• Sanderaa2

Köpt en sjuk kattunge

Hej! För två månader sen köpte jag en kattunge. Nu visar det sig att han måste avlidas inom kort eftersom han fick sjukdomen FIP. Vi betalade 5000kr för katten och sen veterinär kostnader för vaccination, besök och snart avlivning. Vi försökte kontakta uppfödaren. Hennes mobilnummer är avstängt men hon ringde mig efter att jag skickade ett mail till henne. Jag berättade vad som hänt och hon ville att jag skulle komma till henne med katten eller att jag ska skicka katten med taxin. Det var sent på kvällen så jag nekade och sa att jag kommer att ringa henne inom en kvart. Hon ringde från ett dold nummer och jag fick samma nummer som jag redan hade från henne. Hon berättade att hon ska byta sim kort. Jag ringde efter en kvart men numret var avstängt. Hon ringde själv inte tillbaka. Jag mailade henne igen och fick svaret nästa dag att hon kom precis från en resa och blev bestulen på telefon och all nummer och information hon hade och hon frågade hur det var med mig och kissen. Hur gör jag nu? Går det att häva köpet? Vem ska jag prata med? Jag är väldigt ledsen och vill antingen en frisk katt eller ersättning.

• Svar på tråden Köpt en sjuk kattunge
  • Nyfikna72

Hur ser köpeavtalet ut? Brukar inte katter från normala uppfödare veterinärbesiktigas innan de säljs?

• Sanderaa2

Jag fick papper där det står att katten var besiktad men sjukdomen FIP går väl inte å se direkt utan den kan komma när som hälst.

• Sanderaa2

På köpeavtalet har hon skrivit ej återköp. Men återköp är det ju inte eftersom katten är sjuk. Både jag och uppfödaren skrev under köpeavtalet.

• Nyfikna72

Har ingen erfarenhet av sånt här alls men ett korrekt köpeavtal som handlar om djur borde innehålla nånting som säger vad som händer om djuret visar sig vara sjukt. Uppfödaren är rimligtvis försäkrad mot sånt. Men som vanligt låter det ju som nån som föder upp privat och säljer privat och fuskar med allt. Tyvärr väldigt vanligt och jag antar att samma katt hos en seriös uppfödare hade kostat mycket mer?

• Bertram

Har du köpt från en seriös uppfödare och katten har stamtavla samt veterinärintyg så brukar det ingå tre års dolda fel-försäkran.

• Hallonsoda2016

Fip är ett Coronavirus som nästan alla katter bär på. Men en del individer med lågt immunförsvar eller vid stress kan utveckla kattaids dvs FIP. Det är 100% dödligt.

Har du inte en doldafelförsäkring som följde med vid köpet så kan du inte kräva ersättning från uppfödaren då denna inte har ngt ansvar i detta. Har du själv försäkrat katten och haft livförsäkring? Om inte så får du helt enkelt stå för alla kostnader själv.

FIP går fort och katten kan dö på en vecka eller några dagar. Så chansen att den hade utvecklat det innan du köpte den är minimal.

Jag har själv haft en katt som dog av våt och torr FIP och jag fick bråka med försäkringsbolaget trots att vi hade doldafelförsäkring samt veterinär och livförsäkring. Vi blev nekade ersättning från Agria men gick sedan vidare med ärendet till deras nämnd och vann.

• Minza83

Har uppfödaren dolda fel försäkring? Då går det på den annars kontaktar du Arn!

Jag gjorde det med en kattunge som insjuknade i just fip och fick avlivas.
    De hade ingen dolda fel försäkring .. Och de vägrade betala så jag fick gå via ARN och jag fick tillbaka alla mina utlägg! Både för kattens inköpskostnad men även för veterinärvårdskostnaden. 9500kr!

Den uppfödaren skaffade dolda fel försäkring sen.

• Notetur Nomen

Om det är ett dolt fel är uppfödaren betalningsskyldig vare sig hon har försäkring eller ej. Men räknas det som dolt fel?

