• Ophelia94

Betala av skulder?

Hej!
    Det är så att jag nu räknat ihop alla skulder jag har och sammanlagt så ligger de på 106 000. Jag ligger hos kronofogden och har betalningsanmärkningarna som kommer med det samt är sjukskriven och lever på bidrag från försäkringskassan, minst 1-2 år till. 
    Men jag vill gärna redan nu börja betala av mina skulder. Att ringa de olika platserna och göra upp en betalningsplan är inte aktuellt och vad för skuld det är tror jag inte spelar någon större roll i detta sammanhang. Vad jag undrar är om någon varit i samma sits och vad ni då gjort för att lösa det? Eller om någon har något bra tips för hur jag ska lösa det?
    Hade jag haft ett jobb så hade det inte varit problem men tyvärr har jag ingen möjlighet att jobba. 

Tacksam för tips och råd. :)

• Svar på tråden Betala av skulder?
  • sand85

Ta kontakt med skuldrådgivare i din kommun.

Även om du inte betalar till kronofogden just nu - se till att inga fler skulder hamnar där. Gör en budget med plats för sparande, även om du bara har råd att spara 100 kr i månaden så är det bättre än inget. Det är bättre att bygga upp en buffert än att vara helt skuldfri!

• kollaren

Du ska hävda  preskiberat  till fodringsägarna, och så fort du får ett brev från dem sender du det i retur med adressaten okänd. för att senare under domstolsförhanlingarna säga  att du inte har sett dem. Preskiberingslagarna är nästan satta ur spel av inkassobolagen, när det blir förhandlingar i tingsrätten så har du fördelen att få skulderna reduserade. Men du kan alldrig komma undan helt. skulder är ett grovt brott, bestraffas med livstid...

• gudfadern

kollarens tips var det sämsta jag läst i hela mitt liv. Det kommer bara leda till mer avgifter för dig, vad du än gör följ inte det.
    1. har man lånat får man betala tillbaka
    2. gör avbetalningsplan och följ en budget, suger men svårare än så är det inte
    3. hoppa upp på hästen igen och försök att börja arbeta. Att få en bättre inkomst kommer vara avgörande både för ditt skuldberg och för din mentala hälsa. 

kör!!

Svar på tråden Betala av skulder?