• Anonym (Mat)

Kvinnan kan vara hemma och laga mat istället för att jobba. Vi behöver en samhällsförändring!

Jag och många med mig, kvinnor i dagens Sverige inräknat, är trötta på det här samhället. Vi är trötta på det är evighetstjatet om att alla kvinnor ska göra karriär, arbeta lika mycket som männen gjort tidigare och hela illusionen om jämlikhet.
    Vissa är beredda att stupa bara för att få klassificeras som jämlika, trots att jämlikhetens definition till vilken de rättat sig efter inte är en del av deras egna uppfattning om vad begreppet innefattar. 

Vad jag förespråkar är en annan modell, en modell där kvinnan om hon vill har som främsta uppgift att ta hand om hushållet med allt vad det innebär. Hon blir då en arbetande individ, men hennes arbete syftar främst till att underhålla hennes och hennes mans gemensamma hushåll. Uppgifter är exempelvis matlagning och diskhantering, tvätt, städ och barnskötsel.

Vad är det då vi har att vinna på det?
    Jag tror att vi har väldigt mycket att vinna på det:

1. Barnen slipper gå på dagis:
    Leder till att barnet får med tid med sin mamma under uppväxten. Detta gör att kvinnan får uppleva mer av sitt barns uppväxt och att barnet får mer tid med sin mamma. Dessutom blir fler dagisplatser tillgängliga och trycker på verksamheterna mindre. Ju fler som tillämpar detta, ju fler barn blir det som blir tillgängliga för varandra så de behöver inte bli uttråkade eller få ett socialt fattigt liv. Om man oroar sig för att barnet blir uttråkat på dagarna så kan man skaffa fler barn och på så sätt får barnen ett umgänge bestående av andra barn i ungefärlig ålder.

2. Ett mindre stressigt liv och färre skilsmässor:
    Det blir mer struktur i förhållandet, kvinnan och mannen vet på förhand sina uppgifter och det behöver därför inte stressas hela tiden. Dessutom blir det mindre tjafs om vem som ska göra vad. Detta i sin tur kan mycket väl resultera i färre skilsmässor och långvarigare förhållanden.

3. Fler arbeten:
    Eftersom många kvinnor spenderar de minst 5-7 år hemma leder det till att fler jobb blir tillgängliga på arbetsmarknaden. Men kvinnan kan mycket väl vara hemma hela sitt "arbetsliv". Hon arbetar egentligen, men hemma då.

4. Kvinnan får ett trevligare liv:
    Istället för att springa runt och spy på sitt arbete kan hon istället ägna sig åt att umgås med sina barn, sina djur och med sina vänner. Tänk dig att du istället för att gå och jobba går ut till lekparken dagligen där du träffar dina kvinnliga vänner som lever precis som du. Ni kan ta en fika eller besöka varandra om tiden ger utrymme för det.

5. Mannen får ett trevligare liv:
    Han behöver inte bry sig om någonting alls när han kommer hem, mer än att umgås med sin familj.

Jag tänkte att detta skulle uppmuntras! Våra politiker borde uppmuntra till detta för det är ett fantastiskt levnadssätt. Familjer som lever på detta vis skulle kunna få ett tilläggsbidrag, om det inte skulle kunna gå att få ihop med mannens lön. Om mannen tjänar mer än exempelvis 45 000 kronor så skulle tilläggsbidraget inte gå att ansöka om helt enkelt. Tilläggsbidraget skulle kunna anpassas efter hur stor mannens lön är, där man då delar in mannens lön i tre olika kategorier. Tilläggsbidraget ska bara ge möjlighet för familjen att leva så helt enkelt.
    Och allt sker inte över en natt, så det slår inte ut det svenska välfärdssamhället genom brist på arbetande individer. Det är mer att man ger folk möjligheten att leva på det viset, att man uppmuntrar till det. Alla kommer inte att börja leva så över en natt bara för möjligheten ges.

VAD TYCKER NI?     

• Svar på tråden Kvinnan kan vara hemma och laga mat istället för att jobba. Vi behöver en samhällsförändring!
  • Anonym (Herregud!)
    Anonym (sara) skrev 2017-03-02 18:47:51 följande:
    Helt otroligt att du tänker att alla människor ska vara lika.
    I motsats till TS menar du som... eller vänta. Hon tycker ju att ALLA kvinnor ska vara hemmafruar.
  • moaz

Problemet är väl inte att kvinnor jobbar, utan att hemmafruar har blivit något skamfyllt, pga feminismen. Det är helt klart ett problem när båda föräldrar jobbar, ingen har tid att spendera med barnet och man börjar ge barnet prylar och dyra saker för att döva samvetet.

