• Anonym (Borde jag?)

Skäl att skicka anmälan till soc?

Hallå där ute. Jag har en fråga riktad till er med kunskap om hur pass allvarligt Soc tar en anonym anmälan med dessa skäl:

Barnet ska egentligen bo vv hos sin mamma och pappa, men mamman väljer sprit och pojkvänner samt prioriterar att tjäna pengar till sig själv som hon kan spendera på alkohol och kläder. Det här innebär att hon lämnar bort barnet hela sina veckor hos mormor till barnet eller hos moster. Det innebär att barnet går bara på dagis hos sin pappa på hans veckor.

Jag har mött barnet som absolut inte har någon trygghetszon. Absolut skräck när folk hälsar på, som om hon är rädd att dom ska hämta henne(helst karlar).

Mormorn är en fd knarkare och fängelsekund med cancer och bonusmorfar är fd alkoholist med grov epilepsi och varit våldsam i hemmet med tidigare fru.

Mostern tränar "attack" med sina stora hundar och man vet ju aldrig hur det skulle kunna sluta...

Är det här skäl att göra anmälan? Barnet är strax över 2 år gammalt med 4 olika boenden.

• Svar på tråden Skäl att skicka anmälan till soc?
  • Anonym (ghjk)

Att barnet visar skräck när besökare kommer är bara det skäl för anmälan anser jag om man misstänker att det beror på mammans leverne.

Om barnet inte är hos mamman och inte på förskolan så kan även det tas upp som bevis i en ev stämning för att få boendet ändrat (och kanske även vårdnaden). Om det alltså är så att ni märker att barnet far illa av det.

Har ni testat att prata med mamman om att ni har barnet mer istället? eller gått i samarbetssamtal? (Pappan och hon, du är ju inte automatiskt inbjuden)

• Anonym (soc.)

Ja det är skäl. Oroande är det också att pappan ej agerar.

• Anonym (ghjk)
    Anonym (suck) skrev 2016-01-21 11:11:05 följande:

Vem är du som har så stor koll på hur barnet reagerar med olika människor och som vet allt som händer när barnet är med mormor, mamma och pappa....

Det har inte med saken att göra. Iaf jag antar att den som skriver i trådar här vet vad de pratar om, annars svarar jag inte.
    Anonym (soc.) skrev 2016-01-21 11:12:13 följande:

Barnet är 2 år, kanske har detta uppdagats först nu? Men jag håller med, pappan måste agera.

• Anonym (suck)
    Anonym (ghjk) skrev 2016-01-21 11:16:41 följande:
    Det har inte med saken att göra. Iaf jag antar att den som skriver i trådar här vet vad de pratar om, annars svarar jag inte.
    Anonym (soc.) skrev 2016-01-21 11:12:13 följande:

Barnet är 2 år, kanske har detta uppdagats först nu? Men jag håller med, pappan måste agera.

Det spelar stor roll för trovärdigheten. Om Ts bor med barnet så förstår jag att Ts har 100 % koll. I övrigt verkar barnet skickas omkring bland föräldrar och släktingar och det skulle vara konstigt att Ts ser alla reaktioner, vet allt och har total koll på vad barnet gör med vem. En anmälan får inte speciellt hög trovärdighet om Ts inte bor med barnet hela tiden.
  • Anonym (Yes)
    Anonym (suck) skrev 2016-01-21 11:43:34 följande:

Det spelar stor roll för trovärdigheten. Om Ts bor med barnet så förstår jag att Ts har 100 % koll. I övrigt verkar barnet skickas omkring bland föräldrar och släktingar och det skulle vara konstigt att Ts ser alla reaktioner, vet allt och har total koll på vad barnet gör med vem. En anmälan får inte speciellt hög trovärdighet om Ts inte bor med barnet hela tiden.

Håller med!

Min gissning är att ts är pappans nya SVARTSJUKA flickvän som inbillar sig massa skit?!!
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Yes) skrev 2016-01-21 11:57:39 följande:
    Håller med!

Min gissning är att ts är pappans nya SVARTSJUKA flickvän som inbillar sig massa skit?!!
    Svartsjuk på vem då?

Jag tycker det låter som att TS oroar sig för barnet.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Madde) skrev 2016-01-21 12:19:02 följande:
    Svartsjuk på vem då?

Jag tycker det låter som att TS oroar sig för barnet.

Det tycker inte jag. Jag tycker ts beter sig som en ny flickvän som har försökt luska ut allt hon kan om nya pojkvännens ex - detta inklusive mor/farföräldrar och andra släktingar, vem mamman dejtar och när, med mera MED MERA! Helt stört!

Det är INTE normalt att kolla upp mormor och morfars tidigare liv! Vem är ts, hur vet ts allt detta är väl en fråga att ställa till att börja med!

Hur länge har ts funnits i barnets liv m.m.

Tror inte ett dugg på detta som sagt!

• Anonym (C)

Som kompis till mamman skulle man lätt veta dessa saker. Säg tex att man gick i föräldragrupp ihop och drog barnvagn/fikade tillsammans under föräldraledigheten, då pratar man om rätt mycket saker. Om barnen sen börjar på samma förskola så ser man ju vad som händer vartefter.

TS, jag tycker att du ska prova att anmäla anonymt eller också uppmana pappan till att ha barnet mer än halva tiden.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (C) skrev 2016-01-21 13:10:29 följande:

Som kompis till mamman skulle man lätt veta dessa saker. Säg tex att man gick i föräldragrupp ihop och drog barnvagn/fikade tillsammans under föräldraledigheten, då pratar man om rätt mycket saker. Om barnen sen börjar på samma förskola så ser man ju vad som händer vartefter.

TS, jag tycker att du ska prova att anmäla anonymt eller också uppmana pappan till att ha barnet mer än halva tiden.

Om ts vore kompis till mamman hade hon inte lagt tråden i forumet för styvföräldrar!
Svar på tråden Skäl att skicka anmälan till soc?