• Dumboo

Smink, hitta inte rätt forum men testar här

Hej!

Jag är en tjej som testat lite olika fondation, puder, mineral puder osv. Men har inte riktigt hittat ok smink inu, så vad har ni för bra förslag på fondation och puder. Rätt nöjd med senaste, problemet är jag har fet fy i vanliga fall, och i vilket jag än prövar. Och när sminket kommer på, så ser jag ändå glansig ut!

Tips på bra smink just till fet hy? Eller så döljer de här glansiga efter man sminkat sig

• Svar på tråden Smink, hitta inte rätt forum men testar här
  • Sahj

Jag har med fet hy, men köp en bra primer och en settingspray så löser de sig. Förövrigt använder jag ett puder från Mac, studio fix. Och en foundation från lorial. Clinic har jätte bra foundation om du vill lägga lite mer pengar. Rekommenderar också setting spray från Urban decay, oil control :)

• Dumboo

Vad använder jag primer och settingapray till?

Och de sista är de en och samma?

• lindalicious

Det viktigaste, hudvårdsprodukter anpassade för din hudtyp. Rengöring, ansiktsvatten, ev serum, dag/nattkräm för fet hy.

Hittar man rätt redan i hudvårdsdjungeln så har man mycket gratis sen med sminket.

Men det jag skulle valt ut är... En mattifying primer för fet hy. Samt en Foundation som inte är oljebaserad. Ett tunt lager mattande löspuder över det. Och till sist Nyx matte setting spray (inte det som är till för glans utan det matta!) Det sprayet är billigt men fantastiskt bra för en hy som snabbt blir blank.

Bloterazzi (stavning?) är en relativt ny grej som kommit och som många verkar höja till skyarna om man har fet hy. Ska vara som blotting paper fast bättre. Bland annat svenska youtube-stjärnan Therese Lindgren har en recensionsvideo på just den produkten om du är nyfiken. Såg att det fanns på HM sist, eller något liknande iallafall. Lycka till!

Don't get mad, get even.
  • Sahj
    Dumboo skrev 2016-01-17 02:51:13 följande:

Vad använder jag primer och settingapray till?

Och de sista är de en och samma?

Primer använder du innan du lägger på foundation för att prima ansiktet. Det är en kräm, finns för olika ändamål med bland annat för att matta ner ansiktet. Har du inte koll kan du fråga i en sminkaffär om en bra primer för detta. Ett settingspray är en spray du sprayar på ansiktet när du har sminkat dej klart, finns också för olika ändamål, tex att få lyster, att sminket ska hålla längre eller att matta ner ansiktet.
    Det jag nämnde är samma ja, märket är Urban decay och spreyen heter oil control, finns o köpa på kicks!
Svar på tråden Smink, hitta inte rätt forum men testar här