• Egontanist

Sambo misstänkt för bidragsbrott?

kort bakgrundsinfo:
    Jag och min sambo träffades för ungefär 4 år sedan, vi blev dock inte ett par förräns för 2 år sedan, p.g.a. att vi under en natt av alkohol råkade hamna i säng vilket resulterade i en son på 1,5 år idag.

När vi träffades så gick hon igenom en svår separation med sin före detta. detta resulterade att hon mådde dåligt, flyttade och efter en rad händelser blev vräkt från sin lägenhet. Då gav jag henne alternativet att bo som inneboende med mig i min då lilla 1:a tills hon kom på fötter då hon inte kunde få någon lägenhet.

Efter ca 3 mån hon gått på socialbidrag och betalat hälften av alla hushållskostnader så ville jag flytta till större lägenhet och sa att hon fortfarande kunde bo som inneboende. Flyttade då till en 3:a där hon fick tillgång till 1 rum som hon lät hennes son sova i.

Jag hade mitt eget sovrum med egen dubbelsäng som jag sovde själv i. Efter cirka 3 mån till i nya lägenheten med samma förutsättningar så gjorde soc ett hembesök för att se om vi inte var sambo. De ansåg då att vi levde som sambo och drog in hennes pengar. Därefter krävde de henne på 35 000 för bidragspengar de ansåg att hon inte haft rätt till. Hon har bestridit deras fakturor 2 gånger de senaste 2 åren. När hembesöket gjordes fanns det täcke och kuddar på soffa i vardagsrum och våra kläder låg i separata rum, mina kläder i en byrå i ett klädskåp och hennes i en garderob i 2 skilda rum.
    Idag dimper det ner en kallelse från polisen där hon är kallad till förhör för bidragsbrott.

Hon är lite skärrad just nu och tror att hon ska få sitta i fängelse för livet för något som vi inte anser att hon gjort fel i.

Vi hade under bidragsperioden gällande inneboendekontrakt för henne och jag har inte tjänat en krona på att ha henne som inneboende, förutom att hon fått dela på kostnaderna i hemmet såsom hyra, el, mat och sådant.

Finns det något man behöver oroa sig för?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 16:05
    Värt att notera.
    Vi blev inte tillammans förräns cirka 6-8 mån efter att allt detta rabalder ruppstod

• Svar på tråden Sambo misstänkt för bidragsbrott?
  • Nyfikna72

Det kan ju tänkas att det blir aningen svårbevisat nu när ni faktiskt är och har sett er själva som sambos? Det är ju liksom ni som måste bevisabatt så inte var fallet och det kanske inte blir så lätt men har ni haft uthyrningskontrakt så kanske det underlättar.

• Egontanist

Vi erkände aldrig något samboskap då jag inte hade något intresse av henne under dom första 2 åren hon bodde med mig. Fanns inget emellan oss under den tidpunkten heller och jag hade inget som helst intresse av att börja ta hand om henne då jag hade skulder jag dragit på mig och betalade av. hade nätt och jämt så jag klarade mig under den tiden.

Vi var med om att vi var sambos när jag fick veta att hon var gravid och at hon sa att jag var pappan, då hon inte träffade någon annan under tiden. Då bestämde jag att ta ett moget beslut och sa att jag givetvis tänker göra rätt för mig och försörja barnet. under den vevan så blev vi bara tillsammans, kanske inte ett superbraval kanske men jag tyckte det vara bra just då. Med tiden så upptäckte vi att vi hade något emellan oss och är fortfarande tillsammans.

Inneboendekontrakt har funnits skriftligt under hela perioden hon fått pengar av Socialen. Det enda dom hängde upp sig på var att smutstvätten var ihopblandad med våra kläder. Något jag blev uppriktigt sagt förbannad på och ifrågasatte varför det ens skulle vara ett problem

• Kjell2

Ja, det finns definitivt något att oror sig för. Kan bli svårt att övertyga en domstol att ni inte var sammanboende då det finns mycket som talar för det. Just det ni har gjort är ett klassik sätt att lura till sig bidragspengar.

Fängelse lär hon inte hamna i men en advokat bör hon nog skaffa.

• Egontanist

då har man väl lagom mycket att oroa sig för.

