Lärare F-3 är det verkligen ett så hemskt arbete
Hej,
Jag är en kvinna på 38 år som funderar på att skola om mig till lärare 1-3. Jag arbetar idag på ett privat bolag inom personal. Jag har en bra lön och trevliga kollegor men extremt hög målsättning vilket det är inom denna bransch. Och när jag väl når målen så är det egentligen bara mer pengar i någons ficka. Det bidrar inte till att förbättra samhället och det kan jag sakna. Jag har för 15 år sedan arbetat som pedagogisk assistent i en gymnasiesärskola och har därigenom viss erfarenhet av skolmiljön. Nu när jag läser lite om vad lärare tycker om sina arbeten blir jag mörkrädd. Det verkar ju som att ingen mår bra i sitt yrkesval, man vill arbeta med något annat innan man stressar till en sjuklig nivå. Allt är ju relativt så snälla hjälp mig att förstå om jag skulle klara detta arbete eller inte. Berätta gärna om en dag eller vecka och hur det ser ut. The true story, vad är bra och vad är dåligt. Det vore väl ändå bra om fler ville bli lärare så kanske belastningen lättar något men då behövs också några positiva röster.