• Niniii

Insemination 2015-2016

Hej på er alla!

Jag och min sambo har försökt då barn i ett par år. Det gjordes en utredning och det visade sig att min partner hade noll i sperimer. Vi håller på med insemination (donator) i damnark, storkkliniken. Första försöket misslyckades så ska snart göra den andra. Hoppas på ägglossning imorgon. Kör med clearblues ägglossningtest så när den ger utslag så ringer vi storkkliniken så får vi en tid inom 36 timmar.

Jag är 25 år frisk och kry. Äter inga hormoner eller tar inga sprutor.

Jag tänkte se om det finns andra här som håller på med insemination?
    Skulle vara skönt att kunna diskutera och ha någon som är i samma sits.
    Man har tusen funderingar och önskar man kunde göra något mer än att bara gå och vänta och bli helt crazy i pallet ;)

• Svar på tråden Insemination 2015-2016
  • halfmoon
    Niniii skrev 2016-07-13 08:16:03 följande:

Men vad roligt!! Grattis!! Håller tummar att det ska gå hela vägen denna gången.

Hur mådde du under behandlingen med alla hormoner osv?

Vi börjar om 2 veckor :)

2 veckor är snart! Stort lycka till!! :)

Det var faktiskt bättre än jag hade väntat mig. Mest det psykiska som var väldigt jobbigt, oro inför varje moment. Vi körde korta protokollet på låg dos då jag har många folliklar och låg i riskzon för överstimulering. Vi gjorde äggplock på cd 12 och fick ut 9 ägg och hade tur och hittade rörliga spermier i sambons bitestikel. Äggplocket bar inte alls så hemskt som jag föreställt mig, stack till lite men jag tycker att äggledarspolning var betydligt värre. Fick bra med smärtstillande. Blev dock rätt deppig dagen efter för bara 2 av våra nio ägg blev befruktade, trodde det var kört då. På dag två gjorde vi återföring av ett 4-celligt embryo, det andra var inte fint nog och klarade sig inte till frysen.

Så behandlingen var helt ok, det gick jättebra att ta sprutor. Lite svullen i magen ett par dagar innan äggplock och sen öm i magen några dagar efter. Var inte beredd på att det psykiska skulle vara så jobbigt dock. Men om det funkar så är det ju så värt det!

Vilket protokoll ska ni göra?
  • Niniii
    halfmoon skrev 2016-07-13 09:12:27 följande:
    2 veckor är snart! Stort lycka till!! :)

Det var faktiskt bättre än jag hade väntat mig. Mest det psykiska som var väldigt jobbigt, oro inför varje moment. Vi körde korta protokollet på låg dos då jag har många folliklar och låg i riskzon för överstimulering. Vi gjorde äggplock på cd 12 och fick ut 9 ägg och hade tur och hittade rörliga spermier i sambons bitestikel. Äggplocket bar inte alls så hemskt som jag föreställt mig, stack till lite men jag tycker att äggledarspolning var betydligt värre. Fick bra med smärtstillande. Blev dock rätt deppig dagen efter för bara 2 av våra nio ägg blev befruktade, trodde det var kört då. På dag två gjorde vi återföring av ett 4-celligt embryo, det andra var inte fint nog och klarade sig inte till frysen.

Så behandlingen var helt ok, det gick jättebra att ta sprutor. Lite svullen i magen ett par dagar innan äggplock och sen öm i magen några dagar efter. Var inte beredd på att det psykiska skulle vara så jobbigt dock. Men om det funkar så är det ju så värt det!

Vilket protokoll ska ni göra?
    Okej, vad skönt att det inte var så mycket fysisk smärta. Fast ibland kan de vara lite bättre en psykisk..

Usch det är också det jag är rädd för att gå runt och nojja hela tiden "tänk om de inte funkar och äggen är dåliga osv"
    Jag har inte ngt "fel" på mig men dessa tankar som kommer i hjärnan är helt sjuka ibland mitt i allt detta!
    Vill att det ska ta sig första gången så man slipper hålla på mer ..

Jag ska också göra det korta protokollet.

På vilken dag testade du positivt? Har du några grav symptom nu?
  • Tiiffany
    halfmoon skrev 2016-07-12 16:00:07 följande:
    Hej!! :)

Vi gjorde IVF (med sambons spermier via biopsi) i maj och jag blev gravid. Är i v 11 idag och såg senast lilla klumpen vinka till oss igår. Hoppas så att det går hela vägen denna gången, räknar ner tills vi är förbi v 12.

