• mrskreiz

Äckliga hårbollar. Kan man göra något? Mat?

Vår 12-åriga katt har under senaste håret börjat spy upp hårbollar allt oftare. Nästan alltid direkt efter hon ätit. Har sett att det finns en del foder som påstås vara "mot hårbollar" - någon som har erfarenhet av att de hjälper? Eller finns det något annat man kan göra? De är ju inte bara äckliga, utan måste ju vara omständigt och jobbigt för katten att spy en gång om dagen.

Hon har nyligen varit på kontroll eftersom hon hade urinvägsinfektion, så hon är frisk i övrigt trots sin ålder.

• Svar på tråden Äckliga hårbollar. Kan man göra något? Mat?
  • Birgitta02

Du kan nog inte göra så hemskt mycket. Naturligtvis kan du testa det foder du nämner men tror inte det hjälper så mycket. Jag tror mer på att din katt, som börjar komma upp i åren, helt enkelt fått känsligare mage och inte klarar hårbollarna i större omfattning längre. Har du pratat med veterinär? De har ofta stor erfarenhet, och ett telefonsamtal tar de inte betalt för.

jag tror inte det är så jobbigt för katten att spy en gång om dagen, tvärtom är det nog skönt att bli av med hårbollarna.

• Långbenopluto

Det finns en salva som man kan lägga på tassen så katten slickar upp den som är mot hårbollar.

Kommer inte ihåg vad den heter, men den finns på alla djuraffärer med stort utbud.

• mrskreiz

Tack för era svar. Jag ska bli bättre på att kamma henne. Har bara hittat torrfoder mot hårbollar, tips på blötdfoder provar vi gärna (även om jag oxå är lite skeptisk). Ska även kolla i djuraffären nästa gång. 

Tack som sagt, alltid skönt att höra att det inte är något att oroa sig över. 

Svar på tråden Äckliga hårbollar. Kan man göra något? Mat?