• Svar på tråden Hur en 5-åring "ska" uppföra sig
  • IsDimma

Vare jag till mina 21 stycken 5-6åringar på jobbet så fixar dom detta galant. Vi har inga dörrar att knacka på och vi är där och påminner dom om vissa saker ibland men jag förväntar mig att dom i dom flesta fall klarar dessa punkter.

• mammalovis

På förskolan fungerar nog de flesta punkterna för min 5-åring, men hemma är det svårt att låta bli att bråka med lillasyster på 2,5 år som också vill leka med sakerna. Men de flesta punkterna jobbar vi väl med.

• buggi

En helt vettig lista på förskolan, men inte i hemmet. Säga förlåt och mena det var direkt idiotisk, några av de andra beror väl helt på hur man gör i familjen. Rätt löjligt att ha en sån lista hemma faktiskt.

• AnkiC

Alla 5-åringar har inte samma utvecklade förmågor. Vissa kan och andra inte. Idiotiskt att ha en sån lista. Alla barn är olika.

• pipon

Hur kan ni tycka att det är idiotiskt att lära barnen vanligt hyfs och vett? Alla barn är olika men det är ju alla vuxna med. Och målet är väl att lära barnen i sociala kontexter och bli välfungerande individer?

• buggi
    pipon skrev 2016-03-06 08:39:59 följande:

Hur kan ni tycka att det är idiotiskt att lära barnen vanligt hyfs och vett? Alla barn är olika men det är ju alla vuxna med. Och målet är väl att lära barnen i sociala kontexter och bli välfungerande individer?

Det är sättet att samarbeta inom familjen vi reagerar på.
  • AnkiC
    pipon skrev 2016-03-06 08:39:59 följande:

Klart man ska lära barnen men man kan inte förvänta sig att alla 5-åringar har förmågan att uppfylla alla kraven på denna listan. Vissa kan det senare. Det har inte med ålder att göra utan olika förmågor. Det farliga med en sådan lista är ju att man sänker barns självkänsla att inte duga som man är. Man ska utgå från individens unika utveckling. Inte nån förutbestämd lista.
  • AnkiC

Tex det där med impulsiviteten hos barn. Det är en mognadsfråga. Man kan lära barn att de ska vänta på sin tur. En 5-åring kan lära sig att det är ett korrekt beteende men hen kanske inte har förmågan att göra det hen vet. Det kommer med tiden och det måste vi vuxna förstå. Vissa har väldiga svårigheter med detta och utvecklar det väldigt sent. Min 9-åring har inte utvecklat den förmågan än trots att hen vet det rent intelligensmässigt.

Svar på tråden Hur en 5-åring "ska" uppföra sig