• Anonym (lina)

Han hotar med att stämma mig på vårdnaden.

Hej .

Jag har en son på drygt 2 år. Jag har varit ensam med honom sen start då pappan lämnade mig under graviditeten. Pappan har under dessa år som sonen funnits till besökt honom cirka 6 ggr. Han bor inte i Sverige därav så få besök. Dock skulle han kunna komma betydligt oftare men väljer att inte göra så. Helt ok.
    Jag har ensam vårdnad.

Pappan har under dessa år varit otroligt ful. Smsar rena rama otrevligheter, om mig, min familj, mitt hem. Varje gång han varit på besök har helvetet brutit ut. Då han inte har något hem i Sverige har han fått bo i mitt extrarum under sina besök. Har aldrig talat illa om honom inför sonen och har svalt otroligt mkt under dessa år för sonens skull. Dock så varje gång jag inte gör som han vill så hotar han med att då kommer han inte att komma hit och jag får förklara för sonen när han är äldre varför han inte har en pappa..

Nu var det dags för besök igen, då förra besöket inte gick så smidigt så kom han på en lösning tyckte han. Dock fungerade inte denna lösning för mig och återigen så var det sms efter sms med otrevligheter från hans sida. Allt ifrån hur äcklig jag är och alla tycker det men ingen vågar säga det till hur äckligt mitt hem är mm mm. Jag sa aldrig att han inte fick besöka sin son eller träffa honom. Bara att det inte fungerade för mig att köra 50 minuter på ett håll på morgonen och lämna sonen till honom för sen köra tillbaka till mitt jobb. Detta skulle innebära att vi hade fått gå upp extremt tidigt och kommit hem extremt sent och det går inte. Min lösning var att han hyrde en bil och körde och hämtade honom själv på fsk och umgicks. Denna lösning gick inte hem.

Jag fick till slut nog och blockade honom, tog bort honom på fb mm. Orkar inte längre ta hans skit som det inte finns någon sanning i. 

Nu har han kontaktat mig på mail. Han ska kontakta advokater, begära vårdnad, helst ensam men om det inte går delad. Han är fly förbannad.  Vill att sonen ska flytta till hans land, går inte det så ska han pendla, typ 2 veckor i Sverige och 2 veckor där.
    Jag vet egentligen inte varför han är så förbannad. Att jag tröttnat på att ta skit och samtidigt göra allt för att underlätta för dem att umgås. Samt att jag sa nej till att sonen skulle sova 4 dagar hos honom. Han känner inte sin far, totalt har de nog spenderat 20 timmar tillsammans. Pappan kommer hit, ligger på soffan med sin dator och går upp och leker med sonen i 20 minuter. Så har det sett ut varje gång. Pappan tror att de har någon magisk kontakt iom att de är son och far. De talar inte samma språk. Pappan har aldrig nattat honom.  Jag har verkligen försökt underlätta så mkt jag kan för att de ska kunna ha en relation. Trots att han behandlar mig som skit varje gång. Men så fort jag säger emot honom så är jag sjuk i huvudet och jag vet ingenting. 

Men nu är jag sjukt orolig. Vad kan hända egentligen? Om han stämmer mig? Han anser att han kan ge sonen ett bättre liv, mer pengar, högre status osv. Hans familj har pengar och ja, de kan ge honom mkt som jag inte kan såsom många resor varje år osv. 
    Vi lever inte fattigt. Vi har ett fint hem, jag arbetar, hund och min familj nära som träffar min son i stort sett dagligen. Min pojke saknar ingenting materiellt i sitt liv. Men ändå kan jag inte sluta oroa mig över att han ska stämma mig.

• Svar på tråden Han hotar med att stämma mig på vårdnaden.
  • Anonym (lina)
    Anonym (.......) skrev 2016-01-28 10:50:34 följande:
    Jag skriver i den här tråden men du verkar ha fullt upp i alla eftersom du försöker hålla koll på vem som skriver vad och var...

Familjerätten ska medla mellan föräldrarna. Inte stå på en förälders sida och absolut inte hjälpa en mamma att kräva in underhåll. Det får mamman stämma privat för och den som förlorar i ärendet betalar för bådas ombud. :)

Barnet har all rätt till båda föräldrarna hela tiden. Att du vill tro att barnet saknar den rätten utan att det finns ett domslut eller ett juridiskt bindande avtal är bara dumt. Självklart är det inte så. Pappan är juridisk pappa så vad svamlar du om?

