• myrslok

Hjälp

Kan någon snäll själ tala om hur 240 dagars regeln inom föräldrapenning påverkar mig?

Jag är sjukskriven i min graviditet nu. Min nuvarande SGI är baserad på en 50% tjänst eftersom jag studerar samtidigt så gick jag ner till 50% från tidigare 83%. Därav fick jag sänkt SGI.

Nu till problemet jag skulle ha gått upp till mina 83% igen ca 3 månader innan Bf . Kommer de att höja min SGI då, eller är 90 dagar för kort tid??'

Beräknar de hela föräldrapenningen då på 50% SGI, fast jag faktiskt skulle ha arbetat 83%? Kan ett studieintyg hjälpa på nåt sätt?

• Svar på tråden Hjälp
  • TreSolrosor

Du tar inget CSN under dina studier? Då har du eventuellt din tidigare SGI på 83% vilande

• myrslok

Jo

Jag tar lån från CSN då jag studerar på 100%. Jag jobbade samtidigt 50%, men då mitt arbete är väldigt fysiskt ansträngande och jag blev sjuk i min graviditet så kan jag ej arbeta. Detta innebär att jag får mitt CSN stöd plus 80% av min 50% tjänst.

Problemet är när jag sedan ska gå på föräldrapenning. Jag slutar skolan i Juni och skulle då automatiskt gå upp till mina 83% igen, men eftersom jag blev gravid så kommer detta ej att ske utan jag får då ansöka om graviditets penning istället i 60 dagar eftersom mitt arbete är fysiskt tungt etc. När jag har Bf så skulle jag på pappret ha arbetat 83%, men ca 90 dagar endast. Innan står jag på 50% pga studieledighet. Men har varit sjukskriven. Känns väldigt krångligt allt.

• TreSolrosor

Tänk såhär.. Så länge du pluggar med CSN så skyddar du din SGI på 83 %. När du sen slutar plugga och istället för att arbeta dina 83% får graviditetspenning el sjukpenning så fortsätter du skydda den.. Det får dock inte va nåt glapp nånstans mellan CSN/graviditetspenning/sjukpenning etc.

• myrslok

Tack solros för att du bidrar med dina kunskaper ????. Sista CSN utbetalningen sker 25/5. Den 12/6 går jag in på mina 83% igen. Men jag kommer då att vara antagligen sjukskriven för att gå över till graviditets eller föräldrapenning den 28/6. Så det kommer ju inte att vara någon glappdag mellan sjukskrivning/gravidpeng/föräldrapeng. Dessutom ska ju CSN utbetalningen täcka för perioden fram till den 25/6. Eller räknas det som något glapp tror du?

• Humlan87

Du får inte vara utan sysselsättning. Du måste alltså gå direkt från studier till gravidpenning utan att det blir något glapp. Tror jag, bör tilläggas. Nog lättast att ringa f-kassan och fråga.

Svar på tråden Hjälp