• natalyw

A-kassa

Kortfattat då allt jag skrev raderades...

Jag arbetade inom Norrköpings kommun, hemtjänst. Varit medlem i kommunals fack och a-kassa sedan november, gick ur nu i februari, arbetar som tjänsteman (arbetsledare över teknikerna och  fakturering, lite sälj) på ett säkerhetsföretag i Stockholm.

Vilken a-kassa bör jag ha? UNIONENS?

När jag ändå frågar, pojkvännen är anställd som arbetare (larmtekniker) på samma firma. Vilken a-kassa bör han ha?

Tack på förhand =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-23 07:31
    Kanske bör vara lite mer tydlig med att jag har bytt jobb / är tjänstledig från hemtjänsten och har en provanställning på nya firman till juni. Men jag kommer inte gå tillbaka till norrk.hemtjänst tror jag inte i alla fall.
  • Svar på tråden A-kassa
  • sportpappa

Viktigt är att du inte får något hål mellan byten av a-kassor utan att din tid överförs mellan dem. Annars måste du börja om från början och har sämre skydd under en tid.

Det låter som att det är möjligt att du kan välja Unionen. Du får helt enkelt fråga dem.
    Sen behöver man ju inte gå med i fackförbundet för att gå med i a-kassan.

Här hittade jag en sida där man kan få förslag på vilka fackförbund som passar. Utifrån det fackförbund som passar så kan man sen se vilken a-kassa som man ska gå med i.

• natalyw
    sportpappa skrev 2016-02-23 11:26:05 följande:

Glömde länken: fackforbunden.se/valja-fack

Tack snälla för svar! Pratade med Unionen o ska gå med där med inträde 1 mars, de blir exakt när jag går ur Kommunal så de blir perfekt! Nu måste jag bara kika på vart killen bör gå med, kollar in länken du skickade! Tack igen!
Svar på tråden A-kassa