• Yasmine123

SJUUUKT DYR TULLAVGIFT? Kan jag ångra köpet och slippa betala?

Hej, jag beställde något från USA, och fick mail igår att varan skickats. Idag får jag ett meddelande om att jag ska betala en 4 siffrig summa i tullavgift! Blev väl yr och började kallsvettas! Har ju kämpat i några dagar för att genomföra det sjukt komplicerade köpet som var ganska billig i jämförelse med ett svenskt pris. Jag är en sjukt fattig student och trodde att tullavgiften kommer att vara betydligt mindre. 

Så nu undrar jag om jag kan ångra köpet och slippa betala?

OBS: jag vill helst inte att vi diskuterar hur otroligt dum jag är. Det har jag väl inte missat efter den katastrofala situationen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 19:04
    OBS: Jag menar momsavgift, inte tullavgift

• Svar på tråden SJUUUKT DYR TULLAVGIFT? Kan jag ångra köpet och slippa betala?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det beror nog på villkoren vid köpet. Du borde inte behöva betala moms om köpet går tillbaka men det gäller ju att säljaren accepterar det också.

Mitt förslag är att kolla upp det imorgon, kolla med tullen och med säljaren vad som gäller.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Purplecat12

Vad kostade varan? Är det säkert att tullavgiften är rätt?

• Aniiee

Handlar man från USA så åker man på  moms. Seriösa företag täcker upp för det genom att visa momsen (VAT) tillsammans med fraktavgiften och tar betalt för den på en gång.

Seriösa företag tar även tillbaka outlösta varor och begär bara fraktavgiften fram och tillbaka (eller inte alls).

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Nyfikna72

Det låter ju nästan som att avgifterna är större än vad varan kostade? Vad kostade varan och vad trodde du tull ochbdet skulle kosta då?

• Milla 23

Eftersom du handlat från USA beror det helt på vilket avtal du har ingått med butiken för köpet om du överhuvudtaget tillåts att skicka tillbaka den. Just från USA är det helt upp till varje butik och näthandel om det överhuvudtaget finns någon ångerrrätt eller möjlighet att skicka tillbaka varan.  Så om du inte läste det finstilta vid köpet där du accepterade köpvillkoren är det dags att göra det nu. För att få svar på din fråga om tullavgiften så är det nog säkrast att kontakta Tullverket.

• Yasmine123

Jag kontaktade företaget, och de sa att de är försent eftersom varorna är redan i Tyskland, vilket stämde när jag sökte med spårningsnummer. Men de sa att jag kunde vägra att ta emot paketet. Men deras frakt är ju typ 40 dollar + personalavgifter + retur osv... så det blir dyrt i vilket fall som helst.

När man googlar så står det att det är ingen tullavgift på smink, men i meddelandet står att summan täcker både tull och momsavgift. Kanske blir det ännu mer avgifter för de har kommit och knackat på några gånger nu för att lämna paketet till mig. (det är inte posten förresten, leverantören kallar sig UPS)

Företaget som jag beställde ifrån heter Anastasia

• Heystella

Du betalar ingen tull för smink, dock tillkommer importmoms på 25% av varans pris.

• felix le chat

Om du har fyrsiffrigt belopp i införselmoms måste du ha beställt för minst motsvarande
    4000 kr + frakt för att komma upp i denna summa ?

Jag trodde sjukt fattiga studenter inte hade 4000 kr att lägga på kosmetika.
    Allt tyder på att du har för avsikt att sälja delar av detta ( tradera ? ) och jag har svårt
    att tycka synd om dej.  Betala eller låt det gå i retur och ta kostnaden för frakt och retur samt
    ev hanteringsavgift från säljaren.

hade du beställt för 300 kr eller mindre hade det gått igenom som lågvärdeförtullning och inte
    kostat dej något i Tull/moms.

• Yasmine123

Jaha så nu ska du göra en vetenskaplig undersökning och djup analys av det hela? Vem är tradera? Jag ställde faktiskt en fråga och jag krävde heller ingen empati.
    De tog moms och tull och andra konstiga avgifter, blev nästan mer än produkternas kostnad. 4000 är fantasisumma

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Yasmine123 skrev 2016-02-28 19:06:10 följande:

Jaha så nu ska du göra en vetenskaplig undersökning och djup analys av det hela? Vem är tradera? Jag ställde faktiskt en fråga och jag krävde heller ingen empati.
    De tog moms och tull och andra konstiga avgifter, blev nästan mer än produkternas kostnad. 4000 är fantasisumma

Vad är det för "konstiga avgifter" de har tagit ut?
    Tull och moms kan mig veterligen aldrig bli högre (eller ens nästan lika mycket) som varans värde eftersom den beräknas utifrån detta.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Aniiee
    Yasmine123 skrev 2016-02-28 19:06:10 följande:

Men skriv ut vilka avgifter det var, då, och summan på varje avgift. Det är mycket lättare att råda dig och förklara för dig då.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden SJUUUKT DYR TULLAVGIFT? Kan jag ångra köpet och slippa betala?