Enda anledningen till att jag hjälpte henne var för att hon inte fick lägenhet någonstans då hon hade fogdeskulder hos tidigare bostadsbolag.

Är det tacken man får för att bara vilja hjälpa någon?

Ska hon överväga att betala tillbaka pengarna till Socialen eller spelar det i så fall ingen roll i nuläget? menar att om man förlorar en rättegång så betalar man väl alla kostnader för båda parter?

• Nyfikna72

Man behöver inte anmäla att man blir sambos om man flyttar ihop, finns ingen koppling så utan det räknas troligen från det hon flyttade dit om ni inte kan bevisa att hon hyrt då som sagt.

• Franck

Tyvärr har hon råkat ut för Sveriges i särklass mest integritetskränkande och rättsvidriga lagkomplex, nämligen samboinstitutet, med den vidriga sambolagen som det mest avskyvärda exemplet.
    Om jag förstod det rätt hade ni ett barn tillsammans? I så fall är det kört, då det förutsätts att ni är sambor.
    Sen om hon kan bli anklagad för bidragsbrott är en annan fråga.

• Franck

När jag tänker efter så hände ju detta innan ni fick barnet och det är väldigt intressant. Det borde göra att hon faktiskt har en bra chans ändå att bestrida kravet.Det borde i vart fall utesluta brottsmisstankarna.
    Alldeles oavsett detta så tycks mig att bidragsbrott inte verkar vara för handen. Något uppsåt lär nog vara svårt för åklagaren att bevisa. Och för att bli dömd för vårdslöst bidragsbrott krävs grov oaktsamhet och det tycker jag inte verkar troligt att åklagaren kan bevisa heller, speciellt mot bakgrund av att det hände innan barnet. Grov oaktsamhet innebär i normalfallet nämligen att man måste varit medveten om oaktsamheten.

• Tusselina

Nu ska jag inte svära på det, men har för mig att när det gäller sambos och försörjningsstöd så "får" man inte så att säga dela hushåll, d v s det du säger att hon delat på kostnaderna som mat så tyder det på att ni delat den biten och därmed räknas som sambos, därav att de reagerat på smutstvätt i samma hög - köra tvätten ihop räknas då också som att ni delar hushåll. 
    Så ni kan mycket väl räknats som sambos och skulle därmed sökt försörjningsstöd tillsammans. Adderar man dessutom att ni delade en liten etta också från början, vilket ju blir väldigt nära gör det nog inte saken bättre. 
    Så det finns nog definitivt anledning att söka juridisk rådgivning.

Tänk dessutom på att det i fall ni separerar kan räknas som att lägenheten ni nu bor i anskaffades till gemensamt bruk och sambolagen träder i kraft om ni inte avtalar bort den, kan vara värt att se över samtidigt om ni inte vill det. 

• Franck

Jag ser bidragsbrott som uteslutet. Inte nog med att åklagaren ska bevisa uppsåt eller grov oaktsamhet, bevisbördan ligger också på åklagaren att bevisa att en samboförhållande verkligen förelåg. Bevisföringen är visserligen fri, men om åklagaren inte har annat bevis än en hög med smutskläder lär det inte räcka.
    Något annat vore praktskandal!

• Franck

När det gäller det rent socialtjänsträttsliga biten med återkravet av ekonomiskt bistånd är det lite knepigare. Det finns en slags allmän presumtion (antagande) i förarbeten till Sambolagen att om två personer har samma folkbokföringsadress så har de gemensamt boende. Denna verkar dock kunna brytas om man visar upp något slags inneboendekontrakt eller liknande. 
    Vad jag kan se finns det inget direkt rättsfall när det kommer till denna problematik. Men det finns ju RH 1996:11 där två stycken är folkbokförda på samma adress och där kronofogden ville ha de till sambos. Rätten slår dock fast att uppvisande av inneboendekontrakt bl a leder till att presumtionen ska brytas.
    I ert fall finns ju ytterligare omständigheter som hembesöket, ett tidigare intimt boende och ett numera gemensamt barn. Det är svårt att avgöra om detta har någon betydelse.

Svar på tråden Sambo misstänkt för bidragsbrott?