• Elliva

Tips på bra kattfoder tack!

Tycker detta med kattfoder är en djungel! Förstår ju att man ska ha ett foder med hög kötthalt, men hur mycket är högt? Ska man undvika spannmål i fodret helt? Vad har ni för tips?

• Svar på tråden Tips på bra kattfoder tack!
  • jagärjagvemärdu

Vi kör på perfect fit från vanlig butik, vi har testat andra från veterinären men vi har gått tillbaka till den ändå! Kostat ca 100 kr för 1.4 kg, men ska nog kika lite på era sorter också :) Tycker hon får så himla fin päls och veterinären sa att den var bra i alla fall!

• Fröken Apelsin

Blötmat är det bästa och av blötmatssorterna är Mjau i tetrapack och Bozita bäst. Vill du ge torrfoder så välj ett spannmålsfritt foder med hög kötthalt exempelvis Acana, Applaws eller Orijen.

• Dexter dot com
    SoulsWillRise skrev 2016-02-11 22:25:53 följande:

Kan man ge rå köttfärss? Rå lever av kyckling?

Kom gärna med flera tips på vad man kan ge :)

Du kan ge rå köttfärs, lite lever, kycklinghjärta, kokt fisk men tänk på att kattmat ska vara den huvudsakliga födan eftersom det innehåller taurin, vitaminer mm som katten behöver i en balanserad form.
  • lillterror
    SoulsWillRise skrev 2016-02-11 22:12:12 följande:

Vad skönt, det är lika för mig :) Men finns det nåt dom inte klarar av att äta? Nånting man måste tänka på? Jag fick höra att ger man katter typ skinka, korv eller kalkon så pajar njurarna. Vet du om det stämmer? Hon brukar få smaka äta tårta också ;)

SoulsWillRise skrev 2016-02-11 22:25:53 följande:

Kan man ge rå köttfärss? Rå lever av kyckling?

Kom gärna med flera tips på vad man kan ge :)

Oj det med charkuterier och pajade njurar är inget jag nånsin hört talas om, så där vågar jag verkligen inte uttala mig. Mina får det däremot och gillar det =) och här har det aldrig funnits några problem med njurar (peppar peppar). Sen kanske det beror på katten i sig, ålder, ras, allmäntillstånd och mängden man ger dom? Men har som sagt aldrig hört om det innan :)

Lök är ju däremot skadligt för dom. När det gäller mjölkprodukter så är den allmänna rekommendationen att inte ge katterna, men finns folk som hävdar att en katt som är van vid det inte har problem med det osv. Massa olika råd på den fronten. Mina får litegrann ibland, slicka av skeden med creme fraiche och sånt där ^^ ;)

Du kan absolut ge rå köttfärs, kycklinglever, kycklingmage och kycklinghjärta går hem hos min tjej. Hon älskar även rå kycklingvinge, men det får man ha uppsikt med när dom äter om dom inte är vana vid det mtp benen. Nu gick hon på barf som kattunge så hon är uppväxt på sånt.

Jag brukar slänga till dom lite av det jag tillagar för dagen, ska jag koka torsk så får dom en liten bit av den råa fisken t.ex. mumsigt ;)
  • lillterror

Ser nu när jag läste att jag missade att skriva att lever är helt okej som sagt- men inte för mycket eller för ofta =) så därför blir det mest mage, hjärta och vingar här hemma ifrån kyckling =)

• Gizzmos

Katter ska aldrig äta torrfoder, dom är gjorda för att äta kött som det är MYCKET vatten i. Många katter är dåliga på att dricka och det leder till urinsten. Det är även svårt att få i dom de näringsämnen som de ska ha när det är helt "torrt".
    Vi kör på färskfoder här hemma (vom og hundemats färskfoder för katt, finns i de flesta djuraffärer) och Gud vilken skillnad det är! Pälsen är helt otrolig, de är piggare, lägger inte på sig eftersom de bara får i sig det de ska, rent kött och lite extra taurin.
    Vår ena katt åt torrfoder när vi köpte henne som kattunge, gick över till ett bra blötfoder så snabbt vi kunde och började sedan med färskfoder och det var extrem skillnad! Andra katten har varit vildkatt, omhändertagen av veterinär och fått bra mat där och så hamnade hon hos oss, 10000 ggr finare på färskfoder än fin blötmat!
    Många som säger att man ger katterna (och hundarna) MÅNGA extra år genom att ge dom den bästa maten, det de är avsedda att äta.
    Torrfoder är bara bekvämt för ägaren, tar lite plats, luktar inte så illa, billigt.. För djuret, inte bra.

• lillterror
    Dexter dot com skrev 2016-02-12 06:16:43 följande:

Du kan ge rå köttfärs, lite lever, kycklinghjärta, kokt fisk men tänk på att kattmat ska vara den huvudsakliga födan eftersom det innehåller taurin, vitaminer mm som katten behöver i en balanserad form.

Fast tvärtom, katter mår mycket bättre om den huvudsakliga födan är rå mat (barf), just för att man då kan kontrollera vad katten får i sig. Slipper all skit som är i vanlig kattmat och vinner många hälsofördelar. Man ska då givetvis vara noga med att man ger rätt saker så katten får i sig allt den behöver. Som taurin som du skriver om, livsviktigt för katter och finns helt naturligt i kycklinghjärta. Vitaminerna en katt behöver finns i köttet och inälvor. Får dom enbart rå mat är det viktigt att dom får i sig ben också, som kycklingvinge. eller benmjöl. Förutom att dom då får i sig alla näringsämnen dom behöver så vet man även att dom får i sig vätskan dom behöver genom det råa köttet.

