• qawsedrft

Måste vi ersätta skolan för termosarna?

Hej på er!

Jag behöver lite rådgivning kring en dispyt som har uppstått mellan oss klassföräldrar och skolan, eller snarare skolans kökspersonal.

Vi anordnade lucia i skolans matsal förra året för att samla in pengar till barnens klasskassa. Vi hade blivit tillsagda att vi inte fick använda skolans utrustning men vid något tillfälle blev det panik och vi var tvungna att låna tre av skolans termosar för att servera kaffe.

Dagen efter fick vi veta att termosarna inte längre gick att använda. De brukar servera varm choklad i dom och av någon anledning gick det inte att diska ur dom noggrant och sen använda dom som vanligt. Nya termosar var tvungna att köpas in. Vi protesterade mot detta eftersom det verkade helt orimligt.

Nu har skolan ändå köpt in tre nya termosar á 400 kr st och menar att vi ska bekosta dom. Vad de har gjort av de tre gamla, helt funktionsdugliga termosarna vet jag inte. 

Är det här rimligt? Har de någon som helst rätt att kräva dessa pengar? Ska vi ta 1200 kr från barnens klasskassa för att dom inte kan diska ur tre termosar? Jag är fruktansvärt upprörd över det här och behöver veta vad som gäller rent juridiskt. 

Kan någon hjälpa mig blir jag oerhört tacksam.

/ARG klassförälder

• Svar på tråden Måste vi ersätta skolan för termosarna?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    fikasugen76 skrev 2016-01-28 22:14:35 följande:

Det var ju väldigt sniket av skolans personal... :(

På vilket sätt är det sniket?

TS och andra "lånade" saker de uttryckligen inte fick använda och gjorde så att dessa inte går att använda till det avsedda syftet. Är det då inte rimligt att de betalar för denna förstörelse?

Om de inte gör det så blir det skattebetalare som får göra det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Gina43
    KattenG skrev 2016-01-29 06:37:37 följande:

För det fall termosarna faktiskt är förstöra bör ni ersätta skolan för dessa. Dock bör tilläggas att ni enbart är skadeståndsskyldiga för att ersätta likvärdiga termosar. Alltså vad det kostar att köpa in en likadan termos, en begagnad termos av samma märke och ålder. Nypris ska ni således inte betala. I skadeståndsrätten ersätts en skadelidande enbart med en likvärdig sak. Ersätter man skolan med nya termosar har dessa fått en sk värdeökning, vilket inte  är meningen. Sen kan man diskutera vad som är moraliskt rätt och inte :) 

Har du verkligen kommit fram till en lösning som är praktiskt möjlig eller läser du ur skolboken? Hur menar du att man ska köpa in begagnade motsvarande termosar eller bedöma bruksvärdet på de som tidigare användes i verksamheten? Termosarna fungerade väl i verksamheten innan man hällde kaffe i dem och skulle ha haft en livslängd på X antal år. Varför ska skolan drabbas av en merkostnad idag (nypris - bruksvärdet) för att köpa in nya termosar som de annars inte haft anledning att köpa in? Den tid det tog att ersätta termosarna ska förstås också ersättas, vilket man inte gjort anspråk på. Det enda rimliga är att den som inte hörsammat reglerna och åsamkat skada och störningar i verksamheten bör acceptera att betala 1200 kr.
  • KingOfKings
    Nenne666 skrev 2016-01-28 21:01:30 följande:
    Jag tycker inte det är så mycket att orda om. Det är bara att betala och inte kliva över någon annans regler framöver.
    Håller med,

om skolan sa till er att inte använda så varför bryta mot det. Korkat och kostar er pengar.
  • Tyrfing

Sen tycker jag inte det är så konstigt att personalen till slut köper in nya termosar. Det har gått över en månad och inget har skett från föräldrarnas sida. Obestämd

Högsäsongen för varmchokladdrickande närmar sig (eller har redan börjat) och det behövs fungerande termosar i verksamheten. NU inte om två månader när föräldrarna hittat nån liknande på tradera. Foten i munnen

• Hustru

Så gott med varm choklad med lätt kaffesmak, lär ungarna att dricka kaffe i tid ??

