• Mammatillelise

baby semp 1 eller 2??

Vår dotter blir 6 månader snart och tänkte fråga hur det blir med ersättningen. Nu äter hon baby semp 1 men den är till o m 6 månader. Vad är det för skillnad på 1&2? Står dom sig bättre på 2? Frågade BVC och då sa dom att jag skulle testa med gröt och puré så hon vänjer sig med mat men eftersom hon har lite problem med trög mage så har vi bars börjar med en portion gröt om dagen och nu har hennes mage precis vant sig vid det och magen fungerar bra. Vill helst fortsätta med ersättning och ta Maten lite dag för dag. Ska jag börja med baby semp 2 vid 6 månader eller fortsätta med 1??

• Svar på tråden baby semp 1 eller 2??
  • LovelyZ

Baby semp1 är modersmjölk ersättning, baby semp 2 är tillskottsnäring som ska ges när barnet äter annat mat också. Jag tror du kan fortsätta med med ersättning lite till, och börja vänja bebisen vid annat mat succesivt, men tror inte det är bra att ta allt för lång tid på sig, då barn behöver mer näring vid den åldern än bara ersättning

• Vestra

Jag antar att det är samma upplägg som med nan. Saken är ju den att det är mer järn i 2an. Och det måste bebisen ha. Järnet som förs över från dig räcker i ca 6 månader, sedan krävs det mer. Därför ska man ju byta. Men kanske går det att komplettera med typ något väldigt järnrikt eller så.. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Rani

Prova någon annan mat än mjölmat. T ex rotfrukter. Mjöl kan verkligen korva till magen. Ang ersättningen håller jag med inlägg 1.

• Babyfeber

Mina barn äter fortfarande 1an eftersom de äter ungefär lika mycket mat som ersättning. De är 8 månader. 1an är att jämföras med bröstmjölk.

• Mammatillelise

Tack så mycket för massa bra svar :)

Svar på tråden baby semp 1 eller 2??