Hur går det för er? Har ni fått börja eller är ni i kö?

Hej!

Gjorde du i Sthlm?

• halfmoon
    Niniiöi skrev 2016-07-13 10:02:14 följande:

Okej, vad skönt att det inte var så mycket fysisk smärta. Fast ibland kan de vara lite bättre en psykisk..

Usch det är också det jag är rädd för att gå runt och nojja hela tiden "tänk om de inte funkar och äggen är dåliga osv"

Jag har inte ngt "fel" på mig men dessa tankar som kommer i hjärnan är helt sjuka ibland mitt i allt detta!

Vill att det ska ta sig första gången så man slipper hålla på mer ..

Jag ska också göra det korta protokollet.

På vilken dag testade du positivt? Har du några grav symptom nu?

Testade positivt äggplock+11, fast svagt. Fick tydligare plus äggplock+12. Hade lite bruna flytningar runt bim också så var sjukt nervös för missfall. Har mått illa, fått större bröst/lite ömma, molvärk och varit trött och slö. Bara kräkts vid ett tillfälle (idag, haha). De flesta symtomen kom dock v 6/v 7.

Hoppas att det tar sig för er på första! Ni har ju allt som talar för er att det ska kunna funka.
    Tiiffany skrev 2016-07-13 11:21:25 följande:

Hej!

Gjorde du i Sthlm?

Hej! :)

Nej, vi gick på RMC Malmö. Ska ni börja med ivf i sthlm?
  • Tiiffany
    halfmoon skrev 2016-07-13 15:40:33 följande:
    Testade positivt äggplock+11, fast svagt. Fick tydligare plus äggplock+12. Hade lite bruna flytningar runt bim också så var sjukt nervös för missfall. Har mått illa, fått större bröst/lite ömma, molvärk och varit trött och slö. Bara kräkts vid ett tillfälle (idag, haha). De flesta symtomen kom dock v 6/v 7.

Hoppas att det tar sig för er på första! Ni har ju allt som talar för er att det ska kunna funka.

Hej!

Gjorde du i Sthlm?

Hej!

Ja remissen skickades 30/5 och jag har fått två brev. Det första att remissen kommit fram, det andra att kötiden är mellan 6-8 månader. Undrar när jag får nästa brev! Hur lång tid tog det till ni fick tid? :) 

• Tiiffany
    halfmoon skrev 2016-07-13 15:40:33 följande:

Hej!

Gjorde du i Sthlm?

Hej!

Ja remissen skickades 30/5 och jag har fått två brev. Det första att remissen kommit fram, det andra att kötiden är mellan 6-8 månader. Undrar när jag får nästa brev! Hur lång tid tog det till ni fick tid? :) 

• WhiteRose

Hej! Jag hoppar in den här gruppen då jag känner att jag behöver ventilera mig lite. Kort om mig: 27 år, min man 30 år, slutade med p-piller i aug 2014. Började med första kuren Pergotime i jan i år, men lyckades inte efter tre kurer.

Gick då vidare till insemination och har precis testat negativt imorse (andra inseminationen). Hemskt sätt att starta dagen på, men man måste ju gå vidare.. Någon som är i samma sits?

• halfmoon
    Tiiffany skrev 2016-07-13 15:44:53 följande:

Hej!

Vår remiss skickades i början av januari, efter lite om och men med fel på proverna under hösten. Vi fick börja i maj så vi hade tur som fick plats direkt efter första mötet. I Malmö sa dem att man kan bli nekad två gånger men att vid tredje mensen ska man få börja.
  • Olidligaväntan

Fyra misslyckade inseminationer bakom oss. Efter ett ofriviligt sommaruppehåll så ska vi nästa vecka iväg och prata ivf. Tankarna snurrar inför mötet.

• Charlie310

Pratat med våran klinik och ska nu gå vidare med ivf.. Måste dock byta klinik och åka upp till Umeå eftersom dom inte göra ivf med donerade spermier i Falun. Så får vänta på samtalet ifrån Umeå nu. Hoppas det inte tar allt för lång tid..

Svar på tråden Insemination 2015-2016