• Yes82

När ska man ringa när ens väns förälder dött?

Hej!

En av mina närmsta vänner förlorade sin förälder igår. Allt gick mycket snabbt, ett läkarbesked och död två veckor senare.

Vi bor i olika städer och messar mycket men jag kanske borde ringa? Är det för tätt inpå att ringa dagen efter? Tänker att de i familjen behöver tid för varandra i denna tuffa situation.

Men vad tror ni? Hur länge ska jag vänta? Har läst massa trådar om att man absolut ska ringa och inte lägga det ansvaret på den som sörjer, men vill inte tränga mig på i sorgen heller.

Tacksam för svar.

/En ledsen vän

• Svar på tråden När ska man ringa när ens väns förälder dött?
  • Schack73

Ring så fort du kan tycker jag. Vännen uppskattar nog ditt stöd. Om det inte passar sig får du väl avsluta samtalet och ringa om ett tag igen.

• Venne

Om ni är nära vänner så tycker jag du ska ringa idag.

• Anonym (Anhörig)

Jag kände som dig när jag var i din situation. Man vill inte "störa". MEN jag tog mod till mig och sa precis som jag kände till henne - att jag unte visste om/hur jag skulle höra av mig. Hon gav mig det bästa rådet jag någonsin fått. "Hör av dig hur ofta och mycket du känner. Hellre att jag vet att du finns. Orkar jag inte så låter jag bli att svara" Så enkelt och ett råd jag tar med i alla situationer. När man har det svårt är det viktigt att veta att man inte är ensam. Lycka till!

• Anonym (tjej 25)
    Yes82 skrev 2016-02-17 16:46:38 följande:

Hej!

En av mina närmsta vänner förlorade sin förälder igår. Allt gick mycket snabbt, ett läkarbesked och död två veckor senare.

Vi bor i olika städer och messar mycket men jag kanske borde ringa? Är det för tätt inpå att ringa dagen efter? Tänker att de i familjen behöver tid för varandra i denna tuffa situation.

Men vad tror ni? Hur länge ska jag vänta? Har läst massa trådar om att man absolut ska ringa och inte lägga det ansvaret på den som sörjer, men vill inte tränga mig på i sorgen heller.

Tacksam för svar.

/En ledsen vän

jag tycker du kan börja med att skicka ett sms, beklaga sorgen och skriva att du ska ringa henne ( vilken dag du nu bestämmer dig att ringa ) och att du förstår om hon väljer att inte svara men att du vill att hon ska veta att du tänker på henne och att du finns där om hon vill prata om sorgen eller vad som helst annat, och att hon svarar när/om hon orkar, att inte känna press att prata med folk. 

Jag förlorade själv min bästa vän sedan 22 år tillbaka förra året, när folk ringde kände jag mig tvungen att svara ( vet inte varför men ibland känns det så ) men några smsade innan och skrev att dom ska ringa men förstår om jag inte orkar svara, men att dom finns där och kommer ringa varje dag och att jag svarar när jag vill helt enkelt, det kändes bättre för mig än att folk bara ringde sådär. det är ju olika för alla men personligen uppskattade jag smset innan samtalet  :) 

• Betty Boop

Om det gäller någon av ens närmaste vänner så är det bara att ringa tycker jag. Eller åka dit om det går. Man behöver inte säga så mycket.. bara finnas där liksom. När en av mina närmaste vänners bror dog så åkte jag och en annan kompis över till henne samma dag, senare på kvällen. 

Svar på tråden När ska man ringa när ens väns förälder dött?