• Alexi

Fri tillgång till mackor i skolan vid lunch och mellis?

Vi funderar på hur vår sjuåring kan få lite bättre matvanor. Och en grej vi ser som det blir för mycket av, hemma och i skolan, är bröd. Hårt och mjukt bröd med bara massa smör på.

Jag frågade dottern om deras mellis och hon sa att de får ta tre hårda och en mjuk smörgås till mellis (en mjuk av varje sort om det finns flera sorter). Då finns det fil och corn flakes också.

Jag tycker att barn i skolåldern verkligen inte behöver äta så mycket på eftermiddagen. Vi äter middag halv sex, och på helgen kanske hon får EN smörgås eller en skål med fil och flingor, inte mer.

Vad är rimligt? Hur ser andra på det här? Vad är skolans ansvar, utifrån kost och hälsa? Vem på skolan är rimligtvis den man bör prata med?

• Svar på tråden Fri tillgång till mackor i skolan vid lunch och mellis?
  • mammalovis
    Alexi skrev 2016-01-21 11:10:50 följande:
    Hon har hållit sina kurvor helt bra hittills men nu tyckte vi efter julledigheten att det kändes som att det gått åt fel håll. Just för att vi ser att hennes matintag är så pass skevt (väldigt mycket kolhydrater och väldigt lite grönsaker) så försöker vi ha bra koll på det här. Hon väger 23 kg till ca 122 cm nu (0,5 kg mer än i december). Eftersom jag själv grundlade min övervikt med för mycket smörgåsar under uppväxten så är jag väldigt observant på just den saken. Det är oerhört lätt att överäta mackor för vitt bröd och knäckebröd är ju inte särskilt mättande. Hon överäter inte vanlig mat men kan lätt äta för mycket av smörgåsar, kakor och sådant. Hemma äter hon oftast två smörgåsar med smör på till frukost på vardagarna och är nöjd på det. Så långt ok, men kombinationen då sen med ett antal smörgåsar till lunch och sen då ett antal till till mellis så blir ju dagsintaget av tomma kolhydrater rätt stort (för jag tycker inte knäckebröd eller vanligt vitt bröd är så mycket mer än tomma kolhydrater). Jag tycker inte jag fick grepp om kroppens behov och lärde mig att styra mitt ätande lite mer hyfsat förrän nu i vuxen ålder för att jag nu många gånger väljer att ge kroppen bättre saker istället för att äta sju smörgåsar. Men dottern har ju inga sådana kunskaper, hon vet inget om detta med vikt och viktproblem (eftersom vi självklart aldrig pratar om sådant med henne utan enbart om vad kroppen behöver för att orka och växa, vitaminer, näring osv). Så att få henne att vilja låta bli att äta fyra smörgåsar till lunch och mellis känns omöjligt.
    Jag tycker ju inte att det låter alarmerande med 23 kg till 122 cm. Min dotter är 5 år och vägde med kläder 21 kg hos läkaren nu i veckan (vägdes för penicillindosens skull). På bvc i november/december var hon 109,5 cm lång. Visst hon är ju inte mager längre, men inte tjock heller och äter massor ena målet och knappt något ett annat. Jag hyser inte minsta oro för hennes matintag, däremot är det jobbigt att hon är lat och inte orkar gå hela vägen till förskolan. Med en liten bebis så är det inte alltid värt att tjata och få ett aggressionsutbrott istället.

Jag läste någonstans att barn växer på längden under den ljusa delen av året, d vs vår och sommar och lägger på sig i vikt på hösten och det tror jag verkar stämma på mina två äldre barn. Sedan kan det ju vara så att hon äter mer nu i övergången efter jullovet då hon använder hjärnan mer i kombination med idrott och rastaktiviteter.

Så ta det lugnt, men uppmuntra henne att hellre äta mat än smörgåsar då, så länge hon rör på sig tillräckligt brukar det ju gå bra. Bara för att du hade bekymmer med vikten innebär det ju inte automatiskt att hon får det. Det svåra brukar ju vara att få tjejer att bibehålla idrottsaktiviteter i samband med puberteten. Många slutar när kroppen utvecklas och det går trögt ett tag.
  • mammalovis
    Alexi skrev 2016-01-21 14:27:38 följande:
    Vad servera till frukost då som är lite nyttigare?

