Alexi skrev 2016-01-21 11:10:50 följande:
Hon har hållit sina kurvor helt bra hittills men nu tyckte vi efter julledigheten att det kändes som att det gått åt fel håll. Just för att vi ser att hennes matintag är så pass skevt (väldigt mycket kolhydrater och väldigt lite grönsaker) så försöker vi ha bra koll på det här. Hon väger 23 kg till ca 122 cm nu (0,5 kg mer än i december). Eftersom jag själv grundlade min övervikt med för mycket smörgåsar under uppväxten så är jag väldigt observant på just den saken. Det är oerhört lätt att överäta mackor för vitt bröd och knäckebröd är ju inte särskilt mättande. Hon överäter inte vanlig mat men kan lätt äta för mycket av smörgåsar, kakor och sådant.
Hemma äter hon oftast två smörgåsar med smör på till frukost på vardagarna och är nöjd på det. Så långt ok, men kombinationen då sen med ett antal smörgåsar till lunch och sen då ett antal till till mellis så blir ju dagsintaget av tomma kolhydrater rätt stort (för jag tycker inte knäckebröd eller vanligt vitt bröd är så mycket mer än tomma kolhydrater).
Jag tycker inte jag fick grepp om kroppens behov och lärde mig att styra mitt ätande lite mer hyfsat förrän nu i vuxen ålder för att jag nu många gånger väljer att ge kroppen bättre saker istället för att äta sju smörgåsar. Men dottern har ju inga sådana kunskaper, hon vet inget om detta med vikt och viktproblem (eftersom vi självklart aldrig pratar om sådant med henne utan enbart om vad kroppen behöver för att orka och växa, vitaminer, näring osv). Så att få henne att vilja låta bli att äta fyra smörgåsar till lunch och mellis känns omöjligt.
Varför väger du ett friskt barn så ofta? Det absolut bra att se till att ens barn får bra matvanor, det gör jag med. Men jag minns inte ens när jag vägde mina skolbarn sist. Flickans vikt är ju helt normal för hennes längd och ålder.
Mina barn skulle ligga som döda sillar om de bara fick en macka och fil o flingor till mellanmål. De äter frukost hemma, ( sällan mackor utan annat bra som frukostmuffins, äggröra, smoothies, fruktsallader med pannkakor på grövre mjöl, omelett osv)
Sen äter de kl 11.15 och de äter bra i skolan.
Mellanmålet är inte fören kl 14.30 och då är de vrålhungriga trots att de har med sig något hemifrån som en pizzabulle, nyttigare kex, en låda med lite frukt eller liknade. Sen vad de får till mellis vet jag inte men de har inga begränsningar i antal mackor tack och lov ( i synnerhet de dagar tänker jag om något barn inte gillat lunchen och ätit lite för sparsamt)
Sen äter vi middag runt kl 18 ungefär, i bland vräker de i sig maten och i bland lite mindre.
Släpp viktnojan ( dvs sluta väg ditt friska normalviktiga barn) tycker jag och se över era egna matvanor hemma i stället. Samt skicka med henne något att äta under dagen så kanske mackintaget minskar av sig själv, eller inte. Spelar ganska liten roll ändå!