Han hotar med att stämma mig på vårdnaden.
Hej .
Jag har en son på drygt 2 år. Jag har varit ensam med honom sen start då pappan lämnade mig under graviditeten. Pappan har under dessa år som sonen funnits till besökt honom cirka 6 ggr. Han bor inte i Sverige därav så få besök. Dock skulle han kunna komma betydligt oftare men väljer att inte göra så. Helt ok.
Jag har ensam vårdnad.
Pappan har under dessa år varit otroligt ful. Smsar rena rama otrevligheter, om mig, min familj, mitt hem. Varje gång han varit på besök har helvetet brutit ut. Då han inte har något hem i Sverige har han fått bo i mitt extrarum under sina besök. Har aldrig talat illa om honom inför sonen och har svalt otroligt mkt under dessa år för sonens skull. Dock så varje gång jag inte gör som han vill så hotar han med att då kommer han inte att komma hit och jag får förklara för sonen när han är äldre varför han inte har en pappa..
Nu var det dags för besök igen, då förra besöket inte gick så smidigt så kom han på en lösning tyckte han. Dock fungerade inte denna lösning för mig och återigen så var det sms efter sms med otrevligheter från hans sida. Allt ifrån hur äcklig jag är och alla tycker det men ingen vågar säga det till hur äckligt mitt hem är mm mm. Jag sa aldrig att han inte fick besöka sin son eller träffa honom. Bara att det inte fungerade för mig att köra 50 minuter på ett håll på morgonen och lämna sonen till honom för sen köra tillbaka till mitt jobb. Detta skulle innebära att vi hade fått gå upp extremt tidigt och kommit hem extremt sent och det går inte. Min lösning var att han hyrde en bil och körde och hämtade honom själv på fsk och umgicks. Denna lösning gick inte hem.
Jag fick till slut nog och blockade honom, tog bort honom på fb mm. Orkar inte längre ta hans skit som det inte finns någon sanning i.
Nu har han kontaktat mig på mail. Han ska kontakta advokater, begära vårdnad, helst ensam men om det inte går delad. Han är fly förbannad. Vill att sonen ska flytta till hans land, går inte det så ska han pendla, typ 2 veckor i Sverige och 2 veckor där.
Jag vet egentligen inte varför han är så förbannad. Att jag tröttnat på att ta skit och samtidigt göra allt för att underlätta för dem att umgås. Samt att jag sa nej till att sonen skulle sova 4 dagar hos honom. Han känner inte sin far, totalt har de nog spenderat 20 timmar tillsammans. Pappan kommer hit, ligger på soffan med sin dator och går upp och leker med sonen i 20 minuter. Så har det sett ut varje gång. Pappan tror att de har någon magisk kontakt iom att de är son och far. De talar inte samma språk. Pappan har aldrig nattat honom. Jag har verkligen försökt underlätta så mkt jag kan för att de ska kunna ha en relation. Trots att han behandlar mig som skit varje gång. Men så fort jag säger emot honom så är jag sjuk i huvudet och jag vet ingenting.
Men nu är jag sjukt orolig. Vad kan hända egentligen? Om han stämmer mig? Han anser att han kan ge sonen ett bättre liv, mer pengar, högre status osv. Hans familj har pengar och ja, de kan ge honom mkt som jag inte kan såsom många resor varje år osv.
Vi lever inte fattigt. Vi har ett fint hem, jag arbetar, hund och min familj nära som träffar min son i stort sett dagligen. Min pojke saknar ingenting materiellt i sitt liv. Men ändå kan jag inte sluta oroa mig över att han ska stämma mig.