• Faded

Frågor kring SOC!

Hallå, nu är det såhär att jag behöver eran hjälp gott folk.

Jag har precis fått tvillingar 1/5 månad och tyvär fungerar inte bo med tjejen längre så jag hade tänkt att fixa egen lägenhet, har inte haft något riktigt jobb än. Bott hos syrran nu ett tag och nu är det ju så att hon fixat kille som hon ska flytta ihop med killen så hon tänkte säga upp lägenheten (en 2a) 5200 i hyra ca. Jag är 20 år fyller strax 21 och tänkte kolla mer er som har erfarenhet om soc skulle kunna fixa till dom pusselbitarna som fattas. Alltså kunna låta mig ta över lägenheten, men har inge pengar. Går hos AF och ska få 3000 i månaden men inte fått något på 4 månader minst. Så har gått utan pengar hela tiden sen dess. Kan inte bo hemma hos morsan varannan vecka med barnen, dåligt med utrymme och vi är tyvärr många i familjen. Bara att tänka på att jag inte har någon stans att bo riktigt bra med barnen och inte kunna betala för dom gör mig väldigt deprimerad och känner mig väldigt tyngd av mina besvär. Och sen undrar jag om soc skulle kunna fixa lägenheten åt mig, om dom också skulle kunna hjälpa till med saker man behöver till hemmet, som en tv, soffa dammsugare dvs. Hur stor är chansen till att jag får detta om jag bokar möte till nästa vecka. Alla svar uppskattas till hundra,

Trevlig helg. 

Mvh Mathias

• Svar på tråden Frågor kring SOC!
  • Claara

Om du är berättigad försörjningsstöd är det möjligt att du kan beviljas den summan till boende, beroende på normen i din kommun och om barnen bor hos dig. Om hyresvärden godkänner det är en annan fråga..

• Claara

Om du är berättigad försörjningsstöd är det möjligt att du kan beviljas den summan till boende, beroende på normen i din kommun och om barnen bor hos dig. Om hyresvärden godkänner det är en annan fråga..

• Drottningen70

Det är hyresvärden som bestämmer om du får ta över kontraktet, inte soc.

Om du uppfyller kraven på försörjningsstöd kan du få även till hyran . hu försörjer du dig idag?

• Sola12

Sociala fixar inga lägenheter men däremot kan de hjälpa till med hyran. Om du inte redan har kontakt med sociala så kommer du först antagligen att hamna hos någon hos mottagningsgruppen där du kommer att få ett första besök, sen kommer de att göra en utredning av din ekonomi tre månader tillbaka. Sen blir du kallad till en socialsekreterare.

De kommer även att titta på hur mycket jobb du har sökt under de tre månaderna och vad du har för planer på att göra för att bli självförsöjande. Eftersom du är så ung så får du även redogöra antagligen för om du planerar att söka några utbildningar o.s.v..

Om du har gjort allt för att bli självförsörjande de senaste tre månaderna (d.v.s. sökt tillräckligt många jobb över hela Sverige och inte bara där du bor) och ändå inte är det så är det troligtvis så att du är berättigad till försörjningsstöd. Då kommer de bevilja bostadskostnad upp till det belopp som kommunen har satt gränsen för vid en person. Sen kommer du även att få normen för socialbidrag plus eventuella utlägg för mediciner, läkarbesök, elkostnad och lokala resor (vanligtvis mot månadskort). Det är de vanligaste kostnaderna utöver hyra och norm som man kan få beviljat i försörjningsstöd.

Om du anses vara i behov av akuta matpengar kan du eventuellt få det utbetalt i väntan på att utredningen blir klar. Där görs samma bedömning om man har gjort tillräckligt för att bli självförsöjande men ändå inte är det.

Svar på tråden Frågor kring SOC!