Jag minns det som igår. Kom hem med mina 2 som just nått 2 kilos sträcket och skulle matas var tredje timme. Jag är ensamstående (och var det redan då). Barnen hade varit på neo i 9 dygn, och där gick det ju bra att pumpa, mata och öva amning. För jag fick åka hem och sova nattetid.
Så kom jag hem, och skulle då försöka mig på att pumpa, mata via sonden (gärna öva med flaskan också), och sedan amningsöva..och det med två barn! Och detta skulle då göras var tredje timme.
Jag bestämde mig rätt snabbt för att lägga ner hela amningen, insåg att jag inte skulle klara av allt detta. När skulle jag sova? Och när skulle jag ens hinna göra något annat än amma, pumpa, mata och öva.
Mitt beslut var rätt för mig. Men alla ska göra som dom känner för. Och jag utgår från att du gärna vill amma, och om du har möjlighet (hjälp runt omkring dig) så ska du såklart göra det. Pappan kan ju ta nätterna ibland så du får sova :) Eventuellt kanske du behöver pumpa en gång under natten om brösten spänner och blir sjuka. Men anors går ju ersättning bra.
Alltså även om mjölken inte stiger ordentligt just nu, så betyder inte det att du inte får den att stiga om några veckor när pojken är starkare och orkar ta bröstet bättre. Bara du håller igång det "smått" så brukar man oftast få den att stiga även efter några veckor.
Den här perioden är jobbig! Man har så mycket oro över den lilla nya bebisen. Och efter några veckor går man som i koma pga sömnbristen. Men den går över snabbt! Och redan när vikten börjar komma upp till 2,5-3 kilo och stiger regelbundet och bra, så kan du börja lämna fler timmar utan mat på natten. Och vågar lite på att han säger till när han är hungrig.
Nu vet jag inte hur mycket din bebis väger. Men mina var 2 kilo när vi kom hem, och jag fick på natten lämna 4 timmar mellan målen. På neo så sa dom att det var ok. (vanligtvis är det 3 timmar, men i och med att jag var ensam med 2 bebisar så tyckte dom var 4:e timme var ok..bebisen svälter inte för det). Så när vikten börjar stiga, så kan du ganska snabbt (några dagar efter) lämna 4 timmar på natten :) (7 matningar per dygn). Jag hade tiderna 06,09,12,15,18,22,02.
Innan du vet ordet av det så har du en 5 kilos bebis :) Och sedan går det av bara farten och så fyller han 1 år och väger 10 kilo :)
Men att minnas är att just nu så är han i ett skede då han inte själv vet eller säger till om när och hur mycket han behöver äta. Det kommer efter v. 40-41 ca :)