• Vad säger du

Kvinna: Hur många fler flyktingar tycker du att Sverige ska ta emot?

Efter alla larmrapporter om flyktingar som sexofredar och våldtar kvinnor och nu idag ett flyktingbarn som knivmördade en 22-årig kvinna i Mölndal så känns det som att det är ni kvinnor som drar det kortaste strået när det gäller invandringen till Sverige.

Det är till stor del ni som betalar för invandringen med er frihet, era liv och era kroppar.

Så nu får bara kvinnor rösta i den här omröstningen. Vad tycker du om invandringen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-28 21:13
    Observera att omröstningen ENDAST är till för kvinnor.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinna: Hur många fler flyktingar tycker du att Sverige ska ta emot?
  • Världsmedborgare

Titta på det här: http://www.herlevsen.com/Geografi/194-stater-05-invaner-per-km2-sv.htm

Helt borsett från allt vad invandring och flyktingkris heter, så kan vi utifrån det faktum se, att Sverige idag är ett av få länder som har enorma möjligheter att utvecklas inom det kapitalistiska systemet, och därmed öka vår välfärd under lång tid framåt.

Vad betyder det, jo att om vi gör allt rätt, så kan vi ta emot många människor under många år framåt, miljoner i antal, utan att vi ens kommer att märka nån som helst förtätning, utom i städerna och dess närhet.

Fundra över hur det skulle kunna göras, men lämna tramset om den invandring och de flyktingfrågor som ältas idag.
    Se möjligheterna istället, de möjligheter som faktiskt Sverige har, och hur vi ta till vara dom

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • seriösanvändare

I höstas skulle jag ha svarat: "minska mottagandet", nu har jag istället valt "stoppa asylinvandringen", åtminstone för en tid. T om regeringen inser ju att detta inte är hållbart, när de i praktiken har stängt gränsen för många samt vill skicka tillbaka hälften av alla som kom förra året.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Hm)
    Pentagram skrev 2016-01-29 11:43:39 följande:

En bättre inledande fråga kanske hade varit huruvida svenska kvinnor ens delar TSs syn på problemet såsom det beskrivs i inledningen. Den uppfattning JAG fått är att det främst är MÄN som vidhåller att det blivit värre för kvinnor med flyktingarnas ankomst medan kvinnor tycks vara på det klara med att flyktingarna inte är värre än män i allmänhet utan att det mer handlar om att flyktingar ger mer säljande rubriker.

De tjejer som är intelligenta, och jag är medveten att alla inte sållar sig till den gruppen, kan tänka själva och utanför tidningars rubriker. Man behöver inte vara någon Einstein (eller måste man det kanske?) för att förstå att de män som kommer från kulturer som generellt har mer kvinnoförtryck också generellt har sämre kvinnosyn än män som växt upp i ett jämställt samhälle.
  • Anonym (*)
    Anonym (Hm) skrev 2016-01-30 09:47:56 följande:
    De tjejer som är intelligenta, och jag är medveten att alla inte sållar sig till den gruppen, kan tänka själva och utanför tidningars rubriker. Man behöver inte vara någon Einstein (eller måste man det kanske?) för att förstå att de män som kommer från kulturer som generellt har mer kvinnoförtryck också generellt har sämre kvinnosyn än män som växt upp i ett jämställt samhälle.
    Drar man alla över en kam, är man definitivt lågintelligent.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (*) skrev 2016-01-30 09:54:25 följande:

Drar man alla över en kam, är man definitivt lågintelligent.

Håller helt med!
  • Anonym (Stopp)

Stoppa invandringen tillfälligt eller åtminstone minska den. Man måste assimilera de människor som redan är här innan man tar in fler.

• Anonym (Sara)

Stoppa invandringen helt och försök att erbjuda främlingar återinvandring alternativt tvinga ut dem.

• Flash Gordon
    Dennis2016 skrev 2016-01-26 21:40:14 följande:
    En kvinna....Karin Pettersson på Aftonbladet tycker 100 000 nya vänner känns lagom under 2016. (förmodligen 90 % av dessa är män).
    Kan vi komma upp i 150 killar på 100 tjejer under året ?
    Du inser va att till och med Karin Pettersson på Aftonbladet vill minska på volymerna? Det är faktiskt det hon skriver.

