• Boll

Hur ska man eg tänka när man lämnar omdömme på Tradera?

Hur ska man eg tänka när man lämnar omdömme på Tradera?

Nu menar jag på det där med leveranstid, fraktkostnad, kommunikation och objektbeskrivning. Jag frågar er som säljer eller har sålt på tradera.

Tex det här med kommunikation... person nr 1 är en jättetrevlig säljare och anstränger sig jättejättemycket med kontakten. Verkligen jobbar på. Person nr 2 har man kontakt med men inte lika mycket i jämförelse med person 1. Person nr 3 är svår att få kontakt med . Person nr 4 är väldigt svår att få kontakt med, eller att man kanske inte får någon kontakt alls.     - Hur ska man tänka... Ska man ge både person nr 1 och person nr 2 full poäng eftersom man kommuniserade ju faktiskt med båda. Kanske till och med person nr 3 ska få full poäng eftersom det blev ju faktiskt lite kommunikation tillslut  ? Eller ska man spara fullpoängen för kommunikation till person nr 1 , annars får ju inte den något för sin extra super-prestation

Och det här med fraktkostnaden... Person nummer 1 tar billigast frakt. Person nummer 2 tar näst billigast frakt i jämförelse. Person nr 3 tar dyrare frakt än person nr 2. Person nr 4 har dyrast frakt i jämförelse. Ska jag då ge fulla poengen till den som har billigast frakt (Person nr 1) i jämförelse med dom andra eller ska jag försöka tänka ut vad som är rimligt fraktpris, för tex person nr 1 kanske tar för billig frakt medan person nr 2 tar mest rimlig frakt. Ska jag kanske ge både person nr 1 och 2 full poäng. Kanske till och med person nr 3 ?

Samma sak med leveranstiden. Ska man jämföra med hur lång tid det tog med andra säljare? Eller försöka tänka vad som är rimligt, tex posten kanske tog längre tid på sig när person nr 2 skickade än när person nr 1 skickade. Person nr 2 kanske bor längre bort än nr 1 så det tar längre tid. Men jag ljuger inte precis om jag säger att leveransen tog längre tid denna gång "ganska lång leveranstid". Hur petig ska man vara? Hur lång leveranstid förtjänar full poäng?

Och det där med objektbeskrivningen.. sånt döms ju subjektivt. Man kan ju se det så olika. Vissa kan tycka en sak är i bra skick medan andra kan tycka att det ser skräpigt ut. Hur hård ska man vara när man bedömmer det egentligen?

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Hur ska man eg tänka när man lämnar omdömme på Tradera?
  • Anonym (soft)

Jag brukar inte ställa alltför höga krav vid handel på tradera.
    Det är trots allt ingen som har det som sin heltidssyssla eller ens gör särskilt mycket vinst alla gånger. Om man tänker tiden det tar allt från fotandet tills paketet är postad så är det inte ofta man egentligen gör vinst ;) Det är lite som en kul grej, eller stå för återanvändning, eller hitta fynd osv. 
    Jag har full förståelse om folk har fullt upp i vardagslivet och man kan glömma lämna in en paket eller så. För mig har det ibland dröjt för att jag har inte hunnit åka iväg och skriva ut avier för schenkerpaket. Det är inte så att jag tar ledigt från jobbet för det :)
    Jag brukar inte heller vara petig med hur snabbt jag vill ha betalt, utan håller mig till någon rimlig nivå. Efter ettpar veckor kan jag skicka en påminnelse. Oftast får jag iväg paketet inom två dygn från betalningen. Dröjer det mer än så brukar jag mejla köparen. 
    Frakten är lite knepig, jag föreslår alltid det billigaste, men folk kan önska olika alternativ pga de vill ha varan snabbare eller vill kunna följa det på vägen. Vissa säljare vill hålla sig till Schenker för att inte kunna anklagas för att inte ha skickat, då kan det bli dyrare även om det är en liten paket. 

Jag brukar sällan ge dålig omdöme, då ska det ha varit riktigt dåligt. t.ex Leveranstid mer än två veckor utan kommunikation, utebliven betalning, uppenbart felbeskrivet vara m.m. Dessutom brukar det oftast lösa sig om man kommunicerar med varandra. Jag har ingen system för gradering, utan ger toppbetyg sålänge allt är rimligt och jag är inte missnöjd med något.

• riboflavin

Jämför inte folk alls med varandra är mitt tips.

Angående. kommunikation. Fick du tillräcklig info utan att själv behöva kontakta säljaren? Exempelvis hade jag gett full poäng till både säljaren med det automatiska vinnamejlet med tydliga instruktioner och sen ingen mer kommunikation förutsatt att varan kom inom utsatt tid och den som skrev ett trevligt personligt brev, samt meddelade att pengarna kommit in och paketet skickats.