Nej det är mackbegränsning jag önskar fanns. Men också därför jag var intresserad av att höra hur andra resonerar kring hur mycket mackor deras barn äter i skolan och hemma. Och vad som rimligen kan begäras av skolan. Hur funkar det med de barn som faktiskt är överviktiga då, har skolan ingen skyldighet att stötta där?

Och jag kan ju uppenbarligen inte påverka matkinkigheten i den här åldern heller då, av era svar att döma. Jag hoppades att någon kommit på något smart sätt att jobba med det. smile1.gif
    Jag har haft en tjej med viktproblematik som 7-åring. Hon var tillsagd att bara äta en portion, så det körde vi på. Dock var hon den som kunde väldigt många ostsorter och hon berättade ofta att hon ätit grädde på helgen, så föräldrarna gjorde väl inte direkt sitt som det lät. Jag har för mig att direktiven kom från skolsköterskan, jag tog över klassen så det var den tidigare läraren som informerade mig.
  • Skrubbel8642156324

Det är helt ok att be fritidspersonalen att begränsa det till säg 1 hård och en mjuk, bara säg att hon inte blir hungrig till middagen annars. Förklara samma för henne, att hon behöver ha mat inte bara mackor och att det därför räcker med tex två så hon orkar middagen

• Det kommer bli bra

Hon kan nog definitivt äta mer frukt och grönt på morgonen också. istället för mackor kanske en hälsosam smoothie, i den kan man ju smyga i massa nyttigt som barnet kanske inte äter i andra fall. Omelett kanske funkar också? Min dotter gillar inte äggula men omelett äter hon gärna. Youghurt och musli.

Jag menar inte att ni aldrig mer ska servera mackor, men som variation och för att minska mack-mängden om detta är en hang-up för dig. och att också du och din man varierar er frukost.

Sen tycker jag inte det låter sunt att vakta på en normalviktigt barns vikt som motionerar och rör på sig och i övrigt äter sunt. Har man själv bra kostvanor och motionerar regelbundet så bygger man ett hälsosamt livsstilsmönster för sitt barn också.

Sen kan man ju på ett förädlramöte ta upp frågan om kost och fråga om det kunde vara mer variation på mellanmålet.

• modsey
    Alexi skrev 2016-01-21 11:10:50 följande:
    Hon har hållit sina kurvor helt bra hittills men nu tyckte vi efter julledigheten att det kändes som att det gått åt fel håll. Just för att vi ser att hennes matintag är så pass skevt (väldigt mycket kolhydrater och väldigt lite grönsaker) så försöker vi ha bra koll på det här. Hon väger 23 kg till ca 122 cm nu (0,5 kg mer än i december). Eftersom jag själv grundlade min övervikt med för mycket smörgåsar under uppväxten så är jag väldigt observant på just den saken. Det är oerhört lätt att överäta mackor för vitt bröd och knäckebröd är ju inte särskilt mättande. Hon överäter inte vanlig mat men kan lätt äta för mycket av smörgåsar, kakor och sådant.

Hemma äter hon oftast två smörgåsar med smör på till frukost på vardagarna och är nöjd på det. Så långt ok, men kombinationen då sen med ett antal smörgåsar till lunch och sen då ett antal till till mellis så blir ju dagsintaget av tomma kolhydrater rätt stort (för jag tycker inte knäckebröd eller vanligt vitt bröd är så mycket mer än tomma kolhydrater).

