• linoa131

Vårdgaranti

Hej,

Efter diagnos med störd funktion i äggledarna måste jag operera bort äggledarna för att kunna påbörja med IVF. Remiss blev skickad i början av november till Salhgrenska för titthålsundersökning. Efter att ha fått en återbudstid med Sahlgrenska den 15/12 har vi fått diagnosen bekräftat ( ?? vilken personalmobilisering för att gera om något som redan har gjorts... Inte konstigt att det är sådant kö..) och Sahgrenska har också skickat remiss för titthålsundersökning.

Men nu visar det sig att det är långt över 3 månaders väntetid för operation och de tror att jag hamnar någonstans i maj. Jag är helt desperat, jag är beredd att gå privat för IVF ( eftersom Sahlgrenska inte ens har skickat remiss för IVF än och tänker inte göra det förrän operationen är gjord...). Jag har försökt ta kontakt med Valfrihet i vården men hamnar alltid på Sahlgrenska...

Har någon erfarenhet av hur man använder vårdgarantin? Isf hur gör man? Vem tar man kontakt med, hur funkar det?

Extremt tacksam för svar...

• Svar på tråden Vårdgaranti
  • NallePuh85

Det är inte alltid som vårdgarantin kan uppfyllas. Kolla t ex på utredningar för neuropsykiatriska funktionshinder, där är det inte ovanligt att väntetid till utredning är ca 1 år för en vuxen.
    Jag försvarar det inte, tycker det är väldigt illa. jag säger bara att det är så på många områden.

• malre

Vårdgarantin kan inte alltid uppfyllas, men det fiins något som heter fri vårdval. Du kan då välja en annan landsting om du vet att de har kortare köer.

• linoa131

Jag förstår att det är många som väntar påvård. Men man kan inte veta om just mitt fall går att lösa fortare förrän man har provat ?. Frågan är nu hur. Och vem ska man vända sig till. Jag ska kolla på valfrihet i vården. tack

• malre

vi utnyttjade fri vårdval och blev överförda till Carlanderska från Sahlgrenska. Från det att remissen hade skickats tills vi hade börjat IVF tog allt ca. tre månader. Lycka till! det kan krävas många samtal, men det går nog att ordna.

• linoa131

Vem kontaktar man för fri vårdvalet?kan man vända sig till Carlanderska direkt eller måste man ha ttillåtelse från sahlgrenska?

• linoa131

Tack! den har jag iofs redan hittat och jag kan inte få tag på rätt person verkar det som. Jag skickade ettmmail till västragötalands kansli som skickade vidare enheyEnhetschefen på reproduktionscentralen. där fick inte vi något vettigt svar på detta med valfriheten.

• Kärlekövervinnerallt

Vårdgarantin kan användas när man fått ett godkännt från läkarn man träffar. Men eftersom ingen remiss funns inget godkännande dvd remiss skickas till ovf som tar ett beslut. Då kan du begära vårdgarantin om de inte kan ge dig en tid inom 3 månader

• Witttra

Hej! Jag och min sambo stod i kö till IVF. Vi fick en väntetid på ca 9 månader!!! Jag ringde då till vårdgarantikansliet där jag förklarade vår sits. Hennes svar blev " Jamen då flyttar jag er till IVF-kliningen på St:Görans". Jag blev fantastiskt glad och nu ca två veckor senare har vi fått tid till IVF-Kliniken i Februari. Så ring vårdgarantikansliet. De kanske kan hjälpa dig med det hela. Att sätta er i kö för IVF bör heller inte vara några problem redan nu! Lycka till!

Svar på tråden Vårdgaranti