Eftersom han har tänkt stämma henne så har han koll på det så du behöver inte oroa dig för det. :)

Familjerätten har ingen beslutanderätt över hur barnets umgänge med den förälder barnet inte lever med ska se ut. Bättre koll än så trodde jag att alla hade.

Pappan har haft umgänge sedan barnet föddes men det är kanske inte tillräckligt ofta för att det ska passa dig. Tur som det är så beslutar inte du om umgänge utan det gör Tingsrätten. Och har man undanhållit barnet från umgänge som du rekommenderar så brukar det straffa sig.
    Hans umgänge är inte tillräckligt för att det ska ha gjort min son trygg. 
    4 ggr första året, 2 första ggr innan han var 3 månader. 
    2 ggr andra året. 1 skypesamtal. 
    Det spelar ingen roll hur mkt jag skulle ha pratat om pappan eller visat bilder på honom. Min son hade inte varit trygg med honom ändå. 

Nej, jag har inte rest ner dit. Det har aldrig varit en idé från hans sida att vi båda skulle resa ner där, han anser att jag kan sätta sonen på flyget ner. Vilket inte kommer att ske. Detta innebär fan inte att jag inte försöker upprätthålla en kontakt dem emellan.
  • 1234568
    Anonym (amy) skrev 2016-01-28 11:59:56 följande:

Jag känner till ett liknande nästan identiskt fall där pappan som bodde utomlands drog sin sak upp i rätten.

De fick en dom på fastställt umgänge varannan helg med en övernattning (den pappan kände dock sitt barn lite bättre). Jag antar att han får göra som han vill under umgänget och även ta med sig barnet till sitt hemland om han vill. Han har dock valt att skaffa sig ett tillfälligt boende i sverige där umgänget sker. Han får betala för sitt boende och sina resor själv (som alla andra vuxna).

Och eventuellt så var barnet nog lite äldre också. Och kände pappan betydligt mycket bättre. Kanske till och med hade bott med barnet och mamman innan?

För i TS fall finns det inte en chans att pappan får varken ensamt umgänge med barnet, eller övernattningar.

För att få det så är en förutsättning att barnet har en trygg relation till pappan, samt känner honom.
  • Anonym (lina)
    Anonym (amy) skrev 2016-01-28 11:59:56 följande:

Jag känner till ett liknande nästan identiskt fall där pappan som bodde utomlands drog sin sak upp i rätten.

De fick en dom på fastställt umgänge varannan helg med en övernattning (den pappan kände dock sitt barn lite bättre). Jag antar att han får göra som han vill under umgänget och även ta med sig barnet till sitt hemland om han vill. Han har dock valt att skaffa sig ett tillfälligt boende i sverige där umgänget sker. Han får betala för sitt boende och sina resor själv (som alla andra vuxna).

Jag har inget emot att han har umgänge. Jag tycker det hade varit super om de kunnat ha en bra relation och sonen kunde umgås med sin pappa normalt. 

Pappan är idag ingen bra pappa åt sonen. Inte ens när han är här. Men jag tror att han skulle bli en superpappa när pojken är 8-10 år. Men för att komma dit så måste han ju umgås med pojken nu. Hade tyckt det varit super om han kunde kommit hit varannan helg och haft umgänge med pojken.
  • Anonym (lina)
    1234568 skrev 2016-01-28 20:29:12 följande:
    Och eventuellt så var barnet nog lite äldre också. Och kände pappan betydligt mycket bättre. Kanske till och med hade bott med barnet och mamman innan?

För i TS fall finns det inte en chans att pappan får varken ensamt umgänge med barnet, eller övernattningar.

För att få det så är en förutsättning att barnet har en trygg relation till pappan, samt känner honom.
    Tack för alla dina svar. :) Har gett mig bra info och lite hopp. 
  • Anonym (amy)
    1234568 skrev 2016-01-28 20:29:12 följande:

Barnet hade aldrig bott med sin pappa och var i ungefär samma ålder. Dock hade de umgåtts i längre perioder men väldigt sporadiskt. Tror det var dagumgänge som gällde ett tag innan det var aktuellt med övernattning.

