• Marre22

Framgången med IVF är upprepning - vad säger ni erfarna?

Vi står precis i startgroparna och ska påbörja vårt första IVF.

De flesta i min omgivning som har gjort IVF har lyckats på första försöket, fått ut massor med ägg och flera blastisar i frysen.

När jag nu läser på inför vår IVF så står det på klinikernas sidor att framgången med IVF är upprepning, att man "ska" upprepa för att få bästa framgång. Låter ju jättebra och tar bort lite av pressen att lyckas på första.

Min fråga till er - känns den mentaliteten av även på kliniken - att man tar nya tag efter en negativ omgång?

Jag är så rädd att misslyckas och rädd att läkarna inte pushar på för en omgång till...

• Svar på tråden Framgången med IVF är upprepning - vad säger ni erfarna?
  • Pimpinellan

Dina bekanta tillhör undantagen i så fall om nästan alla lyckats på första försöket. Enligt statistiken får ca 23% barn efter ett försök. Kanske något fler eftersom siffran är några år, men ändå bara ca en 4:edel. Retsen stämmer inte heller. 40% får minst ett embryo till frysen så långt under en majoritet. Jättemånga ägg-ja, då måste alla varit unga eller haft PCO för de lyckas bättre än äldre.

Upp till 6 insättningar ger samma chans, sen minskar chansen något, men så länge man går till ET med nåt så när fina embryon brukar man få fortsätta. Givetvis då privat eftersom gränsen är max 3 via landstinget. Antal FET och hur man räknas dom skiljer sig åt mellan landstingen också.

Egentligen är första försöket alltid en "provomgång". Ingen kan ju veta hur kvinnan reagerar, hur många ägg som kan plockas, hur många som kan befruktas och hur många som blir embryon och dessutom fina embryon. Likväl lyckas ju ca 24% ändå för de råkade pricka rätt med behandlingen och deras ägg var bra. Resten kan behöva ändra medicinering vilket ofta görs, speciellt om man fått dåligt resultat första gången.

Jag hoppas det går bra för dig! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Framgången med IVF är upprepning - vad säger ni erfarna?