• 9872654mjojot

Vi som försöker och försöker bli gravid men de går inte

Hej jag och min pojkvän bestämde oss i maj förra året att börja försöka bli gravid, för ca 1/2år sedan var mensen försenad 1vecka och sen mittiallt kom den.sen har den kommit regelbundet fram till nu.....nu i januari så var min mens 5dagar sen, allt kändes annorlunda i kroppen,man bygger upp hopp och börjar tro att kanske det är vår tur nu,men nu efter 5 dagar så kommer den mittiallt, jag vill bara gråta ???? livet är så orättvist, känner flera som ska få barn i sommar som deras sambon verkligen inte vill bli föräldrar, att vissa kan gå runt på stan och skrika att de ska satan inte bli pappa mm medans de finns flera par i världen som verkligen vill ha barn och inte får. Att varje månad bli nekad av mensen,att varje gång mensen kommer få känna att man inte duger, min pojkvän är den snällaste som finns som ställer upp i vått och torrt. Det tog 1 & 1/2 år för hans brors flickvän att bli gravid och samma var det med 3av hans kusiner så det går väll i deras släkt att det tar lång tid att bli gravid :-/ men varför ska det alltid drabba de snällaste personerna? Man vill väll bli gravid för mkt helt enkelt... Någon som har samma problem eller tips? Känner mig riktigt jävla värdelös... :(

• Svar på tråden Vi som försöker och försöker bli gravid men de går inte
  • Anonym (Tintin)

Om ni började i maj förra året har alltså försökt i ca 8 månader? Det är väl vanligt att det tar ca 7-12 månader. Att mensen är sen kan bero på att ägglossningen är några dagar senare.

När ni försökt ett år har ni rätt till utredning.

Jag och min sambo har försökt i 18 månader och ingenting har hänt än, får behandling via fertilitetsmottagning pga jag har sällan ägglossning.

Det är asjobbigt till och från, speciellt när mensen kommer. Men det kommer en bäbis, det tar bara lite längre tid! =)

Tänk på att det är vanligt att det tar runt 7 månader, o för vissa runt ett år innan det tar sig. Jag vet inte om det hjälper men jag äter tillskott av folsyra, epa-glandin och bidrottninggele (sistnämnda endast från första mensdag till ägglossning).

Jag tempar och ibland kollar jag även med ägglossningsstickor. Dock eftersom jag får behandling går jag på vul rätt ofta o ser så äggblåsan vuxit o sen tar jag en spruta för att den ska lossa, så egentligen behöver jag inte testa med äl-tester.

Om du ska tempa o inte redan har en app så föreslår jag fertility friend. Den är väldigt bra. Och så gillar jag p tracker för o hålla koll på cykeln =)

• Asdfrewq

Hej! Jag har läst ditt inlägg och kände att jag kanske kan hjälpa er. Jag har ett sett med Clearblue advanced fertililetsmonitor som jag ska göra mig av med. Ingår monitorn, 40 ägglossningsstickor och 2 gravtest. Är det något du kan vara intresserad av så hör av dig!

Svar på tråden Vi som försöker och försöker bli gravid men de går inte