Hur ska man eg tänka när man lämnar omdömme på Tradera?
Hur ska man eg tänka när man lämnar omdömme på Tradera?
Nu menar jag på det där med leveranstid, fraktkostnad, kommunikation och objektbeskrivning. Jag frågar er som säljer eller har sålt på tradera.
Tex det här med kommunikation... person nr 1 är en jättetrevlig säljare och anstränger sig jättejättemycket med kontakten. Verkligen jobbar på. Person nr 2 har man kontakt med men inte lika mycket i jämförelse med person 1. Person nr 3 är svår att få kontakt med . Person nr 4 är väldigt svår att få kontakt med, eller att man kanske inte får någon kontakt alls. - Hur ska man tänka... Ska man ge både person nr 1 och person nr 2 full poäng eftersom man kommuniserade ju faktiskt med båda. Kanske till och med person nr 3 ska få full poäng eftersom det blev ju faktiskt lite kommunikation tillslut ? Eller ska man spara fullpoängen för kommunikation till person nr 1 , annars får ju inte den något för sin extra super-prestation
Och det här med fraktkostnaden... Person nummer 1 tar billigast frakt. Person nummer 2 tar näst billigast frakt i jämförelse. Person nr 3 tar dyrare frakt än person nr 2. Person nr 4 har dyrast frakt i jämförelse. Ska jag då ge fulla poengen till den som har billigast frakt (Person nr 1) i jämförelse med dom andra eller ska jag försöka tänka ut vad som är rimligt fraktpris, för tex person nr 1 kanske tar för billig frakt medan person nr 2 tar mest rimlig frakt. Ska jag kanske ge både person nr 1 och 2 full poäng. Kanske till och med person nr 3 ?
Samma sak med leveranstiden. Ska man jämföra med hur lång tid det tog med andra säljare? Eller försöka tänka vad som är rimligt, tex posten kanske tog längre tid på sig när person nr 2 skickade än när person nr 1 skickade. Person nr 2 kanske bor längre bort än nr 1 så det tar längre tid. Men jag ljuger inte precis om jag säger att leveransen tog längre tid denna gång "ganska lång leveranstid". Hur petig ska man vara? Hur lång leveranstid förtjänar full poäng?
Och det där med objektbeskrivningen.. sånt döms ju subjektivt. Man kan ju se det så olika. Vissa kan tycka en sak är i bra skick medan andra kan tycka att det ser skräpigt ut. Hur hård ska man vara när man bedömmer det egentligen?
Hur har ni gjort?