Snart sexåring olycklig på förskolan
Hej! Har en dotter som snart blir sex år och går sin sista termin på förskolan. Hon har aldrig varit förtjust i förskolan men i perioder har det ändå gått ok. Nu efter jullovet slutade hennes favoritfröken som var hennes trygga punkt på förskolan är hon i det närmaste panisk när vi kommer till förskolan, blir helt förstörd när vi pratar om förskolan hemma. Det är ingen vanlig "jag vill inte gå till förskolan"-grej utan hon är verkligen helt förstörd. Min dotter är en blyg tjej och det tar lång tid för henne att våga lita på någon. Hon är en tänkare och har väldigt svårt för höga ljud och mycket stök. Får lätt huvudvärk, nästintill migrän. Har fått hämta henne några ggr på förskolan då hon haft så ont i huvudet att hon kräkts. Mogen för sin ålder, gillar att sitta och pyssla men är också en uppskattad lekkamrat.
Vad ska vi göra åt detta!? Jag kan inte lämna henne på förskolan till någon som hon inte känner sig trygg med, när hon får panik av att jag går. Jag jobbar inte jättemycket och hon har aldrig gått långa dagar och aldrig alla dagar i veckan. Har löst det nu med att hon varit med mig på jobbet, hon har varit hos sin mormor osv. Men hur går vi vidare? Jag var med henne på förskolan två timmar igår men det var ingen höjdare heller, hon vägrade lämna min sida, ville inte vara med på aktiviteter eller sitta i ringen när det var fruktstund. Hur fixar vi detta tills dess att hon ska börja förskoleklass efter sommaren?! Är övertygad om att det kommer att funka bättre för henne. Hjälp!