• Farfallos

Är hög kriminalitet bland invandrare ett gott skäl att slänga ut dem alla?

Om jag säger att män är mer kriminella än kvinnor så fattar alla normalbegåvade människor att jag inte menar att alla män är kriminella, och ingen förväntar sig heller att samhället ska straffa alla män som grupp pga detta faktum. Men när det gäller invandrare och kriminalitet så är det tydligen svårt för många att förstå att det är precis samma sak. För även om invandrare är överrepresenterade när det t.ex gäller våldtäkter så kan vi ju knappast hålla alla oskyldiga invandrare ansvariga för det (och absolut inte kvinnor och barn), och t.ex neka dem att söka sig hit för att få skydd.

....eller tänker jag fel? Kan det någon gång vara rätt att kollektivt straffa någon grupp för vad enskilda individer i gruppen har gjort? I så fall, vilka kriterier måste då vara uppfyllda?

• Svar på tråden Är hög kriminalitet bland invandrare ett gott skäl att slänga ut dem alla?
  • Farfallos
    Yippee kiyay skrev 2016-01-26 08:44:15 följande:

Så klart inte, det är bara svenskar som kolektivt ska bli straffade för muslimer krigar i mellanöstern och har omvandlat egna länder till riktiga rövhål att bo i.

OK... Lite OT, för jag antar att du inte heller anser att det är rätt att kollektivt straffa Svenskar, men på vilket sätt skulle vi svenskar vara kollektivt "straffade"? 
  • Morsan 027
    Farfallos skrev 2016-01-26 08:34:27 följande:

Om jag säger att män är mer kriminella än kvinnor så fattar alla normalbegåvade människor att jag inte menar att alla män är kriminella, och ingen förväntar sig heller att samhället ska straffa alla män som grupp pga detta faktum. Men när det gäller invandrare och kriminalitet så är det tydligen svårt för många att förstå att det är precis samma sak. För även om invandrare är överrepresenterade när det t.ex gäller våldtäkter så kan vi ju knappast hålla alla oskyldiga invandrare ansvariga för det (och absolut inte kvinnor och barn), och t.ex neka dem att söka sig hit för att få skydd.

....eller tänker jag fel? Kan det någon gång vara rätt att kollektivt straffa någon grupp för vad enskilda individer i gruppen har gjort? I så fall, vilka kriterier måste då vara uppfyllda?

Bra och intressant frågeställning:)

Självklart är svaret nej på den frågan. Det tror jag de flesta skulle svara också.
    Vad som däremot kanske skulle generera andra svar är är väl i så fall om man spinner vidare på frågan och ställer den som : Är hög kriminalitet bland invandrare ett gott skäl till att inte ta in några alls?
    (Förlåt om jag gick OT)
  • KillBill

Bra inlägg! Självklart kan man inte tillämpa kollektiv bestraffning.

En sak som många glömmer är att invandrare generellt sett tjänar mindre och bor i mer socialt utsatta områden. Jämför man brottsligheten mellan invandrare och människor med svenskt ursprung som också har låg inkomst och bor i socialt utsatta områden så är skillnaden, när det gäller brottslighet (inkl. sexualbrott), inte så stor.

En annan sak är att de högerextrema/främlingsfientliga ofta väljer att vinkla statistiken så att det ska låta värre än det är. Det finns exempelvis en BRÅ utredning från 1996 som de främlingsfientliga ofta lyfter fram och som kom fram till att det var 20 gånger vanligare att vissa invandrargrupper begick våldtäkt än en person med svenskt ursprung. Det man inte berättar är trots denna kraftiga överrepresentation i denna grupp av invandrare så handlar det per år om mindre än 1 våldtäkt per 1000 invandrare. Självklart är det en våldtäkt för mycket men vi kan inte straffa alla invandrare för att ett fåtal invandrare är rötägg och kriminella.

• elyse

Precis. Vi VET att det ser ut så, av olika skäl, och ändå har vi en säkerhetskris nu när vi inte utökat polisnärvaron/antalet poliser trots att andelen nyanlända är stor. Brott på/kring asylboenden sker ofta och man hinner inte med.

• Farfallos
    elyse skrev 2016-01-26 09:11:03 följande:
    Precis. Vi VET att det ser ut så, av olika skäl, och ändå har vi en säkerhetskris nu när vi inte utökat polisnärvaron/antalet poliser trots att andelen nyanlända är stor. Brott på/kring asylboenden sker ofta och man hinner inte med.
    Jo, det är ju sant att vi inte tillsätter polis pga enskilda individer, utan utefter statistik och en helhetsbedömning (typ högriskmatcher i fotboll) och är det mycket kriminalitet kring de nyanlända (pyroman- och knivdåd) så kanske polisen behöver förstärkas där. Men det var kanske lite OT, för förstärkt polis är inte ett straff, utan snarare ett skydd.
  • Farfallos
    Yippee kiyay skrev 2016-01-26 09:20:57 följande:

Nej, kollektivt bestrafning av svenskar som det ser ut idag att vi utsäts för en massa hatiskt skit utan att få nån talan om saken är inte rätt.

Däremot kan jag inte se hur man kollektivt bestraffar "invandrare" genom att helt enkelt inte släppa in dom och utvisa dom som inte kan sköta eller försörja sig. 

Två saker:
    1 - Du verkar inte förstå innebörden av "kollektiv bestraffning"
    2 - Nej, det förekommer inte någon kollektiv bestraffning av invandrare idag, men kollektiva straffliknande åtgärder förespråkas av många, och det är detta som jag ifrågasätter.
  • Moderno

Du ställer en retorisk fråga, och svaret är naturligtvis nej.

Däremot måste vi se till att inte skapa utanförskap (självvalt eller påtvingat) som leder till ett sämre samhälle för alla.

För mig är det helt ovidkommande om invandrare begår brott (samtliga invandrare jag känner - och det är väldigt många - skulle begå brott i samma utsträckning som jag själv, dvs. aldrig).

Däremot betvivlar jag inte en sekund att det går att leda i bevis att majoriteten av brott av mer allvarlig karaktär begås av fattiga och de som lever i utanförskap. 

Att öka fattigdomen och utanförskapet kommer därför att leda till ökad brottslighet (enligt min enkla mening). I sin tur leder det till att vi inte har möjlighet att fortsätta med den generositet vi visat tidigare i förhållande till andra länders medborgare om vi vill ha ett tryggare samhälle.

Så mitt svar: nej, absolut inte "slänga" ut invandrare som inte har begått brott enbart för att de är invandrare (naturligtvis). Men ja, vi måste begränsa vår generositet om vi inte har en plan för att minska fattigdom och utanförskap.  

• nattuv
    Farfallos skrev 2016-01-26 08:34:27 följande:

Nazister?
Svar på tråden Är hög kriminalitet bland invandrare ett gott skäl att slänga ut dem alla?