Om vi separerar, hur blir det för barnen? Ev lång flytt.
Jag undrar hur det blir för våra små barn om vi väljer att separera.
Sambon kommer vilja flytta långt bort, där hen kommer från. Och självklart helst ta med barnen. Här har det inte gått så bra för henom varken socialt eller ekonomiskt utan hen har pendlat periodvis till den andra orten (och tyvärr tappat mycket av ffa den yngstas småbarnsår) där det finns både jobb och anhöriga i större utsträckning. Hen har ganska stora skulder, runt 150-200 000 hos kfm och olika inkassobolag hen hade innan vi träffats. Hen har större delen av tiden tjänat ok bra med pengar. Aldrig avbetalat skulder mm dock.
Jag vill bo kvar här. Barnen är födda här och har ett socialt nätverk med (min) släkt och vänner.
Vi bor i ett hus vi hyr av en släkting till mig.
Jag har haft diverse ekonomiska och (lättare) psykiska problem och har under de senaste åren sen barnen kom periodvis dels varit sjukskriven och dels låtit min sambo ta den större ekonomiska bördan. Jag har under denna tid fått ett antal betalningsanmärkningar, men skuld under15 000. Hade ordnad ekonomi innan.
Nu har jag kommit på fötter, fast heltidsjobb, mår bättre mm.
Sambon är däremot arg och bitter. Menar på att de senaste årens knas inte går att reparera emotionellt och att jag alltid kommer "stå i skuld".
Vi har diskuterat separation.
Sambon menar att hem kommer kriga för ensam vårdnad, boende mm med hänvisning till mitt dåliga ekonomiska ansvar och tidigare dåliga mående.
Vad tror ni?? Behöver råd. Vågar fan inte separera nu, trots att sambon är outhärdlig att ha runt sig.