Jag tycker inte jag fick grepp om kroppens behov och lärde mig att styra mitt ätande lite mer hyfsat förrän nu i vuxen ålder för att jag nu många gånger väljer att ge kroppen bättre saker istället för att äta sju smörgåsar. Men dottern har ju inga sådana kunskaper, hon vet inget om detta med vikt och viktproblem (eftersom vi självklart aldrig pratar om sådant med henne utan enbart om vad kroppen behöver för att orka och växa, vitaminer, näring osv). Så att få henne att vilja låta bli att äta fyra smörgåsar till lunch och mellis känns omöjligt.
    Varför väger du ett friskt barn så ofta? Det absolut bra att se till att ens barn får bra matvanor, det gör jag med. Men jag minns inte ens när jag vägde mina skolbarn sist. Flickans vikt är ju helt normal för hennes längd och ålder.
    Mina barn skulle ligga som döda sillar om de bara fick en macka och fil o flingor till mellanmål. De äter frukost hemma, ( sällan mackor utan annat bra som frukostmuffins, äggröra, smoothies, fruktsallader med pannkakor på grövre mjöl, omelett osv)
    Sen äter de kl 11.15 och de äter bra i skolan.
    Mellanmålet är inte fören kl 14.30 och då är de vrålhungriga trots att de har med sig något hemifrån som en pizzabulle, nyttigare kex, en låda med lite frukt eller liknade. Sen vad de får till mellis vet jag inte men de har inga begränsningar i antal mackor tack och lov ( i synnerhet de dagar tänker jag om något barn inte gillat lunchen och ätit lite för sparsamt)
    Sen äter vi middag runt kl 18 ungefär, i bland vräker de i sig maten och i bland lite mindre.
    Släpp viktnojan ( dvs sluta väg ditt friska normalviktiga barn) tycker jag och se över era egna matvanor hemma i stället. Samt skicka med henne något att äta under dagen så kanske mackintaget minskar av sig själv, eller inte. Spelar ganska liten roll ändå!
  • Alexi
    Det kommer bli bra skrev 2016-01-23 00:13:11 följande:
    Hon kan nog definitivt äta mer frukt och grönt på morgonen också. istället för mackor kanske en hälsosam smoothie, i den kan man ju smyga i massa nyttigt som barnet kanske inte äter i andra fall. Omelett kanske funkar också? Min dotter gillar inte äggula men omelett äter hon gärna. Youghurt och musli.

Jag menar inte att ni aldrig mer ska servera mackor, men som variation och för att minska mack-mängden om detta är en hang-up för dig. och att också du och din man varierar er frukost.

Sen tycker jag inte det låter sunt att vakta på en normalviktigt barns vikt som motionerar och rör på sig och i övrigt äter sunt. Har man själv bra kostvanor och motionerar regelbundet så bygger man ett hälsosamt livsstilsmönster för sitt barn också.

Sen kan man ju på ett förädlramöte ta upp frågan om kost och fråga om det kunde vara mer variation på mellanmålet.
    Min dotter äter inte smoothie, alltid varit negativ till såsiga/krämiga saker. Hon äter fil och flingor, thats it.

Omelett går inte heller, stekt ägg kan funka lite grann men inte omelett.

Musli har jag tänkt på att försöka hitta någon bra. Men vill helst inte ha med nötter i (då jag är allergisk). Vilken typ av musli är bra och nyttig men som ändå ett kräset barn kan tänkas gilla?

Jag vill jättegärna variera hennes frukost mer men har svårt att komma på bra idéer eftersom hon äter så begränsat. Vi har tom svårt att hitta bra bröd som hon gillar, mer än en hembakt sort och den köpta som heter "Vetepärlan" som hon helst vill ha.
  • Alexi
    Skrubbel8642156324 skrev 2016-01-22 10:39:27 följande:
    Men hon har ju ett helt normalt BMI.
    Och ja, jag vet att hon väger normalt nu. Men hon har ändå rätt mycket putmage jämfört med en del andra tjejer i samma ålder, dvs bebismagen har aldrig försvunnit helt.

