• Victoria och Daniel

2 miljoner kronor i skadestånd. Kan man leva ett någorlunda "normalt" liv ändå?

Om man får ett skadestånd på två miljoner kronor när man är i 20-årsåldern. Kan man leva ett normalt liv ändå? Hur funkar det med avbetalningen? Finns det någon regel om hur mycket man som skadeståndsskyldig får spara/måste betala?

Syftar på denna artikel:
    http://na.se/nyheter/orebro/1.3504083-tande-pa-ostlagret-ska-betala-miljoner

/Daniel

• Svar på tråden 2 miljoner kronor i skadestånd. Kan man leva ett någorlunda "normalt" liv ändå?
  • BCH52

Det borde väl bli som om man har en skuld som Kronofogden driver in. Decräknar fram ett belopp som man ka klara sig på, resten går till skulden. Förbehållsbeloppet (det man får leva på) är förutom hyra, för ensamstående inte fullt 5000 kr. Osäker om man måste betala ränta på summa man ska betala.

• Anonym (oj!)

Betyder det att de aldrig kommer kunna unna sig något längre, t.ex. resor eller så om den största delen av inkomsten försvinner?

• Anonym (oj!)
    BCH52 skrev 2016-01-29 22:06:58 följande:

Det borde väl bli som om man har en skuld som Kronofogden driver in. Decräknar fram ett belopp som man ka klara sig på, resten går till skulden. Förbehållsbeloppet (det man får leva på) är förutom hyra, för ensamstående inte fullt 5000 kr. Osäker om man måste betala ränta på summa man ska betala.

Betyder det att de aldrig kommer kunna unna sig något längre, t.ex. resor eller så om den största delen av inkomsten försvinner?
  • Olym

Det går att ansöka om skuldsanering om man inte kan betala av skulden på MÅNGA år. Och jag antar att det kommer ta långt tid för ungdomarna att betala av de där 2 miljonerna... Det funkar som en vanlig löneutmätning fast på begränsad tid. Därefter skrivs skulden av. Tror det är 5 år som gäller eller något sådant. 

Resor kan de glömma de närmaste åren. Den delen av lönen som de får behålla är kostnad för bostad + levnadskostnader. Normalbeloppet för levnadskostnader ligger på ca. 4700kr, men det beloppet bedöms individuellt. Sedan går det att få tillägg om man behöver sjukvård, glasögon eller liknande. 

• Aniiee
    Olym skrev 2016-01-29 22:38:56 följande:

Det går att ansöka om skuldsanering om man inte kan betala av skulden på MÅNGA år. Och jag antar att det kommer ta långt tid för ungdomarna att betala av de där 2 miljonerna... Det funkar som en vanlig löneutmätning fast på begränsad tid. Därefter skrivs skulden av. Tror det är 5 år som gäller eller något sådant. 

Resor kan de glömma de närmaste åren. Den delen av lönen som de får behålla är kostnad för bostad + levnadskostnader. Normalbeloppet för levnadskostnader ligger på ca. 4700kr, men det beloppet bedöms individuellt. Sedan går det att få tillägg om man behöver sjukvård, glasögon eller liknande. 

Fast vad då "glömma"? Klar att man får spara av förbehållsbeloppet och resa för det man sparat, även om alla inte tycker att det är moraliskt rätt att göra så.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Kjell2

Der går inte att skuldsanera skadestånd.

Troligtvis blir det existensminimum under lång tid. Bara räntan på två miljoner lär ligga runt hundratusen per år.

• Aniiee
    Kjell2 skrev 2016-01-30 11:40:16 följande:

Troligtvis blir det existensminimum under lång tid. Bara räntan på två miljoner lär ligga runt hundratusen per år.

Räntan på skadestånd är riksbankens referensränta + 8 procentenheter.
  • Olym

Jaha, jag trodde att det inte spelade någon roll vilken typ av skuld det var. Men då kommer pengarna alltså att drivas in av Kronofogden så länge som skulden finns kvar?

När det gäller att resa så tror inte jag det inte finns så mycket att spara av. Det beloppet som de får behålla ska täcka just levnadsomkostnaderna. Tror inte att Kronofogden ger en ungdom normalbeloppet på 4700kr om hans omkostnader är mindre än så, men jag vet inte.

"Får" personerna i fråga spara pengar precis som alla andra? Om man nu lyckats spara ett par tusen kronor till en resa på sitt bankkonto - det är inte så att Kronofogden tar de pengarna för att betala av på skulden? Ska personen spara sina pengar under madrassen då? 

• Aniiee
    Olym skrev 2016-01-30 13:27:31 följande:

Jaha, jag trodde att det inte spelade någon roll vilken typ av skuld det var. Men då kommer pengarna alltså att drivas in av Kronofogden så länge som skulden finns kvar?

När det gäller att resa så tror inte jag det inte finns så mycket att spara av. Det beloppet som de får behålla ska täcka just levnadsomkostnaderna. Tror inte att Kronofogden ger en ungdom normalbeloppet på 4700kr om hans omkostnader är mindre än så, men jag vet inte.

"Får" personerna i fråga spara pengar precis som alla andra? Om man nu lyckats spara ett par tusen kronor till en resa på sitt bankkonto - det är inte så att Kronofogden tar de pengarna för att betala av på skulden? Ska personen spara sina pengar under madrassen då? 

Normalbeloppet är fast, plus att man kan få tillägg för vissa saker. Det ska räcka, och man får inte mer. Om man däremot gör av med mindre så får man spara det (och är man smart, betala av extra på sin skuld). Vill man spara 5000 kr och sticka till mallis en vecka om året så får man det. Det får man för övrigt på soc också.

