får tänka såhär - hade man själv tyckt att det hade varit kul?  Nej troligtvis inte. Men dåså. Håll truten då. 

• Anonym (J)
    Anonym (sss) skrev 2024-11-23 08:37:53 följande:
    Grattis!

Du har precis lärt dig hur det fungerar på en kvinnodominerad arbetsplats.
    Inte alla ställen. Med dålig ledning isåfall. 
  • Anonym (J)

Men att säga att det skulle vara ok att prata på fikarasten, verkligen inte. Läs på lagen. Du verkar ju inte kunna ett dugg

Svar på tråden Skitsnack och skvaller inom vården