• Anonym (Ts)

Om vi separerar, hur blir det för barnen? Ev lång flytt.

Jag undrar hur det blir för våra små barn om vi väljer att separera.

Sambon kommer vilja flytta långt bort, där hen kommer från. Och självklart helst ta med barnen. Här har det inte gått så bra för henom varken socialt eller ekonomiskt utan hen har pendlat periodvis till den andra orten (och tyvärr tappat mycket av ffa den yngstas småbarnsår) där det finns både jobb och anhöriga i större utsträckning. Hen har ganska stora skulder, runt 150-200 000 hos kfm och olika inkassobolag hen hade innan vi träffats. Hen har större delen av tiden tjänat ok bra med pengar. Aldrig avbetalat skulder mm dock.

Jag vill bo kvar här. Barnen är födda här och har ett socialt nätverk med (min) släkt och vänner.

Vi bor i ett hus vi hyr av en släkting till mig.

Jag har haft diverse ekonomiska och (lättare) psykiska problem och har under de senaste åren sen barnen kom periodvis dels varit sjukskriven och dels låtit min sambo ta den större ekonomiska bördan. Jag har under denna tid fått ett antal betalningsanmärkningar, men skuld under15 000. Hade ordnad ekonomi innan.

Nu har jag kommit på fötter, fast heltidsjobb, mår bättre mm.

Sambon är däremot arg och bitter. Menar på att de senaste årens knas inte går att reparera emotionellt och att jag alltid kommer "stå i skuld".

Vi har diskuterat separation.

Sambon menar att hem kommer kriga för ensam vårdnad, boende mm med hänvisning till mitt dåliga ekonomiska ansvar och tidigare dåliga mående.

Vad tror ni?? Behöver råd. Vågar fan inte separera nu, trots att sambon är outhärdlig att ha runt sig.

• Svar på tråden Om vi separerar, hur blir det för barnen? Ev lång flytt.
  • Anonym (asa)

Vad tråkigt att ni ska separera. Det låter som ni haft det rätt tufft. Inte konstigt att er relation knakar i fogarna. Ni har inte funderat på familjeterapi för att försöka rädda relationen?

Du säger ingenting om det. Men jag får känslan av att ni dragit åt olika håll istället för att vara ett team och samarbeta. Stämmer det?

Rent juridiskt är det så att ni tillsammans bestämmer hur ni gör med era barn om ni har gemensam vårdnad. Även efter att ni separerat. Ingen av er har rätt att fatta beslut gällande barnen på egen hand. Det innebär i princip att din partner inte har rätt att ta med sig era barn utan ditt tillstånd om hen flyttar. Om ni inte kommer överens kommer ju någon av er förr eller senare att dra saken till domstol. Hur de dömer vet man aldrig med säkerhet på förhand. Men det ska mycket till för att man ska rycka upp barn från det de känner till. Tror därför inte att en domstol skulle döma till din partners fördel så att hen får ta med sig barnen.

Varför är ni så arga på varandra?

• Anonym (Ts)

Tack för svar!

Jag vet inte om vi är arga. Sambon är arg men lite oklart varför. Jag får ta väldigt mycket skuld för allt som gått fel och det är jag väl arg en aning över.

Familjeterapi är nästa steg. Vi funderar på separation då hen inte trivs och vill "hem". Jag vill inte flytta. Vi kan bara inte enas.

Ingen av oss vill skiljas från barnen.

Och egentligen älskar vi varandra :'(

Min största skräck är att hen på något sätt tar barnen från mig så det kanske gör mig arg, att hen hotar med det....

• Anonym (Ts)
    Tow2Mater skrev 2016-02-05 02:40:39 följande:

Hur långt är "flytta långt"?

Över 150 mil
  • Anonym (U)

I de fall där ena föräldern stämmer den andra på boendet i samband med att någon av föräldrarna flyttar från orten så dömer Tingsrätten i stort sett alltid till fördel för den förälder som bor kvar. Domstolen anser generellt att det är bättre för barnen att stanna kvar i sin sociala trygghet med kompisar, (för)skolpersonal, fritidsintressen, osv. Sen finns det naturligtvis undantag men att man haft lite trassligt med ekonomin eller haft kortare period av depression tidigare är inget som spelar in.

Låt dig inte bli skrämd utan svara bara lugnt varje gång hen tar upp saken att barnen kommer stanna på orten efter en separation och att hen kan välja mellan att bo kvar och ha barnen varannan vecka eller flytta långt bort och bara träffa barnen då och då.

Familjerådgivning är superbra, där får man hjälp med att reda ut sina ilskor och börja prata med varandra igen. Det kan sluta med att ni fortsätter tillsammans eller att ni separerar men ni får en bättre grund att stå på oavsett vilket.

Svar på tråden Om vi separerar, hur blir det för barnen? Ev lång flytt.