• KattenG
    Gina43 skrev 2016-01-29 11:49:16 följande:
    Har du verkligen kommit fram till en lösning som är praktiskt möjlig eller läser du ur skolboken? Hur menar du att man ska köpa in begagnade motsvarande termosar eller bedöma bruksvärdet på de som tidigare användes i verksamheten? Termosarna fungerade väl i verksamheten innan man hällde kaffe i dem och skulle ha haft en livslängd på X antal år. Varför ska skolan drabbas av en merkostnad idag (nypris - bruksvärdet) för att köpa in nya termosar som de annars inte haft anledning att köpa in? Den tid det tog att ersätta termosarna ska förstås också ersättas, vilket man inte gjort anspråk på. Det enda rimliga är att den som inte hörsammat reglerna och åsamkat skada och störningar i verksamheten bör acceptera att betala 1200 kr.
    jag bara svarade utifrån vad som gäller enligt gällande rätt. jag jobbar som jurist inom skadeståndsrätten och TS efterfrågade vad som gällde. tiden att införskaffa nya termosar ska inte ersättas. jag skrev även att det kan diskuteras vad som är moraliskt rätt. Vad begagnade termosar kostar har jag inte en blekaste aning om, jag hade föreslagit en shablonsmässig ersättning. Det är dock inte intressant i detta fallet eftersom summan är så liten. Vill de betala full summa så får de göra det, jag bara informerade om vad som faktiskt gäller, vad korrekt ersättning skule vara - för det fall ett skadeståndsanspråk hade riktats gentemot föräldrarna av skolan.
  • KattenG

halva mitt svar föll bort..

Avseende att skolan inte ska drabbas av en merkostnad. Det ska inte heller föräldrarna göra. i skadeståndsrätten får man ersättning för vad en likvärdig sak kostar. Man kan inte ersätta nyvärde eftersom den skadelidande då hamnar i en bättre sits än vad man tidigare hade. Hade, termosarna i detta fallet, hållit i 4 år till och haft ett värde på x antar kr kan man ju inte ersätta dessa med nya termosar som håller i 7 år till och har ett högre värde - det är inte en likvärdig sak. Oftast rör det sig ju om betydligt högre summor och då är det mer att diskutera om.

Som sagt, jag bara besvarade vad som gäller enligt gällande rätt.

• KCL

Ja, det är ju klart att ni ska betala. De var tydliga med att ni inte fick använda utrustningen och ni gjorde det ändå. 

Sedan tycker jag inte att ni ska straffa barnen för att ni klassföräldrar klantade er!

• jordgubbsflickan

Ha ha ha du är verkligen en sådan där "mardrömsförälder" ala "klassmamma" som jag verkligen INTE vill ha i mina barn klasser *skrattar så jag trillar av stolen*

Att INTE förstå konsekvenserna utav sitt handlande, dvs du TAR termosar OLOVANDES o lämnar tillbaka dem ODISKADE, o FÖRSTÅR INTE VARFÖR du ska ersätta dem? *dör av skratt*

• Semesterfamiljen

Självklart ska ni föräldrar ersätta för nya termosar. Ni har tagit de trots att ni inte fick.

De personer som tog det beslutet får stå för kostnaden alternativt be snällt om att alla kaffedrickande föräldrar delar på summan.

Det är också lika självklart att pengarna inte under några omständigheter skall tas från barnens kassa utan komma ifrån er föräldrar.

Ni gjorde fel, ni får stå för kostnaden.

(Och sen ska en sån här sak inte ta över en månad att lösa utan det ska vara en omedelbar lösning.)

• Palestrina
    KattenG skrev 2016-01-30 14:59:41 följande:

halva mitt svar föll bort..

