-
Hej, jag tog hand om ett höj o sänkbart skrivbord i källaren till huset där min arbets givare höll till tidigare.Detta var i månadsskiftet Juli/Augusti 2015. Företaget flyttade då till nya lokaler. Samtidigt satte jag upp en lapp med mina kontaktuppgifter.Jag har sedan dess använt detta skrivbord. I förra veckan fick jag beskedet att en ägare, en annan firma i huset har anmält sig och gör anspråk på skrivbordet.Vad gäller juridiskt?Vad bör eller behöver jag göra?Har det rätt att få tillbaka detta skrivbord av mig?Kan de begära att jag ska forsla tillbaka det?Finns det något sätt för mig att kringå deras önskan?I denna källare var det brukligt att man ställde ned utrangerade stolar bord andra möbler och diverse saker.Vänlig hälsning
-
Svar på tråden En fråga om höj & sänkbart skrivbord
-
Hade du uttryckligen lov att ta det, och därmed äga det?
För det låter lite som snudd på stöld....
-
vad menar du med "tog hand om"?! tog du ett skrivbord från källaren som inte var ditt?
-
Ja, jag tog det och förmodade att det var ett utrangerat och utbytt skrivbord. Det tror jag tillsvidare att det var så med.
-
Ok, då kan du vara glad att det var ett anspråk du fick i "handen" och inte en polisanmälan.....binge skrev 2016-02-07 22:19:29 följande:
Ja, jag tog det och förmodade att det var ett utrangerat och utbytt skrivbord. Det tror jag tillsvidare att det var så med.
-
Du kan ju kontakta den nya ägaren av skrivbordet och fråga vad de vill ha för att du ska få behålla det.
-
Eftersom den ursprungliga ägaren flyttat och lämnat skrivbordet på en plats som är
tillgängliga för alla i fastigheten och att platsen varit avsedd för uttjänta möbler så har du ju inte
haft som uppsåt att skäla bordet. Du skrev ju en lapp tillochmed !
Börja med att dom som hävdar att dom äger bordet styrker att dom köpt det med hjälp av fakturakopia.
Jag tvivlar på att dom har det. Dom agerar på din lapp och hoppas på ett gratis skrivbord precis som du.