Jag var också fullständigt normalviktig i samma ålder men blev ändå jätterund i tonåren och framåt just för att jag hade dåliga matvanor, åt jättemycket smörgåsar, inte hade en välfungerande mättnadskänsla osv.
  • Alexi
    mammalovis skrev 2016-01-21 21:51:15 följande:
    Jag tycker ju inte att det låter alarmerande med 23 kg till 122 cm. Min dotter är 5 år och vägde med kläder 21 kg hos läkaren nu i veckan (vägdes för penicillindosens skull). På bvc i november/december var hon 109,5 cm lång. Visst hon är ju inte mager längre, men inte tjock heller och äter massor ena målet och knappt något ett annat. Jag hyser inte minsta oro för hennes matintag, däremot är det jobbigt att hon är lat och inte orkar gå hela vägen till förskolan. Med en liten bebis så är det inte alltid värt att tjata och få ett aggressionsutbrott istället.

Jag läste någonstans att barn växer på längden under den ljusa delen av året, d vs vår och sommar och lägger på sig i vikt på hösten och det tror jag verkar stämma på mina två äldre barn. Sedan kan det ju vara så att hon äter mer nu i övergången efter jullovet då hon använder hjärnan mer i kombination med idrott och rastaktiviteter.

Så ta det lugnt, men uppmuntra henne att hellre äta mat än smörgåsar då, så länge hon rör på sig tillräckligt brukar det ju gå bra. Bara för att du hade bekymmer med vikten innebär det ju inte automatiskt att hon får det. Det svåra brukar ju vara att få tjejer att bibehålla idrottsaktiviteter i samband med puberteten. Många slutar när kroppen utvecklas och det går trögt ett tag.
    Jo det kan absolut vara så att det kommer reglera sig under våren och sommaren. Hon är en tjej med oerhört mycket rörelseglädje, så i den här åldern kompenserar hon nog ett matintag rätt bra med mycket fysisk aktivitet. Men samtidigt måste vi ge henne bra matvanor som gör att hon inte blir överviktig om ett antal år när tonåren slår till och därmed betydligt mindre fysisk rörelse.
  • modsey
    Alexi skrev 2016-01-23 10:35:47 följande:
    Och ja, jag vet att hon väger normalt nu. Men hon har ändå rätt mycket putmage jämfört med en del andra tjejer i samma ålder, dvs bebismagen har aldrig försvunnit helt.

Jag var också fullständigt normalviktig i samma ålder men blev ändå jätterund i tonåren och framåt just för att jag hade dåliga matvanor, åt jättemycket smörgåsar, inte hade en välfungerande mättnadskänsla osv.
    ledsen och hoppas inte du tar illa upp nu, men jag tror det är _din_ viktnoja och dina tidigare problem som är problemet hos er och inte dotterns mackor eller putmage.
  • Alexi
    modsey skrev 2016-01-23 08:59:39 följande:
    Varför väger du ett friskt barn så ofta? Det absolut bra att se till att ens barn får bra matvanor, det gör jag med. Men jag minns inte ens när jag vägde mina skolbarn sist. Flickans vikt är ju helt normal för hennes längd och ålder.
    Mina barn skulle ligga som döda sillar om de bara fick en macka och fil o flingor till mellanmål. De äter frukost hemma, ( sällan mackor utan annat bra som frukostmuffins, äggröra, smoothies, fruktsallader med pannkakor på grövre mjöl, omelett osv)
    Sen äter de kl 11.15 och de äter bra i skolan.
    Mellanmålet är inte fören kl 14.30 och då är de vrålhungriga trots att de har med sig något hemifrån som en pizzabulle, nyttigare kex, en låda med lite frukt eller liknade. Sen vad de får till mellis vet jag inte men de har inga begränsningar i antal mackor tack och lov ( i synnerhet de dagar tänker jag om något barn inte gillat lunchen och ätit lite för sparsamt)
    Sen äter vi middag runt kl 18 ungefär, i bland vräker de i sig maten och i bland lite mindre.
    Släpp viktnojan ( dvs sluta väg ditt friska normalviktiga barn) tycker jag och se över era egna matvanor hemma i stället. Samt skicka med henne något att äta under dagen så kanske mackintaget minskar av sig själv, eller inte. Spelar ganska liten roll ändå!
    Jag vill mäta dem regelbundet för att kunna ha koll på längden och därmed klädinköpen. Då jag handlar det mesta utan att de är med och också köper mycket i förväg, på reor osv. Så därför är de vana vid att vi kollar längd och fotstorlek regelbundet och då kommer vikten med naturligt. När de var yngre kollades ju sånt av BVC regelbundet men så är det ju inte nu. Och då är vikt och längd för mig ett kvitto på om de äter hyfsat rätt i förhållande till aktivitet.