Avseende att skolan inte ska drabbas av en merkostnad. Det ska inte heller föräldrarna göra. i skadeståndsrätten får man ersättning för vad en likvärdig sak kostar. Man kan inte ersätta nyvärde eftersom den skadelidande då hamnar i en bättre sits än vad man tidigare hade. Hade, termosarna i detta fallet, hållit i 4 år till och haft ett värde på x antar kr kan man ju inte ersätta dessa med nya termosar som håller i 7 år till och har ett högre värde - det är inte en likvärdig sak. Oftast rör det sig ju om betydligt högre summor och då är det mer att diskutera om.

Som sagt, jag bara besvarade vad som gäller enligt gällande rätt.

Hur då "det ska inte heller föräldrarna göra"? Föräldrarna uppdras ju inte av skolan att samla pengar till klasskassan, utan det ligger utanför skolans område.

Sen kan man förstås lägga fram "gällande rätt" om man tycker att det är väldigt viktigt att försvara sina rättigheter, men vill man behålla skolpersonalens goda anseende och möjligheter att låna skolmatsalen även i framtiden kan det vara klokare att visa sig ångerfull och betala.

Personligen tycker inte jag att termosarna borde vara obrukbara för just varm choklad p g a lite kaffesmak, men då föräldrarna visste innan att de inte fick låna termosarna borde de ha planerat bättre i förväg så att "panik" inte skulle uppstå.
  • nattuv
    KattenG skrev 2016-01-29 06:37:37 följande:

För det fall termosarna faktiskt är förstöra bör ni ersätta skolan för dessa. Dock bör tilläggas att ni enbart är skadeståndsskyldiga för att ersätta likvärdiga termosar. Alltså vad det kostar att köpa in en likadan termos, en begagnad termos av samma märke och ålder. Nypris ska ni således inte betala. I skadeståndsrätten ersätts en skadelidande enbart med en likvärdig sak. Ersätter man skolan med nya termosar har dessa fått en sk värdeökning, vilket inte  är meningen. Sen kan man diskutera vad som är moraliskt rätt och inte :) 

Innebär det att om jag krossar ett fönster så kan jag vägra betala för ett nytt fönster och istället hävda att jag bara skall betala för ett begagnat fönster?
  • Kjell2
    nattuv skrev 2016-02-16 09:27:11 följande:
    Innebär det att om jag krossar ett fönster så kan jag vägra betala för ett nytt fönster och istället hävda att jag bara skall betala för ett begagnat fönster?
    Ja, det är ungefär så Skadeståndsrätten fungerar.
  • KattenG
    precis. Som kjell2 skriver, det är i princip så skadeståndsrätten fungerar.
  • Noname00
    Så länge det är likvärdigt med det som gick sönder så är det helt ok.
  • vargen74

Då undra jag vän av ordingen vad är likvärdig termos? en som kosta lika mycket lika bra men dyrare eller lika ´gammal? Bettla bit i det sura äpplet

• qawsedrft

Spännande att höra allas upprörda kommentarer över den här termoshistorien. Dessutom blev jag klassad som en "mardrömsförälder" haha! Ja ja... skolan backade eftersom dom skötte det osnyggt även internt. Det var ingen, från köket som hade sagt att dom tyckte vi skulle ersätta termosarna. De hade ändå tänkt skaffa nya kom det fram. Skolans alltiallo däremot verkade se chansen att få de nya termosarna betalda av oss föräldrar så han högg direkt och köpte in nya, sen meddelade han oss att vi var tvungna att betala de nya eftersom vi hade "förstört" de gamla. Inget som kökspersonalen (som inte står under skolans regi) hade begärt eller sagt. 
    När jag försökte prata med honom om det slingrade han sig och kopplade mig till kökspersonalen som ställde sig helt frågande och försökte koppla tillbaka till honom igen. Då hade han försvunnit och sedan dess har han inte svarat. 

Så, det löste sig till slut. Tack för alla intelligenta och mindre intelligenta svar :)

Svar på tråden Måste vi ersätta skolan för termosarna?