Plus att barnafödandet är på väg ned. Ingen problem idag, men om trenden fortsätter kommer det få enorma ekonomiska konsekvenser då den yngre generationen inte klarar av att försörja den äldre.

Feminismen är ett hot mot mänskligheten. Inte idag som sagt, men på sikt. Det här är ingen hållbar livsstil.

• Anonym (Herregud!)
    moaz skrev 2017-03-06 10:44:48 följande:

Problemet är väl inte att kvinnor jobbar, utan att hemmafruar har blivit något skamfyllt, pga feminismen. Det är helt klart ett problem när båda föräldrar jobbar, ingen har tid att spendera med barnet och man börjar ge barnet prylar och dyra saker för att döva samvetet.

Plus att barnafödandet är på väg ned. Ingen problem idag, men om trenden fortsätter kommer det få enorma ekonomiska konsekvenser då den yngre generationen inte klarar av att försörja den äldre.

Feminismen är ett hot mot mänskligheten. Inte idag som sagt, men på sikt. Det här är ingen hållbar livsstil.

Helt OK att männen är hemma också - om det är för att barnen ska slippa dagis man är hemma.

Eftersom du är emot feminism är du väl också emot kvinnlig rösträtt, att kvinnor ska få lika bara mediciner och vård som män, att våldtäkt inom äktenskapet är förbjudet, att hustrumisshandel är förbjudet mm mm. Utan feminism hade inte dessa förändringar införts
  • Anonym (sara)
    Anonym (Herregud!) skrev 2017-03-06 10:41:23 följande:

I motsats till TS menar du som... eller vänta. Hon tycker ju att ALLA kvinnor ska vara hemmafruar.

Jag har heller aldrig sagt att jag håller med ts.
  • Anonym (sara)
    Anonym (K) skrev 2017-03-04 00:00:44 följande:

Borde skatterna höjas, eller hur menar du?

• Anonym (sara)

Till K:

Det finns olika alternativ. Kanske någon form av sambeskattning, eventuellt under de åren man har minderåriga barn boende hemma tex.

• sextiotalist
    Anonym (sara) skrev 2017-03-07 09:40:09 följande:

Till K:

Det finns olika alternativ. Kanske någon form av sambeskattning, eventuellt under de åren man har minderåriga barn boende hemma tex.

Fy för sambeskattning, min mamma arbetade under tiden det var sambeskattning.
  • sextiotalist
    Anonym (sara) skrev 2017-03-07 09:40:09 följande:

Till K:

Och med dagens skattesystem så gör det ingen skillnad förrän kan kommer upp i högre inkomster. Dvs nettot man får behålla blir ungefär detsamma.
    Med högre inkomster så blir det nog mindre att röra sig med eftersom då kommer marginaleffekterna in
  • moaz
    Anonym (Herregud!) skrev 2017-03-06 10:58:46 följande:
    Helt OK att männen är hemma också - om det är för att barnen ska slippa dagis man är hemma.

Eftersom du är emot feminism är du väl också emot kvinnlig rösträtt, att kvinnor ska få lika bara mediciner och vård som män, att våldtäkt inom äktenskapet är förbjudet, att hustrumisshandel är förbjudet mm mm. Utan feminism hade inte dessa förändringar införts

Kvinnor brukar dock generellt ha ett större intresse för barn, men låt naturligtvis de män som vill vara hemma vara det.

Nej.

• Intenuigen

[quote=77473199][quote-nick]Anonym (Herregud!) skrev 2017-03-06 10:58:46 följande:[/quote-nick]

Nu va det ju inte dagens idiot-feminister som fick igenom det, utan vanliga män och kvinnor som tror på jämställdhet. Jag som kräks när jag hör ordet " feminism" hämtade alltid vårt barn och tog all vab de första åren, då mamman började på ett nytt jobb som krävde närvaro och sena kvällar. Så kom inte dragande med att några feminister har haft någon inverkan på sådant övh, det löser vi normala människor ändå.

• Anonym (Herregud!)
    Intenuigen skrev 2017-03-07 14:42:33 följande:

[quote=77473199][quote-nick]Anonym (Herregud!) skrev 2017-03-06 10:58:46 följande:[/quote-nick]

Nu va det ju inte dagens idiot-feminister som fick igenom det, utan vanliga män och kvinnor som tror på jämställdhet. Jag som kräks när jag hör ordet " feminism" hämtade alltid vårt barn och tog all vab de första åren, då mamman började på ett nytt jobb som krävde närvaro och sena kvällar. Så kom inte dragande med att några feminister har haft någon inverkan på sådant övh, det löser vi normala människor ändå.

Det var dåtidens feminister som gjorde detta.
Svar på tråden Kvinnan kan vara hemma och laga mat istället för att jobba. Vi behöver en samhällsförändring!