• polken

Sover bebben kanske?

Hej! 

Jag är i vecka 41 (40+5) alltså har gått över tiden med 6 dagar, väldigt frustrerande för slemproppen har varken lossnat eller så har jag känt några värkar. Men iaf, igår runt 20-21 på kvällen fick jag för mig att storstäda i mitt sovrum och möblera om och när jag verkligen vill göra något så gör jag det och jag är fortfarande ganska pigg och orkar göra mycket. (20 år gammal och första barn)
    Nu vet jag inte om det har något med det att göra men kvällen när jag skulle sova så rörde inte bebisen på sig lika mycket som den gör varje kväll. Men jag tänkte inte såå mycket på det för var ganska trött. Och nu hela dagen idag och nu på kvällen har bebisen inte sparkat eller rört på sig något överhuvudtaget. Bara på morgonen lite grann men inte alls som vanligt. Borde jag vara orolig och ringa till förlossningen? 

Vill gärna också veta av er som har erfarenhet, hur ofta händer det att det faktiskt är något som inte stämmer när bebisen inte sparkar lika mycket på någon dag? 
    För det är inte första gånger under graviditeten som det hänt så, har varit orolig flera gånger innan när den helt plötsligt slutat sparka men det har alltid visat sig att det inte varit någon fara. 

• Svar på tråden Sover bebben kanske?
  • alexias mamma

Vill inte skrämma upp dig men alltså, ring till förlossning och be att få komma in för du känner en oro. Har du inte känt nått från bebisen på nästan ett dygn säger dom att man ska kolla det. Så du, RING NU!

• Loli87

ja ring. Tror säkert att det inte är nåt.. När jag själv har donat o fixat så har jag inte känt barnet sparka, när jag vilat så har bebisen börjat sparka. Försökte även putta på magen osv.. Men ring eller åk dit direkt. De kommer ta in dig. All lycka

• Sous

Visst kan bebisen ha lugnare perioder men du ska kunna känna rörelser många gånger om dagen. Ex om du lägger dig på vänster sida. Att inte känna något på nästan ett dygn trots försök är något du absolut ska åka till förlossningen för! Det är jätteviktigt att vara uppmärksam på minskade fosterrörelser i slutet på graviditeten. Åk oavsett om du känner något nu och kolla.

Med det sagt så var min son i princip helt stilla i magen i nästan ett dygn innan förlossningen satte igång. Jätteläskigt, men han vilade väl upp sig eller något i den stilen...

• viseversa

Man ska alltid ringa vid minskade rörelser så ring nu ts. Jag fick åka in i samma vecka som du med barn nr 4 pga att hon inte rörde sig alls trots att jag petade och störde henne. Även bm som undersökte mig tyckte hon var lite för lugn, hon ruskade om magen rejält men ingen reaktion. Hjärtat slog tack och lov så hon levde men var extremt lugn. Klart jag blev orolig. Samma kväll satte värkarna igång och ut kom en fullt levande flicka.
    Men jag är glad att jag kollade upp att hon slutade röra sig.

• skiz

ÅK IN!!!!
    Ring när ni sitter i bilen på väg in och meddela att ni kommer, men åk in och få bebisen kollad!
    Du är INTE nojig eller till besvär!

Ska inte gå in på detaljer men jag talar av erfarenhet.

• hep

Hoppas du åkte in på en gång och allt gått bra! Självklart kan bebisen ha lugna perioden som sagt ovan men man ska alltid ringa/ åka in vid minskat rörelse.

• polken

Tack allihopa för era svar, jag har varit inne och kollat upp det och bebisen mådde bra! Men var fortfarande inte redo för att komma ut :( Och är också fortfarande väldigt lugn och vill inte röra på sig sådär jätte mycket. Har iaf kollat upp det, känns sååå skönt :D 

• Anonym (Hm)

Hm tycker det är väldigt konstigt att de skickade hem dig när bebisen fortfarande är onormalt lugn.

Hade likadant med ena barnet och blev igångsatt eftersom det tyder på påverkan.

• Gweny

Tycker också det låter konstigt att dem skickade gem dig!

Fortsätter det vara lugnt så åk in igen!

Får du överburnskontroller? Hade jag ofta.