Som sagt, kanske inte smart, kanske inte moraliskt riktigt, men man får. DOCK om man sparar "för mycket" (har för mig om man spara ihop mer än det egna förbehållsbeloppet, dvs boendekostnader + levnadskostnader) så kommer de ta det också.
  • Anonym (??)
    Aniiee skrev 2016-01-30 13:25:42 följande:
    Räntan på skadestånd är riksbankens referensränta + 8 procentenheter.
    Som Kjell2 skrev, alltså.
  • athanatos

Jag vet folk som har hamnat i den situationen, fast inte så mycket som 2 miljoner. Och nej det går inte riktigt att leva ett normalt liv om man tänker sig ett typiskt svenssonliv med allt vad det innebär. Man får antingen leva väldigt fattigt eller väldigt "kreativt".
    Antagligen blir det svårare i framtiden också med digitaliseringen och när kontanterna försvinner.
    I princip krävs det idag att man har någon form av bulvan som lånar ut sin bankkonto och kort och personnummer för att livet ska gå att leva som en skuldfri.

Hade jag hamnat i den situationen att jag hade suttit med såna skulder hade jag lämnat Sverige, hade inte sett några alternativ.

• athanatos
    Olym skrev 2016-01-30 13:27:31 följande:

Nja du kan spara på ett konto. Mäter dom ut din lön så är risken stor att de inte kollar ditt konto särskilt ofta, kanske aldrig. Men självklart får man vara beredd på att de kan kolla hur din ekonomi ser ut och ligger det då pengar på ett konto så tar dom det. Där måste man vara beredd på att vara kreativ. Annars är väl madrassen ett säkrare alternativ.
  • Olym
    athanatos skrev 2016-01-30 15:48:45 följande:
    Nja du kan spara på ett konto. Mäter dom ut din lön så är risken stor att de inte kollar ditt konto särskilt ofta, kanske aldrig. Men självklart får man vara beredd på att de kan kolla hur din ekonomi ser ut och ligger det då pengar på ett konto så tar dom det. Där måste man vara beredd på att vara kreativ. Annars är väl madrassen ett säkrare alternativ.
    Ja, för jag tänker att de måste reglera löneutmätningen hyfsat regelbundet, till exempel i samband med löneökning, arbetslöshet eller något annat, och att man då samtidigt rutinkollar bankkonton. Jag tycker att det är absurt. Det borde vara varje människas rättighet att kunna få spara undan några hundralappar till sin pension, hur mycket brottsling man än är.
  • Aniiee
    Anonym (??) skrev 2016-01-30 15:34:06 följande:
    Som Kjell2 skrev, alltså.
    Tja, jag skrev ju inte för att rätta honom, utan för att förtydliga, men om jag skulle ta och göra det så är 8% (referensräntan just nu är 0....) av 2 miljoner inte "runt hundratusen" utan "runt 150 000", isf. Eller 160 000 om man ska vara apnoga.
  • athanatos
    Olym skrev 2016-01-30 17:07:25 följande:
    Ja, för jag tänker att de måste reglera löneutmätningen hyfsat regelbundet, till exempel i samband med löneökning, arbetslöshet eller något annat, och att man då samtidigt rutinkollar bankkonton. Jag tycker att det är absurt. Det borde vara varje människas rättighet att kunna få spara undan några hundralappar till sin pension, hur mycket brottsling man än är.
    En gång per år kanske, så det är inte jättesvårt att komma undan. Du kan ju spara ett helt år på konto och sen flytta dom när det börjar dra ihop sig.
    Men som sagt, lämna Sverige är nog enda man kan göra om man har så stora skulder.
    Jag vet ett ett par stycken som lever sina liv helt genom sina föräldrars och syskons konton och personnummer i Sverige. Men dom är invandrare och har även konton i sina hemländer. Då blir det nog enklare för dom att klara av situationen. Men dom är ändå i en väldigt sårbar situation enligt mig.
  • felix le chat
    athanatos skrev 2016-01-30 19:43:55 följande:
    En gång per år kanske, så det är inte jättesvårt att komma undan. Du kan ju spara ett helt år på konto och sen flytta dom när det börjar dra ihop sig.
    Men som sagt, lämna Sverige är nog enda man kan göra om man har så stora skulder.
    Jag vet ett ett par stycken som lever sina liv helt genom sina föräldrars och syskons konton och personnummer i Sverige. Men dom är invandrare och har även konton i sina hemländer. Då blir det nog enklare för dom att klara av situationen. Men dom är ändå i en väldigt sårbar situation enligt mig.
    Många har skadeståndsbelopp som dom helt omöjligt kan betala tillbaka under sin livstid,
    dom  klarar sig oftast genom att föräldrar, syskon, barn etc ställer upp med bankkonto, står på hyreskontrakt
    sitter i styrelsen för företag osv osv
    Jag känner en man som sedan ungdomen har ett stort skadestånd som aldrig kommer att gå att betala
    tillbaka.  Hans pappa står som ägare till lastbilen han kör och han tar bara ut lön som ej är utmätningsbar
    resten tar hans pappa ut och han använder pappans kort när han handlar.

• Mälaröbo
    Kjell2 skrev 2016-01-30 11:40:16 följande:

Det är väl ändrat sedan några år tillbaka?
Svar på tråden 2 miljoner kronor i skadestånd. Kan man leva ett någorlunda "normalt" liv ändå?