• Hallonsoda2016
    Notetur Nomen skrev 2016-01-23 17:54:43 följande:

Om det är ett dolt fel är uppfödaren betalningsskyldig vare sig hon har försäkring eller ej. Men räknas det som dolt fel?

Det är inte ett dolt fel.

Googla på FIP och coronavirus.
  • Sanderaa2

Jag har ingen livsförsäkring tyvärr. Bara veterinärvård försäkring. Jag ska försöka kontakta Arn.

• Harvester
    Hallonsoda2016 skrev 2016-01-23 16:37:35 följande:

Fip är ett Coronavirus som nästan alla katter bär på. Men en del individer med lågt immunförsvar eller vid stress kan utveckla kattaids dvs FIP. Det är 100% dödligt.

Har du inte en doldafelförsäkring som följde med vid köpet så kan du inte kräva ersättning från uppfödaren då denna inte har ngt ansvar i detta. Har du själv försäkrat katten och haft livförsäkring? Om inte så får du helt enkelt stå för alla kostnader själv.

FIP går fort och katten kan dö på en vecka eller några dagar. Så chansen att den hade utvecklat det innan du köpte den är minimal.

Jag har själv haft en katt som dog av våt och torr FIP och jag fick bråka med försäkringsbolaget trots att vi hade doldafelförsäkring samt veterinär och livförsäkring. Vi blev nekade ersättning från Agria men gick sedan vidare med ärendet till deras nämnd och vann.

FIP är inte kattaids, det förkortas FIV.

Tveksamt om det gäller som dolt fel då det, som du säger, finns många katter som bär på viruset utan att bli sjuka.

Är försäkringen i karens blir det jobbigt..

Fy vad tråkigt, TS!
  • Notetur Nomen
    Hallonsoda2016 skrev 2016-01-23 18:36:12 följande:

Det är inte ett dolt fel.

Googla på FIP och coronavirus.

Okej, jag visste inte vilket.

Ts, förstår att du är ledsen - stackars lilla kissen!- men varför skulle du få ersättning från uppfödaren om det inte är ett dolt fel? Har veterinärkostnaderna gått på försäkringen? Tyvärr är det ju såhär att ha djur, det kan bli dyrt om de blir sjuka och det är en del av att vara djurägare. men det är såklart väldigt sorgligt för dig.
  • kittyz

Om du kan bevisa att katten bar på sjukdomen (dvs dolt fel) när den såldes så är uppfödaren skyldig att ersätta dig enligt lag. Det gäller fram till katten är 3 år har jag för mig. Om du däremot inte kan göra det finns det inte så mycket att göra om du inte hade den livförsäkrad, och i det här fallet ser det mörkt ut. Men! Om det däremot visar sig att uppfödaren var medveten om att det fanns en uppenbar risk att katten skulle utveckla FIP, men ändå avlade fram den och sålde den, så tror jag också det räknas som dolt fel eller något liknande.

En seriös uppfödare skulle däremot, efter så pass kort tid inpå köpet, ersätta dig med en ny kattunge oavsett vad den dött av, såvida dödsorsaken inte berodde på dig.

• Fröken Apelsin

Med tanke på priset antar jag att det är en BYB avlad katt, det vill säga en katt utan stamtavla som uppfödaren felaktigt kallar för raskatt eller säger att den är si och så många procent av det och det. Tyvärr är sådant här väldigt vanligt inom BYB aveln, inte just FIP, men att katterna är sjuka, inavlade eller bär på genetiska fel, så är det för att uppfödaren främst är ute efter att tjäna pengar.

Jag har mycket svårt att tro att du får några pengar tillbaka från uppfödaren, och att BYB avla är tyvärr inte olagligt, men misstänker du att hennes katter far illa kan du anmäla det till Länsstyrelsen.

Svar på tråden Köpt en sjuk kattunge