• Tuggummitatuering

Bra resultat på KUB - ändå göra NIPT?

Hej, jag har precis gjort KUB och fått helt okej resultat för min ålder enligt BM - 1:2100. Jag är väldigt orolig för kromosomfel och rädd för att föda ett sjukt barn, pga tung historia i ryggsäcken. BM tyckte att resultatet var bra och att jag inte ska gå vidare, men samtidigt är det ju en sannolikhetsberäkning.

Idag kan man ju göra NIPT helt riskfritt, men dyrt som tusan, och då få ett betydligt mer tillförlitligt, i princip hundraprocentigt resultat. Om jag var rik skulle jag göra det utan tvekan. Nu är jag inte rik utan en helt vanlig deltidsarbetande småbarnsförälder. Dock KAN jag ju skrapa ihop pengarna (10.000) om vi sparar lite och snålar. Men, är det onödigt? Hur skulle ni med jobbigt bagage hantera situationen? Tacksam för alla tankar och vinklar, behöver dock inte höra solskenshistorier om DS då det inte är så för alla och inte relevant för min tråd.

• Svar på tråden Bra resultat på KUB - ändå göra NIPT?
  • myrslok

Förstår din oro känns som kub är lite som ett lotteri ibland. Dock ska jag tillägga att det verkar vara oerhört mer vanligt att folk får falska högrisk svar än tvärtom. Kub verkar va ganska känsligt och ge risk på aningen för breda nackspalter, aningen för höga/låga blodvärden för att inte tala om ålder vikt etc. Så har du ändå fått bra värden så kan du nog vara lugn. Vill du ha en säkrare garanti så kan du ju prova NIPT, Det är mkt mer säkert, men även där ett sannolikhets test så tror egentligen att Mkp och Fvp ger de enda helt säkra svaren. Jag har gjort NIPT eftersom jag fick dåligt svar på kub. Blir det också dåligt tar jag risken med ett Fvp.

• Tuggummitatuering

Tack snälla för ditt svar, känns lite ensamt i alla funderingar! MKP/FVP är inget jag kommer att göra, orkar inte fler missfall. Men NIPT finns ju som sagt och även om det inte är helt 100% har jag förstått att det göer ett över 99%-igt svar och att svaren möjligen kan vara falskt positiva men inte falskt negativa. Så det känns ändå tryggt. Men, som sagt, en stor summa som kanske läggs ut helt i onödan.

Frågan är väl egentligen: ska jag försöka jobba med min oro eller ska jag till ett mycket högt pris köpa mig fri från den?

Hoppas innerligt att ditt NIPT visar bra resultat Myrslok, hur länge till måste du vänta? Håller tummar.

• myrslok

Tänk på att risken nu är extremt liten för dig. Det är vanligare med falskt positiva svar i både kub och NIPT även om NIPT har ett säkrare resultat. Är du dessutom under 35 så skulle jag inte personligen bekosta NIPT. Känner du att din oro ökar och du ej kan må bra och slappna av kan det dock vara värt pengarna. Jag får mitt svar om 10 dagar och den väntan känns hemsk. Tack för att du håller tummarna . Det gör jag med.

• Tuggummitatuering

Jo, jag vet att det är så. Fanns inte möjligheten till nipt skulle jag inte göra något alls. Men nu finns ju möjligheten. Jag är 37 och det blir mitt sista barn om detta går vägen.

Puffar upp själva grundfrågan och hoppas på många svar och tankar: ska jag försöka jobba med min oro eller ska jag till ett mycket högt pris köpa mig fri från den?

• Emmalia

Låt oss ta en titt på vad just ett KUB test talar om . Det talar om vad du har för sannolikhet baserat på algoritmer som är vikt, blodprov, nackspalt etc.

Uträkningen och dess resultat är en bedömning av din sannolikhet . Svaret levereras som att du har risk:chans på 1:xxxxxxxx i ditt fall 1:2100

Vi vet att din sannolikhet är 1:2100 men vad innebär det i procent ? Det är det som är intressant.

Procentuellt har du en sannolikhet att få ett barn med kromosomavvikelsee på =0,004 % risk att barnet du bär på har en kromosomavvikelse.

En kvinna på 30 år har enbart baserat på sin ålder en sannolikhet på ca 1:680 det är 0,014% risk.

Som du ser är din sannolikhet väldigt låg och man tittar på den i procent och det blir lättare om man ser det i procent för att förstå sin sannolikhet.

Hur gammal är du?

Skulle du köpa en lott för 10 000 om vinstchansen var endast 0,004 % att du van det dubbla alltså 20 000 kr?

Sjukvården anser att det är värt risken med fvp när risken är under 1:300-1:200 men då är ändå bara den procentuella risken 0,3 %-0,5%

KUB är ett trubbigt test som för mig är helt onödigt att

Utsätta sig för.

När hade du varit lugn? 1:5000 =0,002% dom du ser så pratar vi promille i ditt fall och även om du haft 1:5000 är det nära den risk du har nu.

• Emmalia

Baserat på din sannolikhet borde du inte lägga 10 000 på ett NIPT.

Du borde försöka ta till din risk i procent som är låååååg och lägga det bakom dig och njuta av grav,

När ni gör RUL finns det markörer som bm kollar efter som kan va tecken på kromosomavvikelse .

Skulle man se sådana kan du överväga ett NIPT för då blir risken typ 1:250 om man hittar 2 mjuka markörer.

• Emmalia

Baserat på din sannolikhet borde du inte lägga 10 000 på ett NIPT.

Du borde försöka ta till din risk i procent som är låååååg och lägga det bakom dig och njuta av grav,

När ni gör RUL finns det markörer som bm kollar efter som kan va tecken på kromosomavvikelse .

Skulle man se sådana kan du överväga ett NIPT för då blir risken typ 1:250 om man hittar 2 mjuka markörer.

Svar på tråden Bra resultat på KUB - ändå göra NIPT?