Men det handlar om en engagerad pappa som kommer till sverige regelbundet trots att det kostar en massa i både pengar och ansträngning. Han kommer tack vare detta så småningom när barnet blir äldre få längre umgängen så att han kan ta med sig barnet till sitt hemland.

Pappan i det här fallet känns inte lika engagerad. Tveksamt om det kommer bli nåt bra av det.
  • 1234568
    Anonym (amy) skrev 2016-01-28 20:57:00 följande:
    Barnet hade aldrig bott med sin pappa och var i ungefär samma ålder. Dock hade de umgåtts i längre perioder men väldigt sporadiskt. Tror det var dagumgänge som gällde ett tag innan det var aktuellt med övernattning.

Men det handlar om en engagerad pappa som kommer till sverige regelbundet trots att det kostar en massa i både pengar och ansträngning. Han kommer tack vare detta så småningom när barnet blir äldre få längre umgängen så att han kan ta med sig barnet till sitt hemland.

Pappan i det här fallet känns inte lika engagerad. Tveksamt om det kommer bli nåt bra av det.
    Så brukar det se ut om det är en engagerad pappa, och handlar om småbarn. Först umgänge tillsammans med oftast mamman, sedan dags umgänge och sedan övernattning. Och om en pappa anstränger sig så behöver det ju inte ta så lång tid :) Huvudsaken barnet är tryggt :)

I TS fall så är det ju inte en engagerad pappa, tyvärr. Högst troligtvis tomma hot. Och hon behöver inte oro sig.
  • Anonym (Hot)
    Anonym (Lugn) skrev 2016-01-28 19:21:29 följande:

Vad då "vårdnadshavaren har skyldigt att se till umgänge?"Man kan ju inte tvinga nån till umgänge och vårdnadshavaren kan känna att barnets bästa är att vara just med en föräldrer av olika anledningar.

Du har uppenbarligen inte läst det jag skrivit. Jag har precis skrivit att man inte kan tvinga någon men möjligheten för kontakt för barnets skull ska finnas. Även skrivit att vårdnadshavaren ska se till barnets bästa och att det inte alltid är umgänge och i vårt fall t ex är det bästa att barnet är med endast en förälder, så i vårt fall betyder umgänget att pappan erbjudits skypetid med barnet. Sedan väljer han om han vill eller inte...
  • Anonym (Hot)
    1234568 skrev 2016-01-28 19:57:06 följande:

Då missförstod jag nog dig :) 

Låter bra du sätter vissa gränser. Det gör jag här med.

Idag senast så hade jag placerat mina 16 månaders framför datorn för vi hade avtalat om skype vid ett visst klockslag. Och han loggade aldrig in, och ringde inte. Och det här var första gången det hände sedan vi införde skype. Jag skickade ett sms och sa att barnen nu väntat 20 minuter, och nu måste dom få göra annat än sitta och vänta, och att avtalade tider är sådant han ska hålla.

Han ringde upp 10 minuter senare på skype, och den här gången placerade jag barnen framför datorn på nytt. Men jag gjorde klart att så här får det inte se ut. Snart börjar barnen förstå och se fram emot dessa skype tider, och det är min plikt som mamma att se till att dom inte behöver sitta och vänta på en pappa som inte dyker upp. Och jag kommer inte ha en skype kontakt mellan barnen och honom om han inte håller det han lovar dem.

Vi har även satt tider för när han kommer och hälsar på dem. Datum finns färdigt. Detta var ett krav från min sida efter att han bara "försvann" i 6 månader. Jag behöver även veta när han kommer, och att han kommer. Och det där med att komma när han vill och jag då ska anpassa allt efter det..det gick inte jag med på.

Jag förstå dig fullt ut, man lever ju ett liv med barnen, och man gör upp planer. Och det ska inte behöva sättas på paus för att pappan meddelar 3 dagar innan att nu kommer han och stannar 5 dagar. 

Hos oss har umgänget fungerat sedan vi gjorde upp om datumen han kommer.

Men jag har ett ex som förhåller sig bra till skrivna avtal. Han lisom vågar inte bryta dem av någon anledning. Däremot så gjorde han exakt som han kände för innan.Vilket även var att försvinna 6 månader.

