• Embl85

Börja med smakportioner innan 4 månader

Hej!

Har en dotter på snart 3 mån som har strulat med maten redan från start. Vi har nu kört på ersättning några veckor eftersom mjölken tog slut men det fungerar inte heller särskilt bra, speciellt när man inte är hemma. Hon har också haft mycket problem med magen både när hon ammade och med ersättning ( tror att hon sväljer mycket luft och blir därför väldigt gasig och att hon är allmänt känslig)

Tänkte därför höra om det är någon med liknande erfarenhet som har börjat med smakportioner tidigt och hur det har fungerat för er? Kan magen bli bättre? Vad är bra livsmedel att börja med för en känslig mage?

• Svar på tråden Börja med smakportioner innan 4 månader
  • niinnii87

Jag tror du behöver testa en skonsammare ersättning. Vilken har ni?
    Våran kille blev bara bra i magen av NAN sensitive.
    Smakportioner är ju ingenting som ska mätta i den åldern.

• Rocket Mania

Med en krånglig mage låter det inte så bra att börja extra tidigt med smakportioner. Ni borde väl tvärtom vänta extra länge.

Byt ersättning och /eller flaska i stället.

• Natulcien

Jag håller med ovanstående. Lite för tidigt att introducera fast föda, i synnerhet om bebisen har känslig mage. Prova med annan ersättning istället.

• Embl85

Hmm ja ni kanske har rätt! Vi har Nan sesitive nu och vi kör med semperdroppar men hon är fortfarande gasig, kanske lite känslig mot mjölkprotein? Dock tyckte jag inte att det märktes när jag ammade. Det stora problemet är nog snarare att hon har svårt för att ta flaskan ( vi har provat olika flaskor och nappar osv) och att vi kämpar varje måltid med att få i henne ersättningen. Det slutar alltid i skrik och gråt, det är så jobbigt att se henne så ledsen och tråkigt att det blir en dålig upplevelse av mat. Det har alltid gått bättre att mata med sked så jag tänker att det kanske kommer gå bättre när hon börjar med riktig mat?

• emeliienicole

Hej!

Vi hade exakt samma problem som dig, jag kunde inte amma så vi körde med en NAN-ersättning som det skulle vara extra mycket mjölkprotein i så att barnet inte utvecklar någon allergi (barnets pappa är mjölkproteinallergiker), men ett tag så trodde vi att han var allergisk då han bara skrek och hade massor med gas i magen. 
    BVC sa att man kunde trycka upp benen lite försiktigt emot magen så att man hjälper luften ut, vi köpte även semperdroppar och en flaska som är av märket Dr brown som då är gjord på det sättet att luften försvinner och barnet sväljer inte i närheten av så mycket luft som i en ''vanlig'' flaska, detta hjälpte faktiskt oss...Så kolla på Dr brown flaskor, dom är kanon!

• Embl85

Lollip0p: nej det har vi inte gjort! Det kan ju absolut vara värt ett försök :) vi har ju dock ett till problem.... hon äter nästan bara liggandes, ibland fungerar det att hon sitter.

Emeliienicole: Japp, vi kör lite massage och har dr Brown flaska med mam napp. Jag tycker det är svårt att veta vad som fungerar och inte. Mest känns det som att ju mer hon växer desto bättre blir det :) men man vill ju helst hitta nåt som funkar lite snabbare än det... är kanske lite otålig själv också och vill ha lösning lite för snabbt, ibland måste man kanske vänta ett tag innan man ser något resultat

Tack för alla svar!

• Iowhannah

Varför använder ni inte Dr Brown-napp? Jag testade med MAM-napp nån gång, men då åt sonen för snabbt och fick ont i magen. Med Dr Brown storlek 2 går det jättebra dock!

• Anna Hbg

Vår son på 3 månader har kolik och äter ersättning och det som hjälpt oss är att använda sempers magdroppar på morgonen sen miniform innan varje måltid samt antikolikflaskor.

Använder även Windi när han har extra mycket gas i magen.

Sen som lite tröst brukar det bli bättre vid ca 3 månaders ålder då deras matsmältningsorgan inte är fullt utvecklade innan dess och iom det är deras magar känsligare då.

• Mammatillelise

Vår bebis var hård i magen från start. Vi körde på babysemp lemolac och Semper magdroppar. Det tar ett tag att vänja magen men det fungerade för oss men dt dröjde två veckor typ innan magen vande sig. Vi började med två tre teskedar puré vid 4
    Månaders ålder. Vi tog puré som är bra för hårda magar. Katrinplommon puré fungerade jättebra! Ta lite kallpressad matolja i ersättningen, någon tesked om dagen, det fungerar för oss :) vi började med Havregröt vid 4mpnaders ålder också, nu tycker hon det är jättegott :) men börja inte innan 4 månader om magen krånglar. Ersättning gör ofta så att små magar krånglar. Det kommer fungera snart :)

• Ego Lovers

Byt till baby Semp lemolac. Den innehåller mjölkfett som även all mjölk inkl bröstmjölk innehåller. Byt över skonsamt så du fasar ut Nan genom att blanda 75% Nan och 25% baby Semp efter en till två dagar gör 50%/50% och sedan 25%/75% när veckan är slut ger du enbart baby Semp lemolac

Svar på tråden Börja med smakportioner innan 4 månader