Från 164000 officiellt asylsökande år 2016 (tillkommer alla som gömmer sig och inte ens söker asyl) till 100000 år 2016. Det sistnämnda antagligen med tanken att ingen dessutom kommer och gömmer.

Det vore en minskning med kanske 2/3-delar det.

Vi har nu ändå kommit så pass långt att de flesta nu verkar vara med på det principiella i att vi måste minska invandringens volymer. Sedan är vi inte överens om hur stor den minskningen måste vara.

Det går visserligen långsammare för vissa än för andra att koma fram till denna insikt, men det tar sig.

• Anonym (Hoy)

"Mitt" alternativ finns inte. Alltså, jag tycker vi ska balansera upp det hela med att ta in anhöriga till de som redan är här och lite färre nya. Det hjälper flest.

• Flash Gordon
    Vad säger du skrev 2016-01-25 22:47:26 följande:
    Jag måste säga att jag är förvånad över att mer än hälften (hittills) röstat för att skicka hem flyktingarna igen.

Givetvis alldeles för få som har röstat för att man ska kunna uttala sig om vad kvinnor i allmänhet tycker och tänker. Men kan det vara ett trendbrott på väg, att Sveriges kvinnor tröttnat?
    Det kommer nog ur en gammal fördom skulle jag säga.

Kvinnor kan till och med vara mer kritiska än män till invandringen och de har lägre förtroende för politiker än vad män har:
    http://www.expressen.se/debatt/sd-kunde-vara-storst--om-kvinnorna-vagat/
  • Pentra

Det är inte ämnet i trådstarten som är avgörande för om vi kallt skall dra alla över en kam och ta emot fler flyktingar eller inte. Överbefolkningen som råder leder oundvikligt till brutalitet, omänsklighet och misär. Faktum är att även Sverige sedan länge är överbefolkat av sk. svenskar. En fastslagen lag på ett sjuårigt födelsestopp vore det bästa, och att detta sedan skall följas av en human befolkningspolitik gällande barnaskaffande som gäller alla. Och ändå kommer vi då att få utrymme för att hjälpa våra nuvarande årliga kvotflyktingar, för det är de som absolut behöver hjälp, samt att även hjälpa människor på plats i deras hemländer. Utbildning är t.ex. A och O för en sund och positiv utveckling och en frisk människosyn bl.a. En 1000-lapp försvinner jämförelsevis i tomma intet här i Sverige gentemot vad den insatsmässigt skulle kunna birda med i de länder de kommer ifrån. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (hjälp)

Gratis tandvård, gratis sjukvård, gratis badande på kommunala anläggningar.

När blir det gratis pepparspray till Sveriges befolkning ?

• Dennis2016

Jag undrar om inte frågan är felställd.

Borde den inte vara : Hur många emigranter tycker du att Sverige ska skicka tillbaka ?

EU-höjdarna vågar ju nu själva gå ut med info om att det är ca 60 % som är ekonomiska emigranter.

• Vad säger du
    Pentagram skrev 2016-01-29 11:43:39 följande:

En bättre inledande fråga kanske hade varit huruvida svenska kvinnor ens delar TSs syn på problemet såsom det beskrivs i inledningen. Den uppfattning JAG fått är att det främst är MÄN som vidhåller att det blivit värre för kvinnor med flyktingarnas ankomst medan kvinnor tycks vara på det klara med att flyktingarna inte är värre än män i allmänhet utan att det mer handlar om att flyktingar ger mer säljande rubriker.

Kanske. Jag tror iofs inte att det stämmer, det finns t.o.m rapporter från Brå som visar att vissa invandrargrupper är mycket mer benägna att begå våldtäkt t.ex.

