Konsekvens för treåring?
Hej!
Jag har två barn 3 år och 1 månad gamla.
Treåringen är som väntat inne i en riktig trotsålder med testande av gränser och allt som hör åldern till. Vi är fullt medvetna om att det är en utvecklingsfas och att det dessutom är extra uppmärksamhetsbehov pga det nya syskonet men känner ändå att dåligt beteende och olydighet inte får gå obemärkt förbi men är osäkra på hur "hårda" vi kan vara.
Vi har jobbat mycket med belöningar tex städa ditt rum så får du titta på ett avsnitt av Kalle anka på ipaden. Hjälp till med diskmaskinen så får du hjälpa till att lag mat sen (hon älskar att vara med i köket).
Nu till mitt huvudbry: Hon har varit extra trotsig nu när pappa har börjat jobba igen efter att bebisen kom så idag lovade han att om hon uppförde sig idag fick hon titta på ipaden när han kommer hem från jobbet. Hon skulle även få vara på Ica maxis lekland på eftermiddagen när jag handlade. Har påmint henne hela dagen om detta sen hamnade vi i konflikt om att städa rummet, jag påminde då om att ipaden försvinner om du inte städar nu. När hon istället slängde ut ännu mer saker över rummet sa jag att vi åker inte till leklandet om det här inte blir gjort. Efter en timmes tjat sa jag till slut att nu blir det inget roligt idag men du får städa ändå. Är det för hårt för en treåring och om hon faktiskt gör det hon blivit tillsagd är det fel att stå kvar vid beslutet ingen iPad eller lekland idag då?
Hon är så tidig med språket och kan verkligen konversera så jag är rädd att vi ibland ställer för höga krav på henne för att hon verkar äldre än vad hon är. Hon är ju dessutom första barnet så vi har ingen tidigare erfarenhet.
Hoppas någon har lite goda råd att ge!