Eftersom jag vet att hon utan problem bara äter lite mellanmål hemma på lediga dagar, någon skål med fil och flingor eller en macka står hon sig på utan problem, det är ju inte så att hon sen tjatar om mat timmen före middagen utan det verkar inte vara något problem alls. Vi äter också middag relativt tidigt, runt 17.30. Och utifrån att jag vet att hon som sagt inte behöver mer på lediga dagar så kan jag tycka att mellanmål med fil och flingor OCH 3-4 smörgåsar känns jättemycket.

De har ju frukt med sig att äta på förmiddagen i skolan, hon väljer där att ha morot eller äpple (enda frukter hon gillar). Sen lunch typ 11-11.30 och sen mellis vid 14.

Och nej, jag skulle gärna vilja koppla bort det här helt och hållet men det är svårt. Det är mycket lättare med sonen för där vet jag att han äter mycket mer allsidigt, han slutar verkligen äta när han är mätt oavsett om det är gröt eller glass osv. Jag ser att hans hunger- och mättnadskänslor är mycket bättre. Det är inte hennes. Jag ser ju mina dåliga gener i henne på detta...

• Alexi
    modsey skrev 2016-01-23 10:42:42 följande:
    ledsen och hoppas inte du tar illa upp nu, men jag tror det är _din_ viktnoja och dina tidigare problem som är problemet hos er och inte dotterns mackor eller putmage.
    Klart jag vet det. Men det är ju det jag måste hantera men vet inte hur.
  • modsey
    Alexi skrev 2016-01-23 10:46:32 följande:
    Jag vill mäta dem regelbundet för att kunna ha koll på längden och därmed klädinköpen. Då jag handlar det mesta utan att de är med och också köper mycket i förväg, på reor osv. Så därför är de vana vid att vi kollar längd och fotstorlek regelbundet och då kommer vikten med naturligt. När de var yngre kollades ju sånt av BVC regelbundet men så är det ju inte nu. Och då är vikt och längd för mig ett kvitto på om de äter hyfsat rätt i förhållande till aktivitet.

Eftersom jag vet att hon utan problem bara äter lite mellanmål hemma på lediga dagar, någon skål med fil och flingor eller en macka står hon sig på utan problem, det är ju inte så att hon sen tjatar om mat timmen före middagen utan det verkar inte vara något problem alls. Vi äter också middag relativt tidigt, runt 17.30. Och utifrån att jag vet att hon som sagt inte behöver mer på lediga dagar så kan jag tycka att mellanmål med fil och flingor OCH 3-4 smörgåsar känns jättemycket.

De har ju frukt med sig att äta på förmiddagen i skolan, hon väljer där att ha morot eller äpple (enda frukter hon gillar). Sen lunch typ 11-11.30 och sen mellis vid 14.

Och nej, jag skulle gärna vilja koppla bort det här helt och hållet men det är svårt. Det är mycket lättare med sonen för där vet jag att han äter mycket mer allsidigt, han slutar verkligen äta när han är mätt oavsett om det är gröt eller glass osv. Jag ser att hans hunger- och mättnadskänslor är mycket bättre. Det är inte hennes. Jag ser ju mina dåliga gener i henne på detta...

nej jag köper inte det. jag är också den i familjen som köper merpart av kläder och skor till fyra barn och jag väger dem typ aldrig. Minns inte när vi gjorde det sist, det kan ha varit i skolan nu i höstas på läkarundersökningen och vikt i december och nu igen är otroligt ovanligt att hålla koll på som du gör och är troligen ett symptom på dina tidigare egna problem. 
    Vad hon äter hemma och vad hon äter på fritids är två olika saker, jag gissar att de är mer aktiva i skolan än vid en ledig hemmadag.
    Frågar du alltså vad hon ätit till mellis på skolan? Alltså inte vad utan hur mycket?Det är inte heller liksom det vanliga och omedvetet för du över små små signaler om putmage, smörgåsar och antal kg bara genom dina frågor till henne och att du väger henne så ofta.