• polken
    Anonym (Hm) skrev 2016-01-19 14:19:26 följande:

Hm tycker det är väldigt konstigt att de skickade hem dig när bebisen fortfarande är onormalt lugn.

Hade likadant med ena barnet och blev igångsatt eftersom det tyder på påverkan.

dom sa att det inte var någon fara.. borde jag åka in igen??
  • polken
    Gweny skrev 2016-01-19 14:26:04 följande:

Tycker också det låter konstigt att dem skickade gem dig!

Fortsätter det vara lugnt så åk in igen!

Får du överburnskontroller? Hade jag ofta.

hela dagen idag har bebisen varit väldigt lugn.. dom kan väl inte skickat hem mig om det var något fel, blir ganska orolig nu!
    vad är överburnskontroller?
  • Anonym (S)

Om du är orolig så bör du se till att få en koll till. Har du någon som kan följa med dig och vara ett extra par öron/ögon så du kan bolla vad läkarna/bm sagt med någon ifall du blir hemskickad igen ?

Håller tummarna för att din oro är i onödan och att den lilla tröttisen kommer ut snart.

• Gweny
    polken skrev 2016-01-20 00:30:45 följande:

hela dagen idag har bebisen varit väldigt lugn.. dom kan väl inte skickat hem mig om det var något fel, blir ganska orolig nu!

vad är överburnskontroller?

Är kanske olika i landsting, men när jag gick över tiden så fick jag komma in typ var 3e dag(12 år sen) och dem kontrollerade flöde och fostervatten osv.

Gick 18 sega dgr efter BF innan hon kom.

Men fortsätter du vara orolig och h*n är fortsatt så lugn så åk in igen!
  • polken
    Anonym (S) skrev 2016-01-20 01:02:04 följande:

Om du är orolig så bör du se till att få en koll till. Har du någon som kan följa med dig och vara ett extra par öron/ögon så du kan bolla vad läkarna/bm sagt med någon ifall du blir hemskickad igen ?

Håller tummarna för att din oro är i onödan och att den lilla tröttisen kommer ut snart.

Ja min man har följt med varje gång. Har tid hos bm imorgon och hoppas på allt fortfarande ser bra ut
  • polken
    Gweny skrev 2016-01-20 07:40:51 följande:
    Är kanske olika i landsting, men när jag gick över tiden så fick jag komma in typ var 3e dag(12 år sen) och dem kontrollerade flöde och fostervatten osv.

Gick 18 sega dgr efter BF innan hon kom.

Men fortsätter du vara orolig och h*n är fortsatt så lugn så åk in igen!
    Ne jag går en gång i veckan till bm där hon lyssnar på hjärtrytmen på bebisen och kollar mitt blodtryck och inget mer med det. Har tid imorgon då vi ska boka en tid för igångsättning. är så nervöös, visste inte ens att man kunde gå över så lång tid. Man blir ju nästan lite orolig när den inte vill komma ut.
  • Gweny
    polken skrev 2016-01-21 00:34:25 följande:

Ne jag går en gång i veckan till bm där hon lyssnar på hjärtrytmen på bebisen och kollar mitt blodtryck och inget mer med det. Har tid imorgon då vi ska boka en tid för igångsättning. är så nervöös, visste inte ens att man kunde gå över så lång tid. Man blir ju nästan lite orolig när den inte vill komma ut.

Jo det är vanligt BM-besök, men på överburnskontroller träffar man läkare på sjukhuset.

Skönt ni ska få tid för igångsättning, men hoppas det kommer igång av sig själv innan.

Här jag bor kunde man gå upp till 3 v efter BF, hoppas det är ändrat till 2 v nu, har dem flesta landsting.
  • Anonym (Hm)

Vill rekommendera sidan Barnuppropet på Facebook. Där kan du läsa om minskade fosterrörelser mm. Skrämmande läsning när man är gravid men även nyttigt och deras insats har faktiskt räddat liv med

• polken
    Tr86 skrev 2016-01-28 08:10:56 följande:

Hur har det gått för TS? Kommit nån bebis? :)

6 månader senare... Haha ja bebisen kom 29 januari :D
Svar på tråden Sover bebben kanske?