Min ensamstående mamma dog – jag fick ingen hjälp
Har läst många trådar om det här nu på olika forum och förstått att jag inte är ensam, men det känns jobbigt ändå. När jag var 19 år dog min mamma i cancer, det gick ganska fort, 1,5 år från diagnos till död. När sjukdomen började visa sig bodde jag utomlands och hade varit i ett drygt år så i praktiken avslutades min relation med den friska mamman när jag var 17 år.
Jag hade levt ensam med mamma sedan sjuårsåldern, hälsade på pappa på loven, vi hade och har en artig relation, men tyvärr inte mer.
Jag är och har alltid varit extremt högpresterande, försökte vara duktig och pluggade hårt medan mamma låg där och dog. Så här i efterhand känns det absurt. Men det var det enda jag kunde göra och ingen sade åt mig att göra något annat.
Jag var snabbt tillbaka i skolan efter mammas död, möjligen frågade någon hur det var, jag sa bra och så var det bra med det. Jag har aldrig bett om hjälp, aldrig vägar tala om känslor. Nu inser jag att någon hade behövt ta mig i handen och tvinga mig till en terapeut, men det hände inte.
Nu har det gått över 15 år, jag har fått barn och har en egen familj och nu plötsligt kommer allt upp till ytan igen. Har börjat gå i terapi vilket känns fantastiskt bra. Samtidigt känns det så onödigt att det skulle behöva ta så lång tid. Att ingen såg. En hel del folk kom på begravningen. De sa de skulle höra av sig, folk som var både mina och mammas vänner, trodde jag. De flesta hörde inte av sig alls. En gjorde det, men för mycket, en äldre man som var gift men på något sätt förälskad i min mamma. Han bjöd mig på middag och försökte supa mig under bordet för att kunna göra närmanden ? nu mot mig, det var väl hans eget sätt att hantera sorgen efter någon han tyckte mycket om. Det här har jag förträngt, men nu ser jag ju hur sjukt det är. Berättade aldrig för någon, jag försökte bara prestera mig bort från sorgen eftersom jag insåg att jag var alldeles, alldeles ensam.
Jag var i ett läge där man skulle flytta hemifrån, plugga, leva, livet skulle vara på topp, inte hade jag tid att ha en död mamma, som också var min livskamrat, för det var hon och jag, nästan hela tiden.
Många vuxna som förlorar sin partner skaffar snart en ny, har set det på nära håll, men barn som förlorar en förälder i förtid blir kvar ensamma.
Varför kommer man aldrig över känslan av att var övergiven, någon som känner igen sig?
Ville mest skriva av mig, tack för att du läste