Syftet med tråden var iaf att fråga vad kvinnorna (och endast kvinnorna) på Familjeliv tycker. Och bakgrunden är alla de artiklar som skrivits om vad kvinnor utsätts för på grund av flyktingkrisen.
  • Notitia
    Världsmedborgare skrev 2016-01-29 13:30:25 följande:

Titta på det här: http://www.herlevsen.com/Geografi/194-stater-05-invaner-per-km2-sv.htm

Helt borsett från allt vad invandring och flyktingkris heter, så kan vi utifrån det faktum se, att Sverige idag är ett av få länder som har enorma möjligheter att utvecklas inom det kapitalistiska systemet, och därmed öka vår välfärd under lång tid framåt.

Vad betyder det, jo att om vi gör allt rätt, så kan vi ta emot många människor under många år framåt, miljoner i antal, utan att vi ens kommer att märka nån som helst förtätning, utom i städerna och dess närhet.

Fundra över hur det skulle kunna göras, men lämna tramset om den invandring och de flyktingfrågor som ältas idag.
    Se möjligheterna istället, de möjligheter som faktiskt Sverige har, och hur vi ta till vara dom

Arealen spelar faktiskt bara en liten roll. För att kunna räkna korrekt behöver man beräkna in hur mycket energi landet i fråga får från solen per kvadratmeter och befolkning. Med tanke på att Sverige ligger runt 50-60 grader norrut får vi rejält mycket mindre sol per kvadratmeter. Vi har dessutom mer molnighet än sydligare breddgrader och solens strålar färdas längre i atmosfären för att nå marken och försvagas där ännu mer.

T.ex får Skåne som får mest energi i landet mindre än hälften så mycket som t.ex Spanien eller en femtedel så mycket som vid ekvatorn (afrika/asien). Går vi norrut från skåne faller det av ganska brant för att nästan bli noll vid Luleå.

Man kan därför aldrig jämföra befolkning per km^2 länder emellan utan att ta hänsyn till deras breddgrader.

Vi kan också vända på det och säga att en människa i skåne kräver dubbelt så mycket mark (mat, skog, råvaror) som om samma människa bodde i Spanien. En människa i Övre Norrland kräver ca 80 ggr mer mark än om hon hade bott i Centralafrika.

Sett till detta är Sverige ett av de mest befolkade länder i Europa och faktiskt även världen. Australien däremot :)
  • Magdalena03

Jag tycker att vi skall ta en paus och ta emot 0 st flyktingar de närmsta åren. Vi behöver en paus.

• Vad säger du

45 % har röstat på "Skicka hem dem".

Jag skulle gärna vilja höra mer från de kvinnor som röstat på det alternativet.

• Anonym (Hm)
    Vad säger du skrev 2016-02-04 19:54:26 följande:

45 % har röstat på "Skicka hem dem".

Jag skulle gärna vilja höra mer från de kvinnor som röstat på det alternativet.

På vilket sätt och hur, vart?

Ja det verkar som väldigt många har negativ inställning till att ta in fler. Vore bra om hela massans åsikter kom fram men är ju svårt när aftonblaskan och SVT vinklar reportage och inte vill ge sanningen. Även om folk skulle säga sin åsikt så klipps det bort, eller så vinklas det och så ska de få etiketter som rasist och nazist mm. Det är nog därför så få, även killar, inte går ut med sin åsikt. Media har sån makt. Det är bara kolla på medborgargardet som gick till attack mot de marockanska gatubarnen/ungdomarna/vuxna. Dagen efter skulle media vinkla det till att det var en massa fascister osv. Tyvärr är det för många som inte använder alternativa medier och därför blir matade av en massa vinklade medier som fortfarande försöker övertyga om att de flesta är för invandringen och att allas andra är rasister.

140.000+ att vänta i år! Undrar vad alla kvinnor som röstat i tråden tycker om det.. Är nog inte helt otänkbart att den siffran dubblas också.
  • Anonym (alla måste vakna)

Någon gång måste väl politikerna vakna.
    Känns som folket gjort det för länge sedan och nu även många journalister.

Sloppa asylrätten och börja skicka tillbaka folk (inte bara ge avslag och låta folk leva kvar på bidrag)

Svar på tråden Kvinna: Hur många fler flyktingar tycker du att Sverige ska ta emot?