• Aprilia77

Snart sexåring olycklig på förskolan

Hej! Har en dotter som snart blir sex år och går sin sista termin på förskolan. Hon har aldrig varit förtjust i förskolan men i perioder har det ändå gått ok. Nu efter jullovet slutade hennes favoritfröken som var hennes trygga punkt på förskolan är hon i det närmaste panisk när vi kommer till förskolan, blir helt förstörd när vi pratar om förskolan hemma. Det är ingen vanlig "jag vill inte gå till förskolan"-grej utan hon är verkligen helt förstörd. Min dotter är en blyg tjej och det tar lång tid för henne att våga lita på någon. Hon är en tänkare och har väldigt svårt för höga ljud och mycket stök. Får lätt huvudvärk, nästintill migrän. Har fått hämta henne några ggr på förskolan då hon haft så ont i huvudet att hon kräkts. Mogen för sin ålder, gillar att sitta och pyssla men är också en uppskattad lekkamrat.

Vad ska vi göra åt detta!? Jag kan inte lämna henne på förskolan till någon som hon inte känner sig trygg med, när hon får panik av att jag går. Jag jobbar inte jättemycket och hon har aldrig gått långa dagar och aldrig alla dagar i veckan. Har löst det nu med att hon varit med mig på jobbet, hon har varit hos sin mormor osv. Men hur går vi vidare? Jag var med henne på förskolan två timmar igår men det var ingen höjdare heller, hon vägrade lämna min sida, ville inte vara med på aktiviteter eller sitta i ringen när det var fruktstund. Hur fixar vi detta tills dess att hon ska börja förskoleklass efter sommaren?! Är övertygad om att det kommer att funka bättre för henne. Hjälp!

• Svar på tråden Snart sexåring olycklig på förskolan
  • Botad

Prata med förskolan? Dom borde ju veta hur man ska hantera sånt här?

• Vestra

Vi har det så med våran tjej också. Och hon är precis som du beskriver din. Våran är 1 år yngre dock.
    Det är ingen höjdare alls. Nu har min tjej aldrig sagt något om huvudvärk eller så. Men hon mår inte alls bra av allt stim och stök. Innan gick hon på en annan förskola där älskade hon att vara och ville aldrig hem. Men efter bytet så blev det inte alls så bra. Massor av barn, en grupp med stökiga barn som låter som 200 barn ungefär. 
    Är 15 killar och 5 tjejer på denna förskola. Det är inte alls kul att lämna henne och veta att hon kommer dra sig undan och helst sitta och rita/läsa/pussla för sig själv.

Förskolan ser inte samma sak som vi ser, och som hon själv berättar. Det är som att jag fick ett helt annat barn efter att hon började där. Hon har kompisar, är omtyckt och det är alltid barn som rusar mot henne och kramas när hon kommer och likadant när hon ska hem och så. Men hon trivs inte alls på sin förskola.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Minza83
    Botad skrev 2016-01-26 11:18:18 följande:

Prata med förskolan? Dom borde ju veta hur man ska hantera sånt här?

Precis, de får ju se till att hon blir trygg med någon annan i personalen helt enkelt??
  • Oktober23

Ät förskollärare själv och jobbar inom förskolan. Det känns som att era barn har kommit i ett stadie eller har alltid varit att de gillar inte förskolans miljö. Alla barn passar inte för förskolan pga mycket barn, högljudigt, växlande personal m.m.. ta er en funderare på ifall ni kan ha ert barn på en annan slagsmål verksamhet?

• Vestra
    Oktober23 skrev 2016-01-26 20:33:24 följande:

Ät förskollärare själv och jobbar inom förskolan. Det känns som att era barn har kommit i ett stadie eller har alltid varit att de gillar inte förskolans miljö. Alla barn passar inte för förskolan pga mycket barn, högljudigt, växlande personal m.m.. ta er en funderare på ifall ni kan ha ert barn på en annan slagsmål verksamhet?

Min dotter älskade sin förra förskola. Och vissa av barnen har flyttat med till den nya. Dom fick byta från småbarn till 4-5 åringar ist. Där blev det kaos. Men vet att gruppen är hysterisk mycket krigande, dödande osv. Min dotter tycker sånt är otäckt, och hade tills för 2 månader sedan ingen aning om vad krig var. Och det är inget som dom hanterar och förklarar på förskolan. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Oktober23

Vad tråkigt att pedagogerna inte lyfter upp det som sker i versamheten. Måste ju förklara för barnen att sånt inte är tillåtet. Det bör inte vara det iallafall. På vår förskola har jag förbjudit krig, pistolbyggande och liknande och mina kollegor har ju hängt med på mitt icke accepterande. Inte tillåtet

• Skogshallon

Ni har inte funderat på en annan typ av verksamhet? Till exempel att ha henne hos en dagbarnvårdare? Vi är alla olika och hon kanske inte är ett barn som trivs eller orkar med att vara i en sådan stor barngrupp?

Hade också ett liknande dilemma med min dotter när hon gick på förskolan. Hon trivdes aldrig riktigt, trots vänner. Hon är en känslig individ. Hade det varit idag hade jag förmodligen sett mig om efter andra alternativ. Däremot så älskade hon sin förskoleklass och fritids sedan dag ett!

Svar på tråden Snart sexåring olycklig på förskolan