Sambo misstänkt för bidragsbrott?
kort bakgrundsinfo:
Jag och min sambo träffades för ungefär 4 år sedan, vi blev dock inte ett par förräns för 2 år sedan, p.g.a. att vi under en natt av alkohol råkade hamna i säng vilket resulterade i en son på 1,5 år idag.
När vi träffades så gick hon igenom en svår separation med sin före detta. detta resulterade att hon mådde dåligt, flyttade och efter en rad händelser blev vräkt från sin lägenhet. Då gav jag henne alternativet att bo som inneboende med mig i min då lilla 1:a tills hon kom på fötter då hon inte kunde få någon lägenhet.
Efter ca 3 mån hon gått på socialbidrag och betalat hälften av alla hushållskostnader så ville jag flytta till större lägenhet och sa att hon fortfarande kunde bo som inneboende. Flyttade då till en 3:a där hon fick tillgång till 1 rum som hon lät hennes son sova i.
Jag hade mitt eget sovrum med egen dubbelsäng som jag sovde själv i. Efter cirka 3 mån till i nya lägenheten med samma förutsättningar så gjorde soc ett hembesök för att se om vi inte var sambo. De ansåg då att vi levde som sambo och drog in hennes pengar. Därefter krävde de henne på 35 000 för bidragspengar de ansåg att hon inte haft rätt till. Hon har bestridit deras fakturor 2 gånger de senaste 2 åren. När hembesöket gjordes fanns det täcke och kuddar på soffa i vardagsrum och våra kläder låg i separata rum, mina kläder i en byrå i ett klädskåp och hennes i en garderob i 2 skilda rum.
Idag dimper det ner en kallelse från polisen där hon är kallad till förhör för bidragsbrott.
Hon är lite skärrad just nu och tror att hon ska få sitta i fängelse för livet för något som vi inte anser att hon gjort fel i.
Vi hade under bidragsperioden gällande inneboendekontrakt för henne och jag har inte tjänat en krona på att ha henne som inneboende, förutom att hon fått dela på kostnaderna i hemmet såsom hyra, el, mat och sådant.
Finns det något man behöver oroa sig för?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 16:05
Värt att notera.
Vi blev inte tillammans förräns cirka 6-8 mån efter att allt detta rabalder ruppstod