Anonym (trött mamma) skrev 2016-02-16 08:16:47 följande:
Är inte det vanliga att barn bara hänger med några få kompisar åt gången? I min erfarenhet i alla fall, är de bara tillsammans med några få kompisar åt gången. Större grupper befinner hen sig bara i i skolan, och det är inga problem i skolan.
Eller funderar du på om det är något i det sociala samspelet som fattas? Det är det inte för oss, annat än när skärmen är där. Vårt problem är vredesutbrotten, men de uppträder än så länge bara i hemmet. I kamratgruppen är det aldrig några bekymmer.
Nja, jag menar inte att något fattas direkt när det gäller det sociala utan att man fungerar bra i skolan och socialt men att det kanske tar på krafterna mer än för andra och därför behöver glida in i sin egen värld en stund? Jag är själv introvert och fastnar gärna framför datorn och undrar bara om det har något samband, men det behöver det naturligtvis inte ha.
Jag har två barn som fastnar i skärmar, den äldre (pojke 10 år) spelar och skypar med kompisar, det är inte lika intressant att träffas irl utan de träffas i skolan och sen går de hem och skypar. Han har fritids men går hellre hem efter skolan så det är ju en del timmar han ska sysselsätta sig på eftermiddagen.
Den yngre (flicka 6 år) ser helst på Netflix, hon väljer dock fortfarande kompis än att spela eller se på tv.
Jag upplever också att det blir ilska och utbrott när de suttit för länge, hjärnan behöver nog en bättre balans mellan skärm och annan aktivitet. Men vi säger som så att visar man ilska i spelet så stänger man av och gör något annat istället.
Sen så är det med spelandet i alla fall så att man som förälder måste vara lite flexibel och låta barnet göra klart det de håller på med eftersom det faktiskt inte alltid går att avsluta på studs. Men då måste man kanske vara med så de faktisk avslutar när det finns möjlighet och inte startar på nästa uppdrag eller vad de nu gör för något.
Nu har vi för den äldre infört att han har 15 timmar per vecka som han får fördela som han vill. De representeras av 15 kulor, när han spelat en timme så har han förbrukat en kula. Sen får vi se hur det fungerar.
Jag vill verkligen inte ta bort skärmtid helt eftersom rätt sorts skärmaktiviteter är ju bra för exempelvis minnet och för att träna upp andra färdigheter, men det får inte bli för mycket utan det måste finnas balans.
Jag har exempelvis lagt en hel del tid på att bygga upp en Sverigekarta i Minecraft där man tränar på Sveriges största berg, älvar, sjöar, hav och städer. Svaren kollas direkt i spelet och man får feedback på vad man kan och inte. Detta för att min son älskar Minecraft och jag vill utnyttja den drivkraften för att motivera honom att göra läxor.