• modsey
    Alexi skrev 2016-01-23 10:47:25 följande:
    Klart jag vet det. Men det är ju det jag måste hantera men vet inte hur.
    kanske skulle du ha hjälp av att prata med någon om det här, alltså någon kurator eller duktig dietist?
  • Alexi
    modsey skrev 2016-01-23 10:51:39 följande:

nej jag köper inte det. jag är också den i familjen som köper merpart av kläder och skor till fyra barn och jag väger dem typ aldrig. Minns inte när vi gjorde det sist, det kan ha varit i skolan nu i höstas på läkarundersökningen och vikt i december och nu igen är otroligt ovanligt att hålla koll på som du gör och är troligen ett symptom på dina tidigare egna problem. 
    Vad hon äter hemma och vad hon äter på fritids är två olika saker, jag gissar att de är mer aktiva i skolan än vid en ledig hemmadag.
    Frågar du alltså vad hon ätit till mellis på skolan? Alltså inte vad utan hur mycket?Det är inte heller liksom det vanliga och omedvetet för du över små små signaler om putmage, smörgåsar och antal kg bara genom dina frågor till henne och att du väger henne så ofta.

Jag ska ta till mig det du skriver. Jag vet att jag inte har ett normalt förhållande till mat. Inte min man heller. Därav att vi mycket funderar på hur vi ska hantera det och bete oss.

• Alexi
    modsey skrev 2016-01-23 10:52:56 följande:
    kanske skulle du ha hjälp av att prata med någon om det här, alltså någon kurator eller duktig dietist?
    Jo vi har funderat på det men jag vet inte riktigt om man får hjälp när barnet inte har något problem... Vi frågade efter sån hjälp på vårdcentralen men de hade inte det.
  • modsey
    Alexi skrev 2016-01-23 10:59:25 följande:
    Jag ska ta till mig det du skriver. Jag vet att jag inte har ett normalt förhållande till mat. Inte min man heller. Därav att vi mycket funderar på hur vi ska hantera det och bete oss.
    Alexi skrev 2016-01-23 11:02:02 följande:
    Jo vi har funderat på det men jag vet inte riktigt om man får hjälp när barnet inte har något problem... Vi frågade efter sån hjälp på vårdcentralen men de hade inte det.
    Jag tror att det finns hjälp för er att få, kolla igen med skolsköterskan om hon kan förmedla kontakt. Eller gå på VC igen och säg att du behöver prata med en kurator. I värsta fall så kontakta någon privat, jag är rätt säker på att du inte behöver årslånga samtal om detta , utan att du kommer att få lite verktyg rätt fort att jobba med dig själv i detta.
    Bra att du tar tag i det!!

• Det kommer bli bra

Jag undrar om det är möjligt att med fritids ta upp frågan om hur mycket de äter utifrån tanken att din dotter inte är sugen på middag om hon ätit massor med mackor. Men då gäller det ju att fritids kan sätta en gräns på ett fint och bra sätt som inte pekar ut din dotter som att hon inte får äta mackor som de andra, och det kanske inte går? För som så många här är inne på redan på så gäller det att inte överföra sina egna rädslor kring mat och övervikt till ett barn...

Angående att få ditt barn att gilla musli: kan inte en väg vara att ni gör er egen musli, dvs tillsammans med dottern blandar ni olika saker som dottern gillar i en musli? Tex olika torkade fruker, frön, etc? Och att du har några basgrejer som är basen (som dottern då kanske inte ifrågasätter, så som havregryn)? Bara en idé!

Svar på tråden Fri tillgång till mackor i skolan vid lunch och mellis?