• mamma till decembertjej

Undersköterska

Jag skulle behöva lite synpunkter på ett problem som jag har. Jag arbetar som undersköterska i hemtjänsten 75%. Vi ha 12 personal som arbetar och alla ska vara kontaktperson för lika många vårdtagare. Vi ska gärna städa och handla och dom vi är kp för. Nu har nya regler kommit som säger att vi måste lägga ett vist antal dagar per månad........samma antal oavsett om man jobbar heltid eller deltid. Det medför att jag som arbetar deltid inte får plats med mina vårdtagare på dom korta dagarna som jag tvingas lägga i time. Jag har bara tid för det dagliga typ frukost medicin mm. Är det rimligt att en deltidarnas ska ha samma ansvar som en som arbetar heltid?

• Svar på tråden Undersköterska
  • Malin 845

Där jag har jobbat så hade vi 6 brukare. Två av de som jobbade heltid hade två var, och jag och en till som jobbade 75 % hade en var.
    Det känns som att det är mycket för dig att göra när man inte jobbar lika mycket % som de andra. Fråga om det är så, om du inte borde ha färre?

• rosagubben

På mitt förra jobb hade vi så att alla över 80% skulle ha två brukare som de var kontaktperson till, och resten skulle ha 1 kontaktperson. Personalen som jobbade mindre än 60% behövde inte ha någon kontaktperson alls. Fast detta var på ett boende och inte i hemtjänsten.

Svar på tråden Undersköterska