Jag själv ger mina kattmat och rått kött utöver det. Hade jag haft möjlighet att låta dom gå på barf helt och hållet hade det varit det enda alternativet. Tyvärr så är det svårt i nuläget så då får det bli kattmat.
  • jagärjagvemärdu

Hur får ni era katter att äta rått kött? Har försökt mata min katt med det men hon bara luktar och går vidare:( Min mammas grannars katter brukar springa in till min mamma och de äter mer än gärna rått kött (utekatter), men min lilla misse är innekatt och har likson ingen erfarenhet av att fånga och äta rått kött. Har försökt gnugga köttet i pulvret från torrfodret eller hur man ska förklara då jag läst att det har en god doft för katter, men funkar inte för henne :( Har ni några tips?

• lillterror
    jagärjagvemärdu skrev 2016-02-13 01:37:28 följande:

Hur får ni era katter att äta rått kött? Har försökt mata min katt med det men hon bara luktar och går vidare:( Min mammas grannars katter brukar springa in till min mamma och de äter mer än gärna rått kött (utekatter), men min lilla misse är innekatt och har likson ingen erfarenhet av att fånga och äta rått kött. Har försökt gnugga köttet i pulvret från torrfodret eller hur man ska förklara då jag läst att det har en god doft för katter, men funkar inte för henne :( Har ni några tips?

Katten är säregna, kräsna och väldigt underhållande när det gäller den biten :) vill du få henne att acceptera och gilla rått kött som en extra godsak eller få henne att äta det regelbundet som en del av hennes kost?

Här gillar katterna olika, ena älskar nötfärs medan den andra fnyser och går vidare. Kycklingvinge går hem hos den andra medan nummer ett tittar snett och väntar på att få något annat. Här är dom vana vid rått kött från start. Hade en kattunge på tio veckor som slukade en halv kycklingvinge. Hennes syster föredrog kycklingmage, då hade ingen av dom varit ute och jagat men sett hur och vad deras mamma åt istället :)

Så testa dig fram helt enkelt, blanda in lite nötfärs i blötfoder och öka mängden successivt t.ex? Visar det sig att hon föredrar konsistensen hos färs framför köttiga bitar så börja med det och lägg i lite större köttremsor allteftersom? =)
  • Belly

Här hemma äter katterna Mjaus blötmat på tetra enbart! Dom var överviktiga och med blötmaten kan dom ha fri tillgång eftersom det är högt köttinnehåll!

Skulle jag gett torrfoder hade det blivit Orijen!

• Mantrasina

Här hemma så vill jag ge fröken fjatt blötfoder, men hon är extremt kräsen och väljer att istället inte äta alls i perioder. Dessutom har jag problemet att hon om hon har fri tillgång äter hela tiden. Helst skulle jag så klart vilja ge fri tillgång på blötfoder för hennes hälsas skulle men när hon vägrar äta annat än torrfoder så fungerar det ju inte. Kan ju inte svälta henne. Torrfoder går för det mesta hem, tror att det är vad hon varit van vid sedan hon var kattunge (tagit över henne i vuxen ålder). Vilket gör att jag satsar på ett så bra torrfoder som möjligt, men försöker ge Mjau tetra så ofta det går (har inte möjlighet att barfa, och tror dessutom inte att katten skulle äta det alls) och när hon accepterar det, särskilt på sommaren.

Hon får Purenatural Sterilised Turkey och äter det med god aptit. Är superfin både i päls och börjar bli det i hullet också.

• Dexter dot com
    lillterror skrev 2016-02-12 10:57:13 följande:
    Fast tvärtom, katter mår mycket bättre om den huvudsakliga födan är rå mat (barf), just för att man då kan kontrollera vad katten får i sig. Slipper all skit som är i vanlig kattmat och vinner många hälsofördelar. Man ska då givetvis vara noga med att man ger rätt saker så katten får i sig allt den behöver. Som taurin som du skriver om, livsviktigt för katter och finns helt naturligt i kycklinghjärta. Vitaminerna en katt behöver finns i köttet och inälvor. Får dom enbart rå mat är det viktigt att dom får i sig ben också, som kycklingvinge. eller benmjöl. Förutom att dom då får i sig alla näringsämnen dom behöver så vet man även att dom får i sig vätskan dom behöver genom det råa köttet.

Jag själv ger mina kattmat och rått kött utöver det. Hade jag haft möjlighet att låta dom gå på barf helt och hållet hade det varit det enda alternativet. Tyvärr så är det svårt i nuläget så då får det bli kattmat.
    Håller helt med dig om att BARF är det ultimata om man är insatt i näringslära och beredd att pyssla lite. Som jag uppfattade det frågades det efter vad man kunde som lite extra utöver torrfodret och har man inte kunskap om hur man sätter ihop en komplett diet kan jag inte rekommendera att bara ge katten kött utan ett helfoder så den får i sig allt den behöver.
  • lillterror
    Dexter dot com skrev 2016-02-13 09:37:54 följande:

Håller helt med dig om att BARF är det ultimata om man är insatt i näringslära och beredd att pyssla lite. Som jag uppfattade det frågades det efter vad man kunde som lite extra utöver torrfodret och har man inte kunskap om hur man sätter ihop en komplett diet kan jag inte rekommendera att bara ge katten kött utan ett helfoder så den får i sig allt den behöver.

Då förstår jag! Och är helt enig i vad du säger :)
Svar på tråden Tips på bra kattfoder tack!