Barnet vet att pappa ska ringa och väntar...ringer han inte blir det naturligtvis besviket och undrar varför pappa väljer bort att ringa. Det är sorgligt men barn lär sig snabbt vilka som finns där och inte. Jag har valt att inte påminna, kommentera eller ge honom chansen på nytt vid missat samtal. Intresset och engagemanget borde räcka till att komma igår ett 5 min långt samtal med sitt barn en gång i vecka. Gör det inte det tänker jag inte tvinga på honom det heller.
  • 1234568
    Anonym (Hot) skrev 2016-01-28 21:43:00 följande:
    Barnet vet att pappa ska ringa och väntar...ringer han inte blir det naturligtvis besviket och undrar varför pappa väljer bort att ringa. Det är sorgligt men barn lär sig snabbt vilka som finns där och inte. Jag har valt att inte påminna, kommentera eller ge honom chansen på nytt vid missat samtal. Intresset och engagemanget borde räcka till att komma igår ett 5 min långt samtal med sitt barn en gång i vecka. Gör det inte det tänker jag inte tvinga på honom det heller.
    Det är så ledsamt när dom gör så :/ Om dom skulle veta hur den där besvikelsen är för barnet..Och vad dom gör mot sitt eget kött och blod när dom gör så.

Som mamma i våran situation så ska man vara så stark. Att kunna trösta barnet och få det känna sig värdefull i det skedet, samtidigt som man ju undrar hur i hela fridens namn en pappa kan krossa sitt eget barns hjärta på det sättet. 
  • nevermind

Fråga om underhåll: jagar inte soc efter underhållet över gränser? Men det beror kanske på vilket land han bor i? Jag vet en kille som betalar underhåll till sin son på Island till exempel.

• Anonym (amy)
    nevermind skrev 2016-01-28 22:02:25 följande:

Fråga om underhåll: jagar inte soc efter underhållet över gränser? Men det beror kanske på vilket land han bor i? Jag vet en kille som betalar underhåll till sin son på Island till exempel.

Ja försäkringskassan jagar sina pengar även utomlands. Men hur väl de lyckas med att inkassera pengarna beror nog helt på vilket land det gäller. Tror det är stor skillnad på exempelvis island och botswana.
  • Anonym (Hot)
    1234568 skrev 2016-01-28 21:58:13 följande:
    Det är så ledsamt när dom gör så :/ Om dom skulle veta hur den där besvikelsen är för barnet..Och vad dom gör mot sitt eget kött och blod när dom gör så.

Som mamma i våran situation så ska man vara så stark. Att kunna trösta barnet och få det känna sig värdefull i det skedet, samtidigt som man ju undrar hur i hela fridens namn en pappa kan krossa sitt eget barns hjärta på det sättet. 

ja det är jättetråkigt och som sagt, som mamma till en frånvarande pappa så måste man klara av många speciella situationer. Nästan bättre de är HELT frånvarande, det är lättare att förklara för barnet än att pappa "glömmer" inte "känner för det" osv :(

det svåra i detta är att också se barnets behov av kontakt med pappan trots allt MEN även kunna sätta en gräns när han gått för långt och barnet mår bättre UTAN kontakten med pappan. där är jag nu. Jag ser besvikelsen och hur barnet mår de få ggr han kommer och hälsar på samt när de skypar. Svår avvägning...då barnets pappa inte heller är helt snäll när han kommer hit.

Det är svårt för de personer vars barn kanske har varannan helg eller varannan vecka att förstå detta dilemma. Lätt att säga "klart barnet ska ha kontakt med sin pappa och bo där!" men en frånvarande förälder är lika okänd som vem som helst bara att de har blodsband till barnet. Den besvikelse och den otrygghet det medför barnet att inte kunna lita på att föräldern faktiskt stannar när man blir lämnad hos personen. Föräldrarna ska ju vara det tryggaste man har för ett barn!

Mitt barn vill t ex absolut inte vara själv mer än några minuter med sin pappa eftersom hen inte vet om han kommer stanna eller inte. En STOR rädsla för barnet. Svårt att sätta sig in i om man inte varit i situationen utan kanske har en rätt "normal" pappa till sitt barn.

Svar på tråden Han hotar med att stämma mig på vårdnaden.