Fraktkostnad: Är den rimlig? Oavsett vad andra begär så har man ju ett hum om hur mycket frakten egentligen kostar säljaren, får man betala ungefär lika mycket är ju kostnaden rimlig.

Med objektsbeskrivningar är jag hårdare, precis som du säger är det ju subjektivt. Synliga skador tycker jag ska vara beskrivna oavsett varans skick och jag blir galen när varans färg inte står med då foton ofta ljuger. Här ger jag ibland lite lägre omdöme, men motiverar också varför.

Jag tycket det är bättre numera när omdömena är indelade och man ges chans att skriva en kommentar.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin

Missade ju leveranstid. Om man inte avtalat annat ska ju varan skickas snarast och då ta leveranssättets utsatta tid plus 1-2 dagar inte mer. Men om säljaren meddelat att denne bara skickar en dag per vecka och man just missat den dagen så får man vackert vänta de dagarna extra utan att det borde föranleda sämre omdöme.

Kort och gott, lever säljaren upp till det denne lovat dig? Oavsett om andra lovar mer så ska ju omdömet spegla just er affär, inte jämföras med andra affärer du gjort.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • ÄnnuEnStockholmare

Jag brukar oftast ge 5-5-5-5 om det inte varit något särskilt strul i kommunikationen.

En gång råkade jag ut för en man som bjöd på en av mina varor, en liten telefon av äldre snitt. Han krånglade extremt mycket (ringde från anonymt nummer och ville t.ex. skicka sin okände bror att komma hem till min bostad och hämta varan omgående med kontant betalning vilket jag sa inte var möjligt). Jag skickade snabbt varan med Schenker, i förskott, vilket också var fraktalternativet i annonsen, och angav all betalningsinformation, som dessutom var Traderas föreslagna metod: Klarna. Men mannen hämtade aldrig ut varan, och struntade förstås i att betala. Han ringde dessutom upp Traderas kundtjänst och försökte få dem att häva annonsen genom att säga att han inte fått någon information. Varan gick i retur från mannens Schenker-utlämningställe efter 2 veckor. Sedan fick jag negativt omdöme av mannen ("rött") om skrev i texten "oärlig, lurar, falsk" osv. osv. Har sett att han ofta skrivit så på andra personer.

I det här fallet fanns inget jag kunde gjort för att få ett positivt, "bra", omdöme. Har man otur råkar man ut för någon som skriver vad de vill.

Man måste alltid ta det där med omdömen med en nypa salt.

• Boll

Hej!

Tack för era svar! Intressant att läsa hur ni tänker. Det verkar som ni tänker ganska lika.

Jag är lite nybörjare på tradera (har sålt och köpt grejer i 4 månader nu) och har faktiskt mer och mer börja känna sådär som ni säger, att man ska lämna höga betyg på allt och till dom flesta. Men så tänkte jag inte i början. Jag visste inte om att dom där betygen på fraktkostnad, leveranstid, kommunikation och objektbeskrivning skulle påverka helhetsbetyget. Jag trodde inte att det skulle påverka det utan tänkte mer att det kanske var bara som tips till säljaren vad den kunde försöka bli bättre på typ. Som h*n kunde få välja att lyssna på om h*n ville. Inte som någon seriös grej alls. 

Jag vet att jag har gett posetiva betyg till alla hittills men också att jag i början gav negativt på någon av dessa grejer (fraktkostnad, leveranstid, kommunikation, objektbeskrivning) till några, och det till och med utan att prata med dessa om det innan. Jag jämförde dom typ med varran, och någon tog ju bara 1 eller två dagar att få paketen av medan en annan tog en vecka så då fick den som hade längre leveranstid ett lägre betyg tex.

Och det har jag börjat få lite dåligt samvete för nu, för alla har ju typ skött sig ganska bra. (Särskilt i jämförelse med andra sorter som finns på tradera som man har hört talas om sen). Och särskilt dåligt känns det efter era svar när ni bekräftar det jag också har börjat tänka. Känns jäkligt onödigt gjort av mig

Jag fick även smaka lite på min egen medicin i veckan när jag fick mina första negativa betyg, hehe, som var på leveranstid och kommunikation. Utan förvarning. Så då fick jag känna hur det kändes lite. För jag tycker att jag har skött mig så bra jag kan med allt. Har tex hittills varit noga med att skicka iväg alla paket/brev samma dag eller dagen efter betalning.  Jag har även tagit personlig kontakt med nästan alla, och exakt alla har fått det automatiska vinnar-mailet.

Ja nu har jag iallafall lärt mig och börjat fatta lite bättre hur man ska göra detta. Så i fortsättningen ska jag inte ge negativt på dom där grejerna. Ja inte i onödan iallafall. Och att man ska försöka få kontakt med och iallafall förvarna om man tänker ge negativt betyg på något osv

Tack igen!

Svar på tråden Hur ska man eg tänka när man lämnar omdömme på Tradera?