• Anonym445

Hur slutar man amma en 21 månaders barn?

Hur slutar man amma en snart en 21 månaders bafn som knappt vill äta nån riktig mat? Börjar inte heller på dagis förrän om 2 månader men hade känts bra att försöka minska/sluta redan nu. Men jag har så svårt för när hon gråter, är så himla känslig. Men samtidigt så måste det slutas nån gång för jag står inte ut med att hon är så beroende av mig/tutten..

Så , hur slutar man amma en 21 månaders? Eller börjar med att minska, eller bara sluta rakt av? Jag har ingen annan som direkt kan hjälpa mig med att ta hand om min dotter, så att åka iväg är inget råd för mig.

• Svar på tråden Hur slutar man amma en 21 månaders barn?
  • mammamattefru

Kan du inte hoppa över amning och ge välling några ggr/dag om hon inte vill äta vanlig mat?

Mest för att få bort tuttbehovet och jobba med maten sedan..

• Lena

Vänta till dagis annars för då minskar amningen och ökar matätandet naturligt

• Anonym (Kia)

Senap på bröstvårtorna körde min mamma med.. hehe. Det fungerade  

Men jag vet inte, först och främst tror jag du måste börja se din dotter för vad hon ÄR. Jag tror att både du och ditt barn måste vara redo att sluta amma, och frågan är om inte ditt barn faktiskt kanske är det, men att du inte är känslomässigt redo.

Du kallar ditt barn för 21 månader. Då är hon nästan 2 år. Jag menar inget illa, men jag har en känsla av att de som fortsätter benämna månads-åldern på sina barn så långt upp har svårare att släppa taget om navelsträngen helt enkelt.
    Hon är 2 år och hon ska börja förskolan, där kommer hon inte kunna amma. Du kan göra ett abrupt slut när hon börjar, eller så kan du trappa ned nu de två månader du har på dig. 

Erbjud roligare mat, kanske fingermat. Som barnet själv kan äta. Det brukar vara mer populärt än skedmatning.. 

Önskar dig lycka till 

• Anonym (inte ok)

Absolut ingen senap på brösten eller annat elakt. Det är bara jättetaskigt.

Det är nog den hårda vägen som gäller med att neka. de kommer bli ledsna men det går över!

Svar på tråden Hur